C Cerb skrev:
Och du tror att någon som har direktverkande el och saknar vattenburetsystem för uppvärmning har en skorsten? Så installationen hamnar nog säkerligen mellan 25-40K, exkl. kaminen.
Det är fel eller så har du dålig relation till hantverkare då jag antar att du har ngn som helst erfarenhet. Jag gissar på det senare.
Det är inte ovanligt att hus har en skorsten där den öppna spisen renoverats bort av en ngn vedhatare.
Det skall vara rimligt att installera en kamin, jag har en bekant som nyligen installerade en inkl dragning i skorsten och ny takstege. Landade totalt på 25k. En annan installerades i en fungerande skorsten för runt 10k.
Själv installerade jag i två olika hus och olika kaminer av bra kvalitet billigt. Eldade sedan bort hela el-toppen dec-jan och sparade nog in en tredjedel av kamin kostnaden detta år.
Men det beror helt på vad ts bor och hur det står till med skorsten och hur huset ser ut. Allt beror på TS förutsättningar hurvida det är ekonomiskt rimligt eller om en del hamnar på mys och frihetskontot.
 
Billigast och enklast är ju att inte göra några ändringar. Det ni har funkar ju, och elförbrukningen är inte direkt hög, så några jättebesparingar finns nog inte att hitta.

Att sätta in nån sorts kamin vore ju trevligt, särskilt som en försäkring mot långvariga elavbrott. Men kostnadsmässigt blir det nog svårt att räkna hem, om ni inte har gratis ved.

Men om ni ska slå på stort och installera vattenburet så skulle jag inte snåla och köra på en luft/vatten-pump. Då skulle jag köra på bergvärme, om det är möjligt där ni bor. Lite dyrare än luft/vatten, men med tanke på kostnaden för att installera ett vattenburet system är skillnaden ganska liten.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H HannaSvensson2 skrev:
Hej,

Vi har nu bott i vårt hus i 2 år och har börjat fundera över att se över vår uppvärmning.

Förutsättningar:
Enplanhus på cirka 120 kvadrat. Från 70-talet och tilläggsisolerat. I Mellansverige (elområde 3).
Vi som bor här har är en familj på 3 personer varav en ettåring. Finns tankar på att familjen en dag ska bli större.
Vi har nu en årsförbrukning på cirka 10 000- 12 000 kwh. Cirka 20 grader inomhus.

Idag har vi en luftvärmepump (mitsubishi ln50 hero) och direktverkande el. Dock använder vi elementen väldigt, väldigt sällan. Vi är väldigt nöjda generellt med luftvärmepumpen och den täcker nästan vårt behov för uppvärmningen. De allra kallaste dagarna räcker den dock inte riktigt till utan då blir det lite kallare i huset. Dessutom behöver vi under vintern ha på högsta fläktläge för att värmen ska sprida sig ordentligt vilket ger ett lite störande ljud.

Funderingar vi har är om vi ska:
  • Installera vattenburen värme och luft-vatten värmepump. Fördelar: högre komfort, lägre förbrukning. Nackdelar: dyrt, stort ingrepp i huset. Troligtvis svårt att räkna hem pga relativt låg förbrukning.
  • Installera ytterligare en luftvärmepump över ytterdörren. Tanken är då att förhoppningsvis kunna köra båda pumparna på lägre fläktläge och därmed få en lägre ljudnivå. Dessutom klara de kalla dagarna bättre.
  • Installera kamin/pelletskamin. Fördel är mysfaktor och bättre värme på kallare dagar. Dessutom alternativ värmekälla om strömmen skulle gå. Nackdelar är dyrare än luftvärmepump och mer jobb.
  • Låta det vara som det är idag. Det funkar helt okej och förbrukningen är ju relativt låg. Jag stör mig främst på ljudet på vintern men sambon tycker det funkar toppen :)
Vad hade ni gjort i vår situation? Lägger till ungefärlig planritning på huset. Den röda boxen är där luftvärmepumpen sitter idag.
Hej!

Om ni primärt ska göra investeringen för att spara pengar på uppvärmning/varmvattenkostnaden kommer det med säkerhet ta väldigt många år för er att tjäna i installationskostnaden. 10-12000 kWh är inte en speciellt stor total elförbrukning då man får ta i beaktande att sisådär 5000 kWh(?) går härleda till hushållsel och inte kommer minska med utbyte av värmesystemet.

Om jag varit i er sits och inte funderat på totalkostnaden för installation/konvertering hade jag förmodligen antingen:

* konverterat huset till vattenburet system samt installerat berg/jordvärmepump.

eller

* installerat solpaneler för att minska totala elmängden inköpt från elbolaget

Båda ovanstående alternativen är ganska kostsamma, sett till återbetalningstid etc. Luft-/vatten vp hade jag troligen inte satsat på då den ofrånkomligen torde orsaka en del buller m.m.

Knivigt läge!

Vänligen

Stefan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.