Måste vara av rent nostalgiska skäl de säjer dessa. En vanlig standard säkerhetsventil ligger väl på ca 200 spänn skulle jag tippa på

Ja, om det inte är kvalite och presicion, vem vet?

Har en på varmvattenberedaren som läcker som ett as, tillfälligt fixat med hink...drog dit den när jag hängde upp beredaren för att jag inte hade något annat, kanske skulle renovera den isf att köpa en ny?

Svaren i denna tråd har varit mer vilseledande än hjälpande.

Det är en avstängningsventil, återsugningsventi (vacuumventil) och en övertrycksventil och då troligen före en VVberedare. Avstängningsventilen är praktisk om något rör springer läck, återsugningsskyddet släpper in luft i kommunala vattenledningen om den tappar trycket, det är bättre med luft än allehanda vatten från tvättmaskiner o dyl. Övertrycksventilen släpper ut lite vatten då varmt vatten tar större plats i VVberedaren. Någonstans borde det finnas en backventil också.

På bild 2 syns en rund burk vid de svarta bergvärmerören, det kan vara en tryckutjämnare / expansionskärl.

Prototypen

Tur att prototypen finns. ::)

T
Bästa inlägg var från Pjs med utmärkt länk. Själv har jag en sån där vacumventil ( den kromade) som sattes före tvättmaskinen hos oss (vilket jag trodde var för att få bort tryckstötarna från tvättmaskinen och som jag felaktigt kallade för tryckutjämnare). Däremot hade vi en liknande rund grej ( övertrycksventilen) hos oss, dock utan det lilla svarta vredet på sidan, som revs vid renoveringen i pannrummet, och det var ett slags grovfilter (?) från 20-talet, när man vred upp cylinder fanns det ett bronsnät på insidan och den hade samma tapp ut på sidan som är okopplad på bilden. Jag skrev också "kan vara" eftersom jag var osäker, ber om ursäkt om nu någon tog illa upp. Hur som helst brukar lordi ha koll på dessa typer av mysterier.

TN-Funkis skrev:
Bästa inlägg var från Pjs med utmärkt länk. Själv har jag en sån där vacumventil ( den kromade) som sattes före tvättmaskinen hos oss (vilket jag trodde var för att få bort tryckstötarna från tvättmaskinen och som jag felaktigt kallade för tryckutjämnare). Däremot hade vi en liknande rund grej ( övertrycksventilen) hos oss, dock utan det lilla svarta vredet på sidan, som revs vid renoveringen i pannrummet, och det var ett slags grovfilter (?) från 20-talet, när man vred upp cylinder fanns det ett bronsnät på insidan och den hade samma tapp ut på sidan som är okopplad på bilden. Jag skrev också "kan vara" eftersom jag var osäker, ber om ursäkt om nu någon tog illa upp. Hur som helst brukar lordi ha koll på dessa typer av mysterier.

Jag tror inte att nån tar illa upp men man bör vara försiktig när man ger råd om säkerhetsventiler och liknande.

Ett exempel jag fick på en kurs av DNV ( nuvarande Inspekta )

Om en varmvattenberedare med 100 liter vatten får fel på sin termostat och inte slutar värma och säkerhetsventilen inte fungerar eller är borttagen.
Anta att beredaren brister vid 30 bars tryck så motsvarar detta sprängkraften av 20 kg dynamit !!!

Jag skulle inte vilja vara i det huset

Jag bytte nyligen ut en Durgo säkerhetsventil från 1967 eftersom testspaken inte gick att rubba. När jag trädde ett rör över den för att få mer kraft så böjde den sig. Jag tolkade det som att säkerhetsventilen inte fungerade och bytte ut den. En ny säkerhetsventil kostade en hundralapp hos Rinkaby.

Kolla om du har en annan säkerhetsventil sittande på inkommande kallvattenledningen till din varmvattenberedare. Om du har det så kan du troligen ta bort den gamla Durgon. Om du inte har det så ser den ut att vara färdig för utbyte. Går det att rubba spaken?

Tror inte du ska ersätta med vilken ventil som helst, detta är en ventil med bra kvallite och inget föråldrat. Den ventilen jag har haft kontakt med satt som säkerhetsventil och överströmnings ventil för att värmesystem med expansionskärl på vinden och där skulle inte jag sätta dit en billig säkerhetsventil. Vet en som tog bort säkerhetsventilen på kompressorn, det fungerade många år tills den for genom golvet upp i vardagsrummet, vilken jävla smäll. Måste du byta kontakta sakkunnig först. http://www.durgo.se/durgo/jsp/dispatch.jsp?template=/durgo/jsp/dm002.jsp&marketcode=sverige

Tack för alla svar!

Jag kanske inte ska byta den ändå :-?

20kg dynamit låter inget roligt. Den droppar ytterst lite så det är egentligen inget problem.

brevik skrev:
Tack för alla svar!

Jag kanske inte ska byta den ändå  :-?

20kg dynamit låter inget roligt. Den droppar ytterst lite så det är egentligen inget problem.
Att den droppar är ju inget problem, problemet kommer när den inte öppnar när den borde.

Handtaget är till för att kontrollera att den fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.