Blev lite fundersam här när jag stötte på en Malmberg-central. Ganska plastigt och vingligt som sig bör, men jag la märke till att skenorna är märkta, i mitt tycke, bak-och-fram. Det är en infälld central, med nollskena och jordskena uppe respektive nere. Märkligt kopplat som "default" bara: inkommande faser in i jordfelsbrytaren upptill, men sedan övre N-koppling till N-skenan och nedre N till jordskenan. Hur resonerade man här egentligen? 😄

Nu bryr sig väl inte brytaren om vad som sitter över eller under, men det ser ju lite snurrigt ut och kan lätt bli tokigt om man inte tittar två gånger. Hur vanligt är det att det är kopplat så i färdiga centraler? Aldrig stött på det tidigare.
 
  • Gilla
rolf sundblad
  • Laddar…
Har du foto på den och visa vad du menar?

Har den inte 3-polig fasskena som t.ex. förbinder huvudbrytare med jordfelsbrytare nedtill?
 
A Arnodt skrev:
Har du foto på den och visa vad du menar?

Har den inte 3-polig fasskena som t.ex. förbinder huvudbrytare med jordfelsbrytare nedtill?
Jodå, fasskena osv är helt som det ska, det jag reagerade över är att det är kopplat från övre ingången på JFB till N-skenan och nedre ingången till PE-skenan.

Svårt att se märkningen på bilden så jag förtydligade:
Elcentral med märkta kablar för Neutral (N) och Jord (PE). Kablarna är inkopplade från översta ingången på jordfelsbrytaren (JFB) till N-skenan och nedre ingången till PE-skenan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om jag missförstår. Men nollan måste gå igenom jordfelsbrytaren i samma riktning som faserna. Annars kommer jordfelsbrytaren att lösa ut direkt.
 
H hempularen skrev:
Vet inte om jag missförstår. Men nollan måste gå igenom jordfelsbrytaren i samma riktning som faserna. Annars kommer jordfelsbrytaren att lösa ut direkt.
Ja alltså tanken är att koppla inkommande N i JFB. Ut från JFB går ju sedan N till noll-skenan. Men i det här fallet är utgången kopplad till jordskenan.
 
är det 4-ledarsystem (TN-C) eller 5-ledarsystem (TN-S) in till gruppcentralen?

Vid TN-S så ska neutralledaren mellan PE-plinten och JFBn bort samt inkommande N ska direkt till JFBn om ingen grupp ska ligga utanför.
 
  • Gilla
Robbanstark
  • Laddar…
Finns det ingen inkommande matning till denna elcentral(3 faser + nolla och jord? Inget verkar nämligen anslutet till huvudbrytaren. Kanske ännu inte har kopplats in?
 
  • Gilla
daniel_hammarback
  • Laddar…
Jag tror att färdigbyggda elcentraler alltid levereras TN-C-kopplade. Därför går det en tråd mellan PE-skenan och JFBns ingång.

Hur ser du att N-skenan sitter överst? Finns det en märkning på den som inte syns på bild? Om det verkligen är tänkt att ha N-skenan överst så är ju elcentralen felkopplad från fabrik. Du får rätta till det. T.ex byt plats på skenorna.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att färdigbyggda elcentraler alltid levereras TN-C-kopplade. Därför går det en tråd mellan PE-skenan och JFBns ingång.

Hur ser du att N-skenan sitter överst? Finns det en märkning på den som inte syns på bild? Om det verkligen är tänkt att ha N-skenan överst så är ju elcentralen felkopplad från fabrik. Du får rätta till det. T.ex byt plats på skenorna.
Ja det var precis det det handlade om, skenan överst är märkt N (som inte syns på bild) och den undre märkt jord´. Men då är det precis som du säger felkopplat från fabrik. Eller ja, Väldigt märkligt.

Centralen är inte i drift ännu, därav inga inkommande och inget annat inkopplat. Det kommer gå ny femledare in, den gamla kabeln faller bara i bitar.
 
  • Gilla
MS66 och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att man slarvat och bytt plats på noll- och jordskena, dom är väl samma storlek och snäpps fast?
Byter man plats så stämmer betckningarna.

Det blir ju rätt om man har en PEN inkommande och kopplar det till övre skenan som blir PE och undre blir då N genom JFB.

Bild på elcentral med markerad inkoppling av noll- och jordskena, samt inkommande PEN-ledare kopplad till övre skena som blir PE och undre skena N via jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan det vara så enkelt att man slarvat och bytt plats på noll- och jordskena, dom är väl samma storlek och snäpps fast?
Byter man plats så stämmer betckningarna.

Det blir ju rätt om man har en PEN inkommande och kopplar det till övre skenan som blir PE och undre blir då N genom JFB.

D Dilato skrev:
Kan det vara så enkelt att man slarvat och bytt plats på noll- och jordskena, dom är väl samma storlek och snäpps fast?
Byter man plats så stämmer betckningarna.

Det blir ju rätt om man har en PEN inkommande och kopplar det till övre skenan som blir PE och undre blir då N genom JFB.
Ja så kan det säkert vara. Jag byter plats på skenorna helt enkelt, så slipper framtida pulare bli förvirrade.
 
Men om det ska vara någon förbrukare(kyl eller frys) som inte ska gå via jordfelsbrytaren, då behövs väl en Noll-plint för det, eller ska den Nollan då anslutas på samma skruv som ingående PEN på jordfelsbrytaren? Eller den Nollan kanske ska anslutas på jordplinten?
 
Redigerat:
Förbrukaren värmepump då, eller någon annan förbrukare som är viktig, en sådan vill man nog inte ha under en jordfelsbrytare 30 mA. Var ska man ansluta dess nolla för en sådan då? Det var det frågan gäller, inte huruvida man bör, ska eller måste skydda en viss apparat med jordfelsbrytare.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Förbrukaren värmepump då, eller någon annan förbrukare som är viktig, en sådan vill man nog inte ha under en jordfelsbrytare 30 mA.
Fast anslutna apparater behöver inte kopplas över en JFB.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.