162 läst · 1 svar
162 läst
1 svar
Underlag målning
Jag och min sambo har nyligen köpt ett hus från 60-talet och ska renovera ett av sovrummen. Både under den gamla tapeten och under plastmattan verkar det vara någon form av skiva – troligen masonit.
Vi är osäkra på hur vi ska göra för att få ett bra och hållbart resultat utan att lägga en förmögenhet på renoveringen. Min sambo tycker att vi kan måla direkt på tapeten efter en grundmålning, medan jag är mer inne på att sätta renoveringstapet eller kanske tunna gipsskivor innan målning?
Hur ska man förbereda ytan för att det ska bli snyggt och hållbart?
Tacksam för alla tips och erfarenheter! 😊
Vi är osäkra på hur vi ska göra för att få ett bra och hållbart resultat utan att lägga en förmögenhet på renoveringen. Min sambo tycker att vi kan måla direkt på tapeten efter en grundmålning, medan jag är mer inne på att sätta renoveringstapet eller kanske tunna gipsskivor innan målning?
Hur ska man förbereda ytan för att det ska bli snyggt och hållbart?
Tacksam för alla tips och erfarenheter! 😊
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 307 inlägg
Om det är nyare tapet brukar det gå att grundmåla direkt på den. Prova på någon kvadratmeter. Gärna för det finns en skarv för att se även hur det blir.
Att bredspackla masonit är inga problem men skarvarna måste lagas med spackelremsa annars spricker det.
Att bredspackla masonit är inga problem men skarvarna måste lagas med spackelremsa annars spricker det.
Klicka här för att svara
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Glipa mellan väggskivor
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla över hårdvaxolja
Färg, Måla & Tapetsera -
Fläckig färg på renoveringstapet? Varför?
Färg, Måla & Tapetsera -
Renoverar hus.. Hantverkare slipar golvgips(!) med maskin... Damm!
Färg, Måla & Tapetsera -
Trådad kontroll till golvvärme och innegivare vid tapetsering
Färg, Måla & Tapetsera