Tjena!

Ett tag sedan jag var här nu, men nu behöver jag er hjälp igen! :)

Våren är här och jag vill spendera mer tid i mitt sommarhus. Har varit där några gånger under vintern, men upptäckt att kläderna luktar lite unket när jag kommer därifrån. Lider inte av lukten när jag är där, men jag känner av den när jag kommer hem igen.

Lite fakta:

Huset är av trä, byggt 1974.
En krypgrund som är ren och "inplastad". Avfuktare från Anticimex snurrar.
Inga fuktskador i huset.
Mestadels träpaneler (väggar) i huset.
Försöker hålla ungefär 10grader när jag inte är där.
Finns en vind där jag sett avföring från möss.

Finns det nån bra "apparat" jag kan köpa för att få bukt med lukten i huset? Vill gärna kunna vara där och sen åka direkt till jobbet?

Någon som provat en liknande sån här produkt:
http://www.oxysol.com/index.php?id=applications&app=7&lang=sv


Jättetacksam för svar!

Mvh

C
 
Känns som denna produkten, om den fungerar, endast fokuserar på symtomen. Du behöver troligtvis se över din ventilation och se till att få ett luftbyte. Skulle då hellre titta på en Solarventi eller liknande produkt som tillför ny luft och lite uppvärmd dessutom.
 
M
Skaffa en luftsolfångare, så blir du av med lukten, å får på köpet gratis uppvärmning :)

magentis
 
Ok. Låter spännande. Men det är ett ganska ordentligt ingrepp.

Någon som har provat någon av de avfuktare man kan köpa på ex. Siba eller Järnia? Sådana man bara ställer i rummet.

Chrille
 
Chrille74 skrev:
Ok. Låter spännande. Men det är ett ganska ordentligt ingrepp.

Någon som har provat någon av de avfuktare man kan köpa på ex. Siba eller Järnia? Sådana man bara ställer i rummet.

Chrille
En luftsolfångare - stort ingrepp !?!?!
Man monterar den på tak eller fasad och borra rett 125mm hål - blir inte mkt lättare...
http://www.solarventi.se/

Jag har själv tänkt att skaffa en sådan till fritidshuset när väl ekonomin tillåter -förvisso kostar dom bara kirng 5kkr för en liten (<45kvm) - men just nu är det andra saker som väntar..

/K
 
Jag funderar själv på en Solarventi om inte värmepumpen får ner värmekostnaderna.

Denna vintern har jag hållt cirka 10 grader i huset (45-50 kvadrat) med hjälp av element och det har kostat nästan 1000 kr per månad. Helt onödigt. Om inte min värmepump (när den väl installeras) får ner kostnaden köper jag en Solarventi och kallställer huset och kör bara Solarventi.

/John
 
M
Nää, det är som sagt väldigt enkelt att montera. Å inget som kan sluta fungera heller.., om man inte har en väldig otur att motorn till fläkten går sönder..., eller att Solen slocknar.. Jag tycker det är en av de bästa lösningarna som finns, för att hålla torrt å "varmt" till nollkostnad.
Sen går det ju att bygga en luftsolfångare själv, det finns ritningar på Internet. Själva materialet till solfångaren är inte dyrt, å en solcellsdriven fläkt kostar inte mycket den heller.
Ska själv montera luftsolfångare på min verkstad. Blir perfekt att hjälpvärma med, å dessutom få gratis ventilation på sommaren med..

magentis
 
Skulle aldrig våga köra bara med en Solarventi.Det är ett utmärkt komplement till andra energikällor men soltimmarna är alldeles för få speciellt på vintern.Kanske för att jag råkar bo i sveriges regnigaste stad =)
 
Solarventi är inte till för underhållsvärme vintertid, utan huvudsyftet är att få en ventilation av sommarstugan och luftbyte. Du får också viss tillförsel av varmare luft som också är positivt.
Vi har nu kört en liten variant för ca 50kvm, SV7, i 2 år och det är en jä.... skillnad när man nu kommer till stugan oberoende av årstid. Friskare luft och den känns inte alls lika rå, och stugan blir varmare snabbare när man sedan drar på värmen (element + Keddyinsats) Har faktiskt nu planer på att flytta den nuvarande Solarventin till en gäststuga och ersätta den med en större modell, SV14, som ger lite bättre uppvärmd luft.
Montage på vägg av den lilla tog mig 1-2 timmar och då hinner du med en kopp kaffe också, sätter du den på ett tak är det lite mera pyssel med genomföring och tätning.
 
Håller med dom andra.En solarventi tar bort sommarstuge doften.
Har själv en i gäststugan och den fungerar kalas.Den unkna lukten försvann efter jag satt dit den.
 
M
Det är just det att det blir så otroligt mycket fortare varmt, som jag menar med "värme" på vintern. För nån behaglig inne temp blir det såklart inte vintertid. Sen är luftsolfångare bra för de som vill få ner luftfuktigheten i vissa grundkonstruktioner.., mycket bättre än de flesta avfuktare..

magentis
 
Luftsolfångare är nog bra om du bara har lite unken lukt i huset pga lite hög fukthalt. Det finns en risk att lukten kommer från mögelangrepp som har helt eller delvis torkat upp tack vare avfuktaren. Tyvärr så fortsätter det ofta att lukta ändå om inte möglet saneras bort. Det enklaste sättet är att använda ett ozonaggregat likn. det som du länkade till.
Vi hade samma problem med en krypgrund från -75 trots att avfuktaren tog ned fukthalten under 60%. Efter behandling med ozonet så har lukten försvunnit och huset känns fräscht när man kommer hem.
 
Kollade nu vad min solarventi sv7 ger
31 grader in. luftfuktighet 45%
 
Hoppar in på denna tråd och föreslår ett besök på www.24volt.eu. Tips på hur man kan bygga enkla solfångare till en billig penning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.