Hej!

Kollade lite för skojs skull vad dina prylar skulle kosta på alarmsystemstore.com

Fjärrkontroll $31.95
Trådlös rökdetektor $72.00 x2= $144.00
Trådlös detektor husdjur $74.50
RFK5500 manöverpanel $92.50

Totalt $342,95

Frakt 100$ (överdrivet?)

$443x7=3100SEK + moms = 3875 + tull (vet inte hur mkt? Sett ett par % nånstans)

Totalt runt 4000:- så har du det hemma alltså.Inte riktigt halva priset men nästan.

Sen har jag ingenting att säga när det gäller huruvida man kan köra på 433mhz eller inte.

Det finns väl redan massa larm på svenska marknaden som körs på 433mhz?

Eller funkar det så mkt bättre med 868 att det är värt att betala nästan dubbelt för det?
Som sagt jag är helt fel person att avgöra det.

Var inne på dsc's hemsida: http://www.dsc.com/index.php?n=products&o=view&id=1279 där står det att den stödjer 8 språk men inte vilka 8 språk det är...

Har också funderingar på att köpa en del i USA men kanske köpa själva grundpaketet med 1864 och en RFK 5500 så man får 868Mhz (och garanterat svenskt språk, någon som kan verifiera att det är svenska på dom man köper i USA?).

Har läst i några trådar inklusive denna att det trådbundna och expansionskort för fler sektioner, manöverpaneler (förutom att rfk då) osv ska vara exakt samma men ringde idag till en svensk larmfirma som är stora ÅF för Teletec (DSC i Sverige) och antar att han är lite partisk när han säger att han inte alls trodde det skulle fungera för det var olika programvaruversioner i dom.

Ni som säger att det funkar rakt av är det nåt ni sett med egna ögon?
Man vill ju inte stå där med massa expansionskort mm som inte funkar, i mitt fall gäller det sektionsexpansion (PC5108) 5st, extra powermodul (PC5204) som jag inbillar mig att jag behöver då jag kommer ha 10st detektorer 6 brandvarnare utesiren och innesiren (har dock egentligen ingen aning och har inte orkar räkna på det än) samt 3st manöverpaneler PK5500 (som jag också tänkte köpa i USA).

Jag har i de flesta trådar som pratar om att köpa utomlands sett www.alarmsystemstore.com men här nämns england också, finns det nån rekommendation på nån bra nätbutik där? Hur är det med tull/moms från England förresten, nån som vet?

mvh

tib
 
England är ett EU-land dvs ingen tull (vi har fri rörlighet på varor inom eu) moms betalar du i inköpslandet så länge som den affären säljer för under 3-350000/år till sverige efter det får man betala skillnaden till svenska staten om momsen i säljarlandet är lägre. Hur det fungerar i praktiken vet jag dock inte.
 
Det är inte svenska på MAP er köpta i USA om det inte ändrat sig på sistone, här är ett mail från homesecuritystore efter att jag frågade dem när jag undersökte marknanden:

From: xxxx@homesecuritystore.com
To: xxxxxxxxxxxxx
Subject: Re: Additional Information
Date: Thu, 9 Sep 2010 08:44:15 -0700


Hello,

The RFK5500 does support eight languages, however none of them are Swedish. Here is the list of languages for this keypad:

English
French
Spanish
Portuguese
German
Polish
Italian
Dutch
(Should be adding Hebrew)
 
Redigerat:
Gusten87 skrev:
Men problemet kvarstår om det inte går att koppla ihop den nya MP med DSC 408?
Skulle rekomendera att köpa ett PC1616 kit inkl RFK5500 så har du ett larm du klarar dig länge på!
Precis, problemet kvarstår, vem kan svara på huruvida det är möjligt att kombinera RFK5500 med Power 408?

Det tar ju emot lite i en smålänning att köpa ett helt nytt kit om det nu skulle fungera med det gamla. :blushing:

Men å andra sidan är det alltid kul att byta upp sig. Vad får jag med ett 1616 som jag inte skulle får med mitt nuvarande 408 + RFK5500 (om det nu skulle funka)?
 
Såhär står det på alarmsystemstore ang RFK5500:
"Works with all DSC Power Series systems, from the older 432, 632, 832, and 864 systems up to the newest Power 1616, 1832 and 1864 models."

Står ju att det funkar med alla från powerserien men så räknar dom inte upp alla...hmm prova ring nån ytterligare larminstallationsfirma och fråga alt ring Teletec kanske?
 
US varienten av RFK5500 fixar inte svenska (jag har en).

Jag har inte testat med svenska expansionsmoduler då jag inte har några.
DSC databus lär ju vara den samma och det är ju den bussen modulerna använder. Undantaget är som sagt radiosystemet.
 
Redigerat av moderator:
Jaa! Har nu fått besked från Teletec, och RFK5500 är kompatibel med Power 408. :D

Ser då ingen anledning att byta central. Men hur var det nu, visst kan jag ersätta min gamla knappsats med RFK5500 rakt av?
 
Är de kompatibla vilket du har fått besked om så ska det bara vara att byta.
tillkommer lite jobb när du ska programera in radiobitarna men låt osss ta det i tur och ordning
 
Absolut men jag rekommenderar att koppla in båda samtidigt och kopiera den gamlas programmering så slipper du knappa in allt en gång till :)
 
Ja, nu tar vi det i rätt ordning. Först och främst måste jag ju inhandla en RFK5500. Måste erkänna att det lutar åt att handla i Sverige, just för enkelhetens skull, och för språket och supporten.

Vilken affär rekommenderas?
 
gullegrizen skrev:
Ja, nu tar vi det i rätt ordning. Först och främst måste jag ju inhandla en RFK5500. Måste erkänna att det lutar åt att handla i Sverige, just för enkelhetens skull, och för språket och supporten.

Vilken affär rekommenderas?
Flikar in en rekommendation; acist.se
Jag köpte mitt PC1616 LCD-kit och deckare därifrån. Anders i butiken har tagit sig tid och svarat på de frågor jag haft och jag har fått ett väldigt seriöst intryck av honom.
 
Egentligen är väl ett nytt centralkort PC1616 billigare än en RFK5500.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.