12 229 läst · 30 svar
12k läst
30 svar
Underlimmad ho i 40mm ekskiva
Jag son tyvärr är väldigt lite insatt i diskho'ar; varför vill man sätta fast den underifrån istället för att lägga den på en nerfräst fläns ovanifrån? (detta kanske är en idiotfråga men jag tänker att någon måste våga fråga de här dummare frågorna också.. )
Tror det kan vara ur hygiensynpunkt (Sopa allting direkt ned i hon utan möjlighet att det ska kunna fastna) samt att det är faktiskt bra mycket snyggare enligt mig i alla fall!tobbbias skrev:
Verkligen supersnyggt arbete måste jag säga, jag kommer när jag renoverar mitt kök att såga ut ett ungefärligt hål och ploppa i den där välkända IKEA diskhon som så många andra
Vi har för övrigt ungefär samma storlek på våra hus, mitt ligger dock på 57m2, så jag har samma bekymmer som du.
Att du inte valde 60cm djup på bänkytorna var något jag ALDRIG tänkt på, så den tackar vi för ödmjukast!
Lycka till!
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Väldigt snyggt jobbat!
Jag har också underlimmad en diskho i en 40 mm ek skiva, men gjorde det lite enklare genom att monterade den helt under skivan istället att delvis. Använde också transparant Tec-7: fastnar kanon!
Diskhon var en rektangulär från Franke som hade tillräckligt breda sidorna för limmet att fastna.
Tycker att en äkta ek-bänkskiva är riktigt snygg. Men det uppstår lätt fläckar eller svart mögel kring diskhon.
Det finns delade meningar om hur man ska behandla träet på bästa sätt.
Enligt min erfarenhet skyddar hårdvaxolja bättre en vanligt olja (linolja, tung-olja). Men för båda gäller det att upprepa behandlingen många gånger, och sen många gånger till.
Jag skulle rekommendera att använda minst 6 strykningar av hårdvaxolja (efter lätt slipning) kring diskhon med några dagars mellanrum. I motsatsen till vad t.ex. Osmo rekommenderar, var inte för snål med appliceringen. Bättre att ger torkningen mer tid. Upprepa efter några månader. Träfibrerna kommer alltid att röra sig och det ger lätt problem nära diskhon.
Lite tips: Amazon.de i Tyskland skickar order över 35 Euro gratis till Sverige.
Osmo hårdvaxolja är, liksom många andra artiklar, mycket billigare utomlands.
Om du har en trä-bänkskiva och kanske några möbler av trä, slår till!
https://www.amazon.de/dp/B002AP6YBW...ails?_encoding=UTF8&me=&qid=1492600614&sr=8-4
https://www.amazon.de/dp/B009RQ2X2G/ref=pd_luc_rh_mrairec_03_01_t_ttl_lh?_encoding=UTF8&psc=1
Jag har också underlimmad en diskho i en 40 mm ek skiva, men gjorde det lite enklare genom att monterade den helt under skivan istället att delvis. Använde också transparant Tec-7: fastnar kanon!
Diskhon var en rektangulär från Franke som hade tillräckligt breda sidorna för limmet att fastna.
Tycker att en äkta ek-bänkskiva är riktigt snygg. Men det uppstår lätt fläckar eller svart mögel kring diskhon.
Det finns delade meningar om hur man ska behandla träet på bästa sätt.
Enligt min erfarenhet skyddar hårdvaxolja bättre en vanligt olja (linolja, tung-olja). Men för båda gäller det att upprepa behandlingen många gånger, och sen många gånger till.
Jag skulle rekommendera att använda minst 6 strykningar av hårdvaxolja (efter lätt slipning) kring diskhon med några dagars mellanrum. I motsatsen till vad t.ex. Osmo rekommenderar, var inte för snål med appliceringen. Bättre att ger torkningen mer tid. Upprepa efter några månader. Träfibrerna kommer alltid att röra sig och det ger lätt problem nära diskhon.
Lite tips: Amazon.de i Tyskland skickar order över 35 Euro gratis till Sverige.
Osmo hårdvaxolja är, liksom många andra artiklar, mycket billigare utomlands.
Om du har en trä-bänkskiva och kanske några möbler av trä, slår till!
https://www.amazon.de/dp/B002AP6YBW...ails?_encoding=UTF8&me=&qid=1492600614&sr=8-4
https://www.amazon.de/dp/B009RQ2X2G/ref=pd_luc_rh_mrairec_03_01_t_ttl_lh?_encoding=UTF8&psc=1
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Verkligen ingen idiotfråga enligt min mening!tobbbias skrev:
Och min gissning är att det är helt och hållet ett estetiskt grundat beslut.
Dvs det upplevs som "snyggare" att inte se diskhons 10 mm breda plåtkant.
Att ha "skarven" mellan trä och plåt på uppsidan, och därmed inspekterbar,
borde ju sett ur teknisk och hygienisk synvinkel vara att föredra.
Redigerat:
Hej!! Hur mår skivan idag nu när det gått 2år?? Vi är själva sugna på att göra detta!!
Jo men den mår väl ganska bra, i stort sett exakt samma skick nu som då. Har inte behandlat om träskivan en enda gång än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Följer det med någon beslag annars?M maverik skrev:[bild]
Här tänkte jag mig att jag skulle såga till små klossar som var lagom djupa i hörnen så beslagen skulle klämma hon mot kanten och mittenbeslagen köpte jag vinkeljärn som skulle klämma och där sågade jag till ca 20cm långa stavar som jag la mot hons kant och som sen vinkeljärnet klämde mit efter att jag skruvat dessa i bänkskivan...
Tjena!D Derbyboy skrev:
Det är väl tom snart 5 är sen jag gjorde det där
Tog några bilder nu precis, inkl lite härlig disk
nä men jag tycker det fortfarande i stort sett ser ut som när jag gjorde det. Just runt hon ”slits” det ju såklart mer, nu ikväll av en slump tog jag tag i att lägga på lite ny hårdvaxolja, har dragit ut på det, men innan jag la på såg man att det var lite torrare här och där. Men jag har verkligen inte varit duktig på att sköta det där har lagt på hårdvaxolja kanske 3 ggr under dessa 5 år. Är man flitigare med det så håller det sig ju ännu bättreD Derbyboy skrev: