Har idag ett 6 år gammalt larm, DSC Power 408. Ett trådbundet system med 4 magnetkontakter (alla ytterdörrar) och 2 rörelsedetektorer. Larmet kopplas till/från via en knappsats. Vid larm tjuter en inomhussirén och uppringning sker till våra mobiltelefoner.

Vill nu utöka med följande:
- Två trådlösa rökdetektorer
- 1 trådlös IR-detektor (husdjursvänlig)
- Fjärrkontroll för av/på/skalskydd

Min lokala elfirma menar att jag ska komplettera med en RFK5500, dvs. en knappsats med radiomottagare och att jag då kan bygga ut med trådlösa tillbehör. Priset för denna inklusive ovanstående önskemål blir ungefär 7000 kr.

Frågor till larmexpertisen på forumet:
- Är det en RFK5500 jag skall komplettera med för att uppnå mina önskemål?
- Kan jag göra ovanstående installationer själv? Har ingen större erfarenhet av larm, men är hyfsat teknisk i övrigt.
- Är det bättre att överge mitt nuvarande larm och satsa på något helt nytt?

Mvh
Jocke
 
Ja det stämmer bra den har inbyggd radiomottagare.
Det är inga problem att göra det själv, gäller bara man är lite teknisk lagd och förstår sig på manualerna.
Tycker inte du ska överge det larm du har idag, även om du byter upp dig så har du mer eller mindre samma funktioner.
Hur mycket skulle du va beredd att lägga på ett nytt?
 
Hejsan,
Nej, köp en RF5132 den är lite billigare. Om du nu inte tvunget vill ha en ny knappsats?

http://teletec.se/web/9?cid=231&pid=784

Jag har en till salu som aldrig blev uppsatt. Om du är sugen?
 
Skiljer ju inte så mkt i pris och är alltid snyggt att uppdatera sig i design imellanåt :)

Installationen är inga problem, enkelt att para ihop sensorerna med resten!

Enda anledningen för att köpa ett nytt är om du skulle vilja ha mer än åtta stycken trådbundna sektioner....
 
Tack för svaren.

kille85: Jag vill helst inte lägga mer än 5-7 k på detta, så ett helt nytt larm känns inte försvarbart.

Precis som Gusten87 skriver vill jag ha lite nyare design utöver möjligtheten till trådlös utbyggnad, så en RFK5500 är det som gäller. Tack ändå för erbjudandet spinout!

Ytterligare frågor:

- Byter jag ut min nuvarande knappsats mot RFK5500 eller måste jag behålla även den gamla för att kunna hantera både trådbundet och trådlöst?

- Är det något problem att mitt nuvarande larm går på 433 MHz?

/Jocke
 
För 7000 får du en hyffsad uppgradering om du väljer att göra allt själv och köper från exempelvis england.

Det finns gott om folk här som hjälper till med DSC, och de flesta som har frågat har löst sina problem.
 
Varningsklockorna ringer när du säger att ditt larm var trådbundet men i nästa inlägg att det går på 433 mHz. En rfk knappsats måste vara ensam radiomottagare i systemet
 
Casca skrev:
Varningsklockorna ringer när du säger att ditt larm var trådbundet men i nästa inlägg att det går på 433 mHz. En rfk knappsats måste vara ensam radiomottagare i systemet
Hmm, mitt system är helt trådbundet idag, utan någon radiomottagare, men jag hade fått för mig att det ändå var bundet till 433 MHz på något sätt. Detta kan jag alltså välja beroende på vilken RFK jag köper? Då är ju frågan om vad som är bäst, 433 eller 868?

frohike skrev:
För 7000 får du en hyffsad uppgradering om du väljer att göra allt själv och köper från exempelvis england.
Om jag nu köper allt från England, är jag då tvungen att handla därifrån i fortsättningen också, eller är det kompatibelt med svenska och amerikanska prylar? Hur är det med språk i MAP, går det att ändra till svenska även på en utlandsinköpt?
 
868 är det du skall ha.. Något annat är inte aktuellt.

Läser man på DSC´s hemsida skall den ha språkstöd för svenska. Så köper du från england skall det finnas med.
Sen är det lite olika bud på det dock.

Sen när man läser vidare, så är det oklart om RFK5500 fungerar till 408/608. DSC säger själva 1616 lägst.
 
Jaha, där föll hela upplägget som ett korthus...

Engelska i displayen kan jag leva med, bara jag slipper kinesiska...

Värre är det att det ev. inte fungerar med RFK5500 till 408, någon som kan bekräfta eller dementera detta? Om det nu är så att det inte fungerar, vad är alternativet?
 
Oavsett stöd för en RFK5500 så har väl din central bara stöd för 8 sektioner max?
 
Vad centralen har för stör har mindre betydelse för RFK5500..

Tar du 1616 har den stöd för 16 sektioner men upp till 32 trådlösa
 
Många köper DSC från USA och då får man sen hålla sig till Amerikanska radioprylar.
Det trådade är standard och funkar globalt.

Jag har förståelse för att radiogrejorna är dyrare i Sverige pga testning, översättning av MAP osv men när en 5108 expansionsmodul går på 30$ i USA och 1200 i sverige. Då är det nått som är snett
 
Men problemet kvarstår om det inte går att koppla ihop den nya MP med DSC 408?
Skulle rekomendera att köpa ett PC1616 kit inkl RFK5500 så har du ett larm du klarar dig länge på!
 
mats_o skrev:
Många köper DSC från USA och då får man sen hålla sig till Amerikanska radioprylar.
Det trådade är standard och funkar globalt.

Jag har förståelse för att radiogrejorna är dyrare i Sverige pga testning, översättning av MAP osv men när en 5108 expansionsmodul går på 30$ i USA och 1200 i sverige. Då är det nått som är snett
Nja testningen är en liten del i det hela.. Det är snarare så att El-firmor och Larmfirmor håller priser uppe trots att DSC är lite av en dussinvara. Säljs nästan av alla el-grossister. Ett larmpaket man med lätthet har liggandes i bilen för att det är bra att ha med. DIY-marknaden i sverige är ju en piss i havet mot USA.
Sen är oftast utpriset i sverige 100% över grossistpriset. Vill minnas att du på grossen får loss ett 1616kitt för runt 2000 kr.. Utpris DIY runt 4-5000 kr.
Översättning av MAP, nja.. DSC listar stöd för 11 språk på mapen, inkl svenska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.