En luftvärmepump bör ha konstant temperatur dygnet runt. Du tjänar inget på att sänka temperaturen vissa delar av dygnet.

Ofta brukar det väl vara så att det är lönsamt att välja en större pump än man behöver.
 
electroluxaren skrev:
Nä det var det jag menade med elavtal då slurppe skrev besparing i kronor.
om man även råkar titta på tillverkarnas effekt kurvor kan man se att märkespumparna levererar mycket bra ner till -15C. IOFS till försämrad COP men dimensioneringsmässigt och effektbehovsmässigt är det ointressant

Men helt säkert...
det kommer aldrig bli tal om någon dimensionering för det finns inte när det bara finns två effektklasser
det kommer heller inte garanteras att värmen kommer ut till de utrymmen som behöver det
det kommer definitivt inte varken i vittnes närvaro eller på papper talas om hur mycket du sparar

mina tidigare utlägg rör sig bara om erfarenheter från det verkliga livet.
Du får läsa vad du själv skriver. Du har skrivit i vittnens närvaro vad han kan tjäna. Du har skrivit att han kan tjäna 1000-12000 kr. 1000 kr kommer han minst att tjäna det håller jag med om. Jag räknade om det till kwh eftersom elpriset inte ännu har kommit upp i en krona per kwh. Så med ditt exempel kan han spara drygt 12000 kwh (ca 13200-13800 kwh) på förbrukningen 20 000 kwh inkl hushållsel vilket är helt ologiskt eftersom huset måste ha värme. Plus det andra elbehovet som du inte hade räknat med. Sedan tycker du kyla är marginell förändring för värmepumpar ner till - 15 c. Drygt 1 kwh mindre effekt vid -7 grader det tycker inte jag är marginellt. Då kan ett element vara på istället. Ibland är det bättre att gå på fakta än vad man tror i det verkliga livet.
 
Redigerat:
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
A
TROLL varning
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Bra!
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
FrittDrag_II skrev:
Jag tror inte du får mycket mer än ett "blött finger i luften".


Stod på din "ritning" att du villa köra ekonomitemperatur vissa tider på dygnet, är inte så många värmepumpar som har en bra schemafunktion så kontrollera med installatör/säljare att den värmepump han föreslår har denna funktion.
Det där var väldigt bra tips.... kollade upp på Mitsubishi och dem har ett sånt schemaläggande program (FH35, minns inte om FH25 hade det...) för olika tider på dygnet i 6 perioder och självklart, önskad ºC, =).
 
A
samma funktioner i båda mitsubishi
 
Hade över 1/3 installatörer hos mig och helt enkelt frågade skiten ut honom.

Nämner lite grejer som verkar vara ett frågetecken eller skröna. Behöver inte stämma dock.

1) Dag- och nattsänkning (schemläggning), är det värt det?
Svar: Nej, sen beror det på hur många timmar du är borta och hur många grader du sänker. Prata vi om från 16ºC till 20ºC är det långt ifrån värt det. Drar tom mer. Kan vara effektivt att gå från 1-2 grader, men det kommer att gå jämnt upp, eller spara någon kW. Anledningen till att natt- och dagsänkning är känt här är på pga andra delar i Europa fortfarande har natt och dagtarriff. Dvs. Tempen sänks under natten/dagen och LLVP brassar sen på innan den dyra tariffen kickar igång. Skillnaden i dag- och nattarrifen jättestor, e.g. Tyskland.

För kyla är schemaläggning bra då kallluft inte har samma egenskaper varmluft. Varmluft för med sig värme bättre än kyla) . Dessutom bor vi i land där vi kan lida när det varm på dagen och sen sätta på kyla på natten elelr när vi är hemma. Vi har inte samma värme som i andra länder där AC är viktigt.

2a) Multisplit är det värt det?
En multisplit går på 35000 med allt material som max. Det som drar iväg är rören och jobbet. vi är dyra, precis som alla andra. Därav avråder vi från multisplit. Sen, går den sönder då går hela systemet ner. Effekten för en multisplit är dålig iförhållandet till att ha 2xsingel och till priset. Bättre att köpa en singel med en effekt och sen en annan fast mindre effekt, då köper man en billigare singel. Det kan i slutändan ligga på samma prisnivå som en multisplit som för 2sxsingel, fast mer effekt för singlarna totalt. Sen kanske du sparar 15 000 pga att det räcker med en singel (singel kostar 20 000).

Multisplit är bra för industrier eller kontor/stora byggnader. Inte så anpassat för privat. Men ok.


2b) 35 000:-? det jag har sett priset för en multisplit och installation ligger på 25-30K. Varför?
Dem är billigare eftersom det är nätet (för multisplit). Sen är installationen lite speciell för multisplit, dem räknar inte med extra rördragning och timpenning som behövs om det är knepigt att dra rören (även om man har köpt installation för multsplit paketet). Det är en stor risk att det kan dra iväg. Sen måste eldragning göra separat och det är några tusen. Sen små tillbehör, såsom rörinkapsling (plastkanaler).


3) Vibrationsdämparna blir ju stenhårda under vintern, kör ni med sånt?
Vibrationsdämpare i gummi fungerar utan problem i minusgrader. Det beror helt på vilken kvalité en installatör kör med. Vi kör med dem dyra. De LLVP som man köper på nätet och sen en installation, den installatören får ett fast pris för installation och kommer med största möjliga mån att skära ner på materialkostanden (stor sannolikhet), däribland köra billiga vibrationsdämpare som inte ens klarar några grader över plus (inte alla, men flesta). vi har lite dyrare installation eftersom 1) Vi fixar elen, 2) Vi kapslar in allt, 3) Städar och rensar allt bråte 4) Ett servicetillfälle ingår (1500:) 4) kvalitetsvibrationsdämpare. Allt ingår. Installationen man köper nätet ingår allt. Man måste verkligen läsa det finstilta.

Utöver det, vi fäster LLVP på väggen och skulle den skapa resonans, då kommer vi och installera den på marken utan extra kostnad, du köper bara stativet. Dem på nätet, glöm det.

4) Jag har frågat runt och många säger att man skulle behöva ha en till LLVP.
Då skulle jag fråga, vilken hastighet kör du på innerdelen? Största orsaken att man inte känner att LLVP räcker till är att man kör alldeles på låg hastighet, i auto-läget. Många gillar inte det brummande ljudet och vissa är ljudkänsliga, då kör man på låg fart. Det andra, är dörrarna stängda? det gör väldigt mycket. Ska dem stängas, tex tonåringar vill det, då installerar man en pax fläkt genom väggen som en anna kund har gjort. Sen finns det många andra faktorer men oftast beror det på dem två.

5) Kommer värmen upp på VP2?
Ja, det 1-2 grader kallare än VP1. Ditt FTX kommer att hjälpa till, men jag kan inte säga hur mycket.

4) Priset för en LLVP?
En Mitsubishi FH25 går på 20 000:-
EN Mitsubishi Multsplit 35 000:-

5) Vad drar FH25 i standbyläget?
0,25A (max).

6)Vad är mitt effektbehov?
Ca 10kW

7) Hur beräknade du det?
Alla husen ligger på den siffran, jag har bl.a. jag har installerat en LLVP parallell gatan. och många flera. Samma planlösning, samma material... (etc...)


Övrigt
Jag har säkert missat något och kommer att redigera inlägget om det är något jag kommer på. Nu är det inte 100% ordagrant sagt från honom, men budskapet och tolkningen detsamma.
Allt som allt, kändes han bra. Han var väldigt ärlig, beräknade ingenting dock. Välidgt lyhörd och pedagigsk i sitt förklarande. Han har installerat LLVP i hela mitt område och alla hus är mer eller mindre samma i både material och planlösning. Dessutom bor han i samma område.

Kommer få en installatör till på eftermiddagen. Släng fram lite frågor om ni har så ska jag fråga skiten ut honom också.
 
A
punkt 1

ja det stämmer man tjänar oftast ingenting har man otur blir det dyrare istället. jämn temperatur är alltid billigast att köra då pumpen går i bästa driftsläge i stället för att gasa på när temperaturen skall ändras, jämför med bilkörning, och det gäller ju även i kyldrift.

punkt 2a
ja det är i stor rätt, ofta har man bara en utedel för att det är snyggare eller att det inte får plats två eller att grannsämjan, bostadsområdet kräver det.

2b
Marknaden styr prisskillnader finns alltid

3
bullshit, de flesta installationer görs med gummifötter eller utan.
Sitter stativet på en regelvägg medför det oftast ljud i stommen på huset, därför är det säkrast att montera på markstativ.
vill man ha på väggen är ju alltid fjäderfästen det säkra alternativet.

4
JA det är helt sant

5
FTX´n hjälper till men det är inte säkert att du över huvud taget får upp någon värme på övervåningen.

4
är det med eller utan installation? före eller efter ROT?

5
Ja ca 60W dvs ca 40-50kr i månaden

6
??? du har väl inte ca 200kvm?

7
det vill säga att det är inte för lite med 10kW men 8kw eller 6 kW eller 20kW? det verkar ju bara vara testat men hur mycket och med vilken spårbarhet?
beroende på inne o ute temperatur samt husisolering så låt säga tre eldningsmånader 90dagar, 2160timmar är bara det 21tusen kilowatttimmar???? rimligt?
 
5
FTX´n hjälper till men det är inte säkert att du över huvud taget får upp någon värme på övervåningen.


Jag är också väldigt tveksamt till det...


4
är det med eller utan installation? före eller efter ROT?

Med installation efter rot.

5
Ja ca 60W dvs ca 40-50kr i månaden

Då pratar vi om cirkulationspumpen också?

6
??? du har väl inte ca 200kvm?


Neee, 138. Jag räknade ut det till 8,2kW, dvs 60W/m2. Tolkar som att 50W är för normalisolerat, tog i lite mer.

http://www.luft-varmepump.se/hur-stor-effekt/

7
det vill säga att det är inte för lite med 10kW men 8kw eller 6 kW eller 20kW? det verkar ju bara vara testat men hur mycket och med vilken spårbarhet?
beroende på inne o ute temperatur samt husisolering så låt säga tre eldningsmånader 90dagar, 2160timmar är bara det 21tusen kilowatttimmar???? rimligt?


Tror det bara bygger på erfarenheter och att folk itne har klagat antar jag... Don't know...
 
1. Fördelen med sänkning eller avstängning 6-8 timmar är att pumpen är tyst/tystare när ni sover. Jag har min avstängd för vi vill ha svalare på natten samt att jag tror att elkostnaden sänks. Nästa år skulle väl ingen av er vara hemma större delen av dagen. Då är det väl lämpligt med tempsänkning.

2. Det är inte motiverat med en multisplit. Köp en 09el 12 av känt märket (fh25 el fh35 Mitsubishi).

3. Du väljer men begär fjäderfästen om du sätter på vägg. Tänker du ha soffan etc vid väggen rekommenderar jag golvstativ. En granne som har den på vardagsrumsväggen med gummifötter upplever att det låter som en bil står utanför på tomgång. Hans fru hör ingenting och tycker han är löjlig. Så det upplevs olika.

4 Köp en 12:a av känt märke (FH 35) istället eller minst Panasonic HE09 som är lite mer effektiv än vanlig 09. Dessa sprider mer varmluft och behöver inte gå så hårt vilket gör att de blir tystare.

5. Försök att få upp den varma luften till övervåningen istället. Då kan det var bättre med en starkare som bara kostar lite mer se 4:an. Ingen paxfläkt mellan rummen deras luftström räcker inte till och de bara låter. När ingen är hemma ha dörrar öppna istället. Väggen i vardagsrummet mot trapphuset det går inte att prova att först öppna en liggande ventil med snyggt galler så kanske det blir lite skorstens effekt i trapphuset. Annars får du nog skaffa en större värmeflyttare med fläkt för att få upp värmen.
 
A
Vincent Truong skrev:
5
FTX´n hjälper till men det är inte säkert att du över huvud taget får upp någon värme på övervåningen.


Jag är också väldigt tveksamt till det...

detta beror mycket på hur trapphuset ser ut och om pumpen monteras i det men det brukar bli ett lock.


4
är det med eller utan installation? före eller efter ROT?

Med installation efter rot.
verkar hutlöst, FH25 säljs väl för ungefär 12.000.- då skulle de ta 16.000.- för monteringen? när 6.000.- är mer normalt. dvs 15.000.- efter ROT.


5
Ja ca 60W dvs ca 40-50kr i månaden

Då pratar vi om cirkulationspumpen också?
det finns ju ingen cirkulationspump på en luft/luft värmepump. men fläkten poå insidan snurrar lite hela tiden och när det är kallt ute går trågvärmen på i ute delen.
6
??? du har väl inte ca 200kvm?


Neee, 138. Jag räknade ut det till 8,2kW, dvs 60W/m2. Tolkar som att 50W är för normalisolerat, tog i lite mer.

[länk]

du värmer ju inte upp alla utrymmen idag till 21C och kommer troligen inte med tanke på planlösningen kunna göra detta med en luftvärmepump samtidigt som grannarna står för värmen på två av ytterväggarna tror jag att detta är högt räknat av dig. dessutom anses ju golven som varna på övervåningen. Jag tror att du även framgent vill ha golvvärmen på i bla köket så det tillkommer ju oxå.
7
det vill säga att det är inte för lite med 10kW men 8kw eller 6 kW eller 20kW? det verkar ju bara vara testat men hur mycket och med vilken spårbarhet?
beroende på inne o ute temperatur samt husisolering så låt säga tre eldningsmånader 90dagar, 2160timmar är bara det 21tusen kilowatttimmar???? rimligt?


Tror det bara bygger på erfarenheter och att folk itne har klagat antar jag... Don't know...
precis det är nog taget ur luften.
 
Jag har också kommit fram till att deras installation är dyr. Eller så är pumpen dyr. Det är ett paketpris, så jag vet inte vad installation går på. Om man kollar på nätet för jämförelse så är normalpris med pump och installation ca <15'. Så 5' känns mycket. Men man kan glädjas åt att jag fick till ett servicetillfälle värt 1500:-. Då är man nere i 18500:- =). 3500 i skillnad. Fortfarande ett pris åt pipan?


Fick återbud igår, ska boka om tiden med installatören.
 
A
beror ju på vart du bor och inte minst vad som ingår i servicen?
 
Vincent Truong skrev:
Jag har också kommit fram till att deras installation är dyr. Eller så är pumpen dyr. Det är ett paketpris, så jag vet inte vad installation går på. Om man kollar på nätet för jämförelse så är normalpris med pump och installation ca <15'. Så 5' känns mycket. Men man kan glädjas åt att jag fick till ett servicetillfälle värt 1500:-. Då är man nere i 18500:- =). 3500 i skillnad. Fortfarande ett pris åt pipan?


Fick återbud igår, ska boka om tiden med installatören.
Jag har samma dilemma fått Offert på en FH35 från en lokal firma på 20440kr (pump+installation efter rot) och 15490kr från en onlinefirma.

Skulle ju naturligtvis helst vilja köpa lokalt men tycker inte att det motiverar prisskillnaden. Okej om det hade varit 10-15% dyrare men inte som det är nu...
 
SSSS skrev:
Jag har samma dilemma fått Offert på en FH35 från en lokal firma på 20440kr (pump+installation efter rot) och 15490kr från en onlinefirma.

Skulle ju naturligtvis helst vilja köpa lokalt men tycker inte att det motiverar prisskillnaden. Okej om det hade varit 10-15% dyrare men inte som det är nu...

Ja exakt, det är närmare 30% dyrare. Men som electroluxaren säger, beror på vad som ingår. Är det värt att betala 4-5000 mer? I mitt fall ingår eldragning och då byter han ett gammalt uttag mot ett nytt och sen kopplar sladden till den. Det är typ... 2 meter. Skulle kunna göra det själv faktiskt, frågan är om han gör det snyggt. En elektriker gör väl jobbet för 1000-1500. Sen är det bortforlsning av gammalt bråte, städning och ett servicetillefälle (den tjatade jag till). Har säkert glömt något... återkommer annars.

Oftats levereras pumpen bara med en stickpropp, eller? Och det duger gott och väl, tills man på egen hand kan fixa en snyggare dragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.