Hej
Vi har isolerat, glasat in och inrett golv och väggar på en balkong på 6kvm. Vi vill också sätta tak så vi slipper se naken betong på balkongen ovanför oss.
Kan vi sätta innertak utan att behöva borra mer i balkongen ovan utöver vad som gjordes med inglasningen? Kan vi limma? Vad för material är lämpligt?
Vi har isolerat, glasat in och inrett golv och väggar på en balkong på 6kvm. Vi vill också sätta tak så vi slipper se naken betong på balkongen ovanför oss.
Kan vi sätta innertak utan att behöva borra mer i balkongen ovan utöver vad som gjordes med inglasningen? Kan vi limma? Vad för material är lämpligt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Sorry, det såg jag inte! Trodde det var rå betong bara.kaked08 skrev:
Men det borde ju gå att limma upp tunna, lätta panelbrädor med något snabbhärdande lim.
Tre klickar lim, en i varje ända av brädorna och en på mitten,
och stötta med tre regelstöttor under brädan medan limmet härdar.
Och sen dit med nästa bräda...
Nu inser jag att frågan kanske byter karaktär, men det finns alltså säkra och etablerade byggsätt att limma inertak på betong? Så man inte behöver borra och regla upp.KnockOnWood skrev:Sorry, det såg jag inte! Trodde det var rå betong bara.
Men det borde ju gå att limma upp tunna, lätta panelbrädor med något snabbhärdande lim.
Tre klickar lim, en i varje ända av brädorna och en på mitten,
och stötta med tre regelstöttor under brädan medan limmet härdar.
Och sen dit med nästa bräda...
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Är det en oisolerad balkong över er finns det risk för kondens på balkongens undersida, denna vill man inte bygga in ovan ett undertak. Det lämpligaste är att låta betongen vara exponerad som den är
Har du exempel på eller förklaring av utseendet du vill ha?
Personligen tycker jag målad slät betong är snyggare än tex. paneltak, men det är en smakfråga.
Har betongen små hål och ser för mycket ut som betong skulle jag spackla den och sedan måla.
Jag skulle dock först bytt lampa. En armatur som passar vardagsrum tror jag förändrar upplevelsen från "balkong" till "inglasat rum".
Personligen tycker jag målad slät betong är snyggare än tex. paneltak, men det är en smakfråga.
Har betongen små hål och ser för mycket ut som betong skulle jag spackla den och sedan måla.
Jag skulle dock först bytt lampa. En armatur som passar vardagsrum tror jag förändrar upplevelsen från "balkong" till "inglasat rum".
Har ni fått lov från hyresvärden/styrelsen?kaked08 skrev:Hej
Balkongen ovan är inglasad och torr så att säga, men tror inte de har isolerat lika ordentligt och iaf vår balkong kommer temperaturvariera kraftigt mellan att vi har värme igång eller inte.B bossespecial skrev:
Den har små hål och är allmänt trist. Det skulle absolut räcka att vitmåla och sätta nytt armatur.redarn skrev:Har du exempel på eller förklaring av utseendet du vill ha?
Jag söker dock ett par effekter.
- "Stilen" på uterummet skulle lämpa sig väl med tak som har vit eller ljusgrå trästruktur. Det skulle även utifrån bli ett rum istf balkong.
- viss, om än liten, isoleringseffekt då det är öppet ut i oisolerat balkongräcke ovanför den grå plåten som syns på bild
- att få ett material att lättare montera gardinskenor och lampor. Exvis ett par led spottar.
Kan vara så att man inte ens får måla om eller byta armatur utan styrelsens godkännande, eftersom balkong räknas som fasad snarare än inne i lägenheten. Byta armatur skulle jag dock gjort själv ändå, bättre att be om ursäkt än att be om tillåtelse