Det borde väl återförsäljaren/installatören göra kostnadsfritt på alla installationer utan att man man måste påpeka detta?

Inte alla kunder som tittar på sin utedel vintertid.
 
Då det inte är alla installationer som har detta beteende så åtgärdas det först utifall det förekommer ett problem. Som du skrev så är det inte alla som har koll på sin utedel vintertid men definitift de flesta. Och du som är I branschen vet väl att om det är is kring utedelen I någon form så konktaktar kunden I de flesta fallen ÅF själv.

Mvh Daikin
 
SSSS skrev:
Jag har samma dilemma fått Offert på en FH35 från en lokal firma på 20440kr (pump+installation efter rot) och 15490kr från en onlinefirma.

Skulle ju naturligtvis helst vilja köpa lokalt men tycker inte att det motiverar prisskillnaden. Okej om det hade varit 10-15% dyrare men inte som det är nu...
Kan ju uppdatera du det blev för mig då jag bytte ut min gamla pump förra veckan. Drog det ett varv till och besökte min lokala vitvaruaffär som är ansluten till Elon och säljer luftvärmepumpar. Fick inget vidare förtroende för den som jag pratade med där, men 21500kr skulle dom iaf. ha för pump + installation för en Mitsubishi FH35. Säljaren ville också sälja på mig en Fuji istf. Mitsubishin (den är säker också bra, vad vet jag..) Fick också reda på att dom inte installerar pumparna själva utan använder en extern firma från samma stad.

Kollade med chatten på e-klok.se vad dom skulle ha för samma pump (FH35) + installation: 15800kr. Jag frågade om leveranstid så dom ringde upp deras installatör på min ort direkt i chatten och fick besked om att dom kunde installera den om två veckor. Så jag la en beställning direkt, och den blev uppsatt på utlovad tid. Tycker dom gjorde ett bra jobb vid monteringen.

Bästa av allt var att både Elon-butiken och e-klok.se använde sig av samma lokala installatörsfirma så jag behöver inte ha allt för dåligt samvete för att jag köpte den online. :p(y)
 
  • Gilla
vincentt och 1 till
  • Laddar…
Daikin_ skrev:
Då det inte är alla installationer som har detta beteende så åtgärdas det först utifall det förekommer ett problem. Som du skrev så är det inte alla som har koll på sin utedel vintertid men definitift de flesta. Och du som är I branschen vet väl att om det är is kring utedelen I någon form så konktaktar kunden I de flesta fallen ÅF själv.

Mvh Daikin
Nja
Dom flesta har nog ingen större koll på utedelen dessvärre då dom flesta vill ha den där den syns så lite som möjligt och inte många traskar runt huset i snön för att kolla utedelen om det kommer varmluft från innerdelen.

Vet inte hur mycket is det kan bygga på men för att förebygga tryckskador från is så borde det bli billigare att skicka ut ÅF och åtgärda detta nu när det är varmt och gosigt.
Är det lätt åtgärdat lär det gå fort till skillnad från när det är inkapslat med is.
 
De flesta maskinerna I detta land är monterade ovan entrédörren och den brukar vara på framsidan ?
 
Många innerdelar hamnar ovanför ytterdörrar men dom flesta vill inte ha utedelen på framsidan så dom hamnar ofta på en kortsida eller så ska den gömmas under en hamsterbur så dom inte syns ändå.

Om det nu är så lätt åtgärdat så borde väl det då vara lättast att ÅF tar ett par dagar nu innan isen kommer för detta så är eventuella problem lösta, finns roligare saker att göra än att tina bort is med varmvatten eller varmluft när det är minusgrader ute och det tar en del tid som ni lär åka på att betala i slutändan.
 
Daikin_ skrev:
De flesta maskinerna I detta land är monterade ovan entrédörren och den brukar vara på framsidan ?
Jag tog den på baksidan pga. planlösningen och estetiska skäl. Att X-25ans innerdel är mindre gjorde att man preciiiiis kunde installera den över dörren *phew*.
 
Nu äntligen tänkte jag avsluta tråden en gång för alla.

Jag har nu fått ett eftermarkandskit monterat som förhindrar att kondens rinner ner längst vibratisondämparna och hela stativet. Enkel lösning, men bättre än min. Hade klippt massa 33cl burkar istället.

Iaf, make a long story short. Fick den monterad ca 2 månaders sedan. Men innan dess var det lite samtal till installatören, och öven ett samtal till Daikin. Både har varit jättetrevliga att prata med. Men som konsument måste man ligga på, lätt att man glöms bort i mängden.

Lägger upp lite bilder.


Luftvärmepump med eftermarknadskit installerat för att förhindra kondens längs vibrationsdämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftermarknadskit monterat för att förhindra kondens på vibrationsdämpare och stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftermarknadskit monterat på vibrationsdämpare för att förhindra kondens på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftermarknadskit monterat på stativ för att förhindra kondensdropp, synbar snö och is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.