Kanon, tack åter för all bra hjälp!
Då är det nog så att det blivit något galet i programmeringen av mina termostater samt min misstolkning av funktionen av flödet utan styrdon.

X xLnT skrev:
Det är nog enklare för TS att han låter de vara fullt öppet och lämnar styrningen till styrdonen som justerar in sig själva automatiskt.
Se där. Det verkar ha hänt en hel del på golvvärmefronten sen jag monterade golvvärme. Då var det Wirsbo som gällde, vilket senare blev Uponor. Hur bra fungerar det där när man har slingorna ingjutna i betongbjälklag?

R roli skrev:
Se där. Det verkar ha hänt en hel del på golvvärmefronten sen jag monterade golvvärme. Då var det Wirsbo som gällde, vilket senare blev Uponor. Hur bra fungerar det där när man har slingorna ingjutna i betongbjälklag?
Ganska trögt

En liten uppdatering ("felet" nu löst):

Det första (av två fel) felet var att jag inte fattade funktionen: utan ställdon så är det öppna spjäll.
Det andra felet var att jag ställt rumstermostatens vred i mittenläge (det streck jag fått för mig motsvarar 20 grader, men kanske inte stämde riktigt då temperaturen aldrig sjönk under 24,5...).
När jag nu sänkte den ena rumstermostaten helt (som styr 2 ställdon) och väntade 5min så hade den mycket riktigt reglerat ned de slingorna helt och de blev kalla. Samma sak fungerade även utmärkt med den sista slingan, så allt är (och var) frid och fröjd.

Jag måste även rätta mig själv från inlägg #7:
Jag ställde ned termostat, men inte ända till MIN (däremot tänkte jag göra det)

Det största felet i denna fråga var alltså till slut jag själv :crysmile:
Än en gång ett stort tack till er som svarat, detta forum är fantastiskt!! (y)

Redigerat:
Så bra, då blir golven sköna att gå på i vinter. Tack för återföring.

• Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.