Jag känner till den lösningen, jag valde underlimmad av en enda anledning och det är pga att jag tycker att det ser allra snyggast ut samt för att undvika vattenfläckar på marmorn när det blir en skarv mellan ho och skiva. Jag vill alltså inte ha den monterad så även om jag känner till att det går. Hon är som jag konstaterat efter raset och som någon dessutom redan påpekat söndersågad av okänd anledning söndersågad så det går inte att montera den på annat sätt eftersom den är förstörd.

Klåparen som sålt och monterat skiva och ho har nu på morgonen limmat fast den igen, dock så ska den enligt anvisning från fabrikören fästas med 6 monteringsclips för att sitta säkert, det hävdar företaget inte går att göra i efterhand, vilket innebär att vi nu har en ej fackmässigt monterad ho som vid normal användning riskerar att släppa igen.

P Phastey skrev:
Jag har en Franke-Ho på en marmorskiva. Stenleverantören skötte montaget, men där fräste de en nedsänkning på översidan (den är alltså inte underlimmad) så att plåtflänsen kommer i liv med bänkytan, och limmande den på plats. Kostade några kronor extra men det blev som sagt mycket bra. Det ska sägas att det gjordes i deras verkstad före leverans, inte på plats.

Det blev väldigt snyggt och kan ju vara ett alternativ om man vill ändra utförande.
Håller med om att det ser lite hemmakapat, själva finishen i hörnen skiljer sig betydligt från sidorna där kanten känns mjuk, i hörnen är kanterna vassa. I så fall har han gjort ytterligare egna lösningar som inte känns helt seriösa. Bifogar en tydligare bild.

GoC GoC skrev:
Något har onekligen gjorts med dom hörn som syns på bilden. Vänstra verkar nedböjt och högra lika dant eller bortkapat. Hur skall det kunna bli tätt mellan marmorskivan och plåten med den åverkan på diskhon?
Ser mer om som vederbörande även borde ersätta dig med en ny diskho som monteras enligt fabrikantens anvisning.
 
  • Närbild på en dåligt monterad underlimmad diskho där skarven mellan diskbänken och arbetsytor är synbart dålig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U ULBE1976 skrev:
Tack för svar! Han ska komma hit och limma dit den igen i morgon bitti, får se hur det går.

Passar på att fråga dig som jobbar med detta, är det vanligt att man struntar i att montera clipsen som följer med hon även om monteringsanvisningen visar att clips ska fästas?
Vi gör inte det, sen att hon har "kapade" hörn, ibland ser hoar ut så där när som är till underlimmning, har sett flera stycken som har så, ifrån olika märken, även samma typ av ho kan vart med "kapade"hörn medans andra inte har det
 
L Lopex skrev:
Vi gör inte det, sen att hon har "kapade" hörn, ibland ser hoar ut så där när som är till underlimmning, har sett flera stycken som har så, ifrån olika märken, även samma typ av ho kan vart med "kapade"hörn medans andra inte har det
just den här hon är anpassad för att kunna under-, över- samt planlimmas. Den ser ut som på bilden och ska absolut inte anpassas för att kunna underlimmas utan det är en lösning som personen hittat på själv. Det kan ju som någon påpekat även bidragit till den klena monteringen då det är svårt att få den rätt mot skivan när den är helt skrovlig och böjd i alla fyra hörn.
 
  • Rektangulär rostfri diskho anpassad för under-, över-, och planlimning, ej böjd i hörnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror bara att limning blivit fel, ej rengjorda ytor eller fel lim.
Är den omlimmad nu så är det förmodligen ok.
Såg du hur det gjordes och vilket lim som användes, så borde du kunna känna dig lugn nu.
 
S sblixten skrev:
Jag tror bara att limning blivit fel, ej rengjorda ytor eller fel lim.
Är den omlimmad nu så är det förmodligen ok.
Såg du hur det gjordes och vilket lim som användes, så borde du kunna känna dig lugn nu.
nja, jag känner mig allt annat än lugn. Det här företaget har redan fälts hos Arn pga ej fackmässigt utfört arbete på denna skivan vilket jag blivit ersatt för. Att de skulle vara skillnad den här gången tvivlar jag på. Det enda som skulle göra mig lugn är om den monterats korrekt, men det har den Hübinette varken första eller andra gången vad nån påstår, den SKA inte monteras med enbart lim.
 
U ULBE1976 skrev:
nja, jag känner mig allt annat än lugn. Det här företaget har redan fälts hos Arn pga ej fackmässigt utfört arbete på denna skivan vilket jag blivit ersatt för. Att de skulle vara skillnad den här gången tvivlar jag på. Det enda som skulle göra mig lugn är om den monterats korrekt, men det har den Hübinette varken första eller andra gången vad nån påstår, den SKA inte monteras med enbart lim.
U ULBE1976 skrev:
just den här hon är anpassad för att kunna under-, över- samt planlimmas. Den ser ut som på bilden och ska absolut inte anpassas för att kunna underlimmas utan det är en lösning som personen hittat på själv. Det kan ju som någon påpekat även bidragit till den klena monteringen då det är svårt att få den rätt mot skivan när den är helt skrovlig och böjd i alla fyra hörn.
Aha, förstår! Hans lim är väl klent, vårat klarar som sagt av 22kg/cm2 och fungerar även under vatten, har själv t.o.m ställt mig i en ho som vi limmade där skivan blev fel iofa väger jag bara 70kg..
 
B betula skrev:
Om det inte är långt avstånd mellan skåpsidorna och diskhon kan 4 vinkeljärn användas för att bära vikten. Enklare än reglar.
Precis så brukar installatörerna lösa det om det inte finns färdiga hål i skivan att nyttja (eller felplacerade).
Använd även rätt silikon av typen glassilikon. De flesta diskbänksmontörer verkar rekommendera att du använder ett 100-procentigt silikontätningsmedel för undermonterad diskbänksinstallation (samt vinklar eller skruvar).

Annars borde rimligtvis Tec7 eller liknande funka ypperligt kan man tycka (+ vinklar alt förskruvning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.