A
ref till polarpumpen
dyrt stativ
borde vara ROT på elinstallationen
20m dubbelrör kostar ca 2500.- inkl moms ut till kund dvs 250kr för 2m

ang inst4
8.800.- för en standardinstallation??? måste vara dyrast i landet!!!
 
14000:- för installation av en värmepump som kostar 11000:-, godkänner verkligen skatteverket det?
Har för mig att schablonavdraget är 30% av totalkostnaden vid installation av luft/luft.
 
Peter2400 skrev:
14000:- för installation av en värmepump som kostar 11000:-, godkänner verkligen skatteverket det?
Har för mig att schablonavdraget är 30% av totalkostnaden vid installation av luft/luft.
Polarpumpen har en bra förklaring.

https://www.polarpumpen.se/kopinfo/rot-avdrag

Det går att göra det på schablon eller för endast installationen. Lite upp till var och en. I min tabell där installatör 1 har 20 000:-. Dem räknar på 30%... med andra ord... utan rot på 26000 or something.

Nu drar jaga bara till en siffra.

Om installation går på 3000:- med material och jobbet tar 5 timmar (normalt).

Material 1500:- (antagligen kör man på det billigaste)
Arbetet är då 1500:-

1500 x 2 = 3000:- För hela jobbet utan rot.

3000 / 5 = 750:-/timme

Så per timme är det rimligt. Men jag tror nog inte att det blir bra. Material går säkert på 2000-3000:-, 1500: är på gränsen. Å andra sidan tar man 300-500:-/m för rör med arbete. Det brukar väl oftast tillkomma mer saker, såsom, eldragning?
 
electroluxaren skrev:
ref till polarpumpen
dyrt stativ
borde vara ROT på elinstallationen
20m dubbelrör kostar ca 2500.- inkl moms ut till kund dvs 250kr för 2m

ang inst4
8.800.- för en standardinstallation??? måste vara dyrast i landet!!!
Det är ju helt stört vad olika priser det finns... dock är detta Stockholm.
 
A
Vincent Truong skrev:
Polarpumpen har en bra förklaring.

[länk]

Det går att göra det på schablon eller för endast installationen. Lite upp till var och en. I min tabell där installatör 1 har 20 000:-. Dem räknar på 30%... med andra ord... utan rot på 26000 or something.

Nu drar jaga bara till en siffra.

Om installation går på 3000:- med material och jobbet tar 5 timmar (normalt).

Material 1500:- (antagligen kör man på det billigaste)
Arbetet är då 1500:-

1500 x 2 = 3000:- För hela jobbet utan rot.

3000 / 5 = 750:-/timme

Så per timme är det rimligt. Men jag tror nog inte att det blir bra. Material går säkert på 2000-3000:-, 1500: är på gränsen. Å andra sidan tar man 300-500:-/m för rör med arbete. Det brukar väl oftast tillkomma mer saker, såsom, eldragning?
När installatören ansöker om återbetalning från skatteverket enligt ROT
Skall hen specificera resan, arbetet resp. materialet--varje gång.
Det är ju möjligt att skattemyndigheten INTE godkänner avdraget i synnerhet om installatören förekommer i olika utredningar. tex 5 timmars arbete á 10.000.- och inget material eller resa.
Summan av detta blir att kunden får återbetala hela eller delar av avdraget till skatteverket!
 
electroluxaren skrev:
När installatören ansöker om återbetalning från skatteverket enligt ROT
Skall hen specificera resan, arbetet resp. materialet--varje gång.
Det är ju möjligt att skattemyndigheten INTE godkänner avdraget i synnerhet om installatören förekommer i olika utredningar. tex 5 timmars arbete á 10.000.- och inget material eller resa.
Summan av detta blir att kunden får återbetala hela eller delar av avdraget till skatteverket!
Jo, men material förekommer alltid. Skulle den saknas, då skulle jag sätta ett frågetecken. Om material förekommer, måste man vet vad som är skäligt. 500:- och sen 3500:-? Det är därför man drar in flera offerter för att se. Listar man inte det, då är det en schablon på 30% (Jag antar att det är därför man ser en totalsiffran för allt)
 
Vincent Truong skrev:
Polarpumpen har en bra förklaring.

[länk]

Det går att göra det på schablon eller för endast installationen. Lite upp till var och en. I min tabell där installatör 1 har 20 000:-. Dem räknar på 30%... med andra ord... utan rot på 26000 or something.

Nu drar jaga bara till en siffra.

Om installation går på 3000:- med material och jobbet tar 5 timmar (normalt).

Material 1500:- (antagligen kör man på det billigaste)
Arbetet är då 1500:-

1500 x 2 = 3000:- För hela jobbet utan rot.

3000 / 5 = 750:-/timme

Så per timme är det rimligt. Men jag tror nog inte att det blir bra. Material går säkert på 2000-3000:-, 1500: är på gränsen. Å andra sidan tar man 300-500:-/m för rör med arbete. Det brukar väl oftast tillkomma mer saker, såsom, eldragning?
Har lite mer exakta siffror. Ringde och tjatade om vad allt kostade. För installatör 1 (ska justera till 20 000) så räknar dem på 30% schablonen för arbete. och när jag räknade baklänges dessa nya siffror.

Priser:
Tot 20 000:- Jag fick bara priset, var tvungen att tjata mig fram vad gejjerna kostade.
Pump 14 000:-
Material 2 500:-
Arbete 3 500:-


Riktiga arbetet:
3 500 x 2 = 7 000:- (Motsvarar 30% av 23 333)

(Ringde och frågade vad före ROT kostade, Dem sa 23 500:-. Dem har bara avrundat uppåt.)

Så timpenningen är för installatör 1 med både kyl och elbehörighet ligger på 1400:-/tim för 5 timmar dvs, 7 000/5. Det är inte 3000:- för arbetet som jag räknade på innan. Är 1400:-/tim rimligt?

Nu kankse det gick lite off med frågan ovan, jag ville bara få fram hur man ska räkna.. När man bryter ner siffrorna så ser man vad timpenningen.


(30% schablonen är arbete som räknas på hela totalkostnaden med material och arbete, och sen tar man 50% för ROT)
 
Bra att veta är kanske att man anonymt kan ringa till skatteverket och berätta om man misstänker att någon håller på och dribblar med ROT.
 
elmont skrev:
Bra att veta är kanske att man anonymt kan ringa till skatteverket och berätta om man misstänker att någon håller på och dribblar med ROT.
Det verkar som att alla, åtminstone i Stockholmsområdet ligger på 21 000 +/- några tusen på FH25 eller X25. Man får dock förhandla lite. Går alltid att klämma i något och vissa inget.

För installatör 5 kostar jobbet enligt 30% regeln.

20 995:- efter rot

24 700:- efter rot
-------------------------

24 700 * 0,3 = 7410:- Före rot

7410 * 0,5 (rotavdrag) = 3705:- Efter rot

-----------------------------------
Total pris före rot - arbete (rot) = det jag ska betala efter rot

24700 - 3705 = 20 995:-

---------------------------

Med andra ord är jobbet per timme (4 timmar arbete)

1852:-/ tim före rot

926:-/ efter rot


Vet inte om detta är rimligt... Får väl se nästa år när rot avdraget går ner till 30%....


00.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


*) Ignorera det gula. Det är för min egen skull
 
Tänkte halvavsluta tråden. Tog in en femte installatör, var lite osäker och behövde ltie mer info. Ställde inte rutin frågor som jag brukar göra utan lät det flyta på och spela dum.

Gick igenom vad jag var intresserad av FH25 eller X25. Fick rekommendation att köra X25 om man inte har märkespreferens. Minns inte anledningen.


Priser?
Han har 4 inkomstområden i kronologisk ordning. 1) Företag, 2) Privat 3) Entreprenad/inhyrd.

1) Företag är dyrare pga. flera anledningar. Den han lyfte var tiden... det tar så mycket längre tid. E.g. Hantverkare i finare kontor måste vara osynliga och måste en del drös med direktiv. Mycket tid går att att vara prydligt och ordentligt när företagets kunder, städa, upp och er på stegen, flytta stegen etc...

2) För privatare ger han en helheltslösning. Det är dyrare än inhyrd och dyrare än nätet. Men då kan han försäkra sig om att det finns en motivationen att göra ett bra och korrekt jobb så han och kunden blir nöjd. Det innebär att bolla ideer samt vara tillgänlig när kunden behöver hjälp förse med den service han/hon behöver. Mycket runtomkring produkten. Han säljer och vill installera själv för då vet han om jobbet är bra och är konsekvent i kvalité

Han visade massa installationer som har gjorts under veckan för privatare. Många av dem tyvärr, 12 mille lgh, 250 kvm hus i sollentuna, lidingö. Dvs fina hus. Många nya kunder är baserad på rekommendationer. Han lever på ryktet.

3) Inhyrd är billigt. Han har en prislista för dem som säljer LLVP (Tror han gör jobb åt polarpumpen). En standardpris är aldrig ett standardpris. Många kunder tror det och är generellt ganska dåligt pålästa och det helt enkelt inget kul att jobba med såna människor. Går in, ger dem två alternativ och sen installerar, ägnar mindre tid åt att göra det snyggt. Finns ingen att motivation att när det är så billigt, kanske om man är ny på marknaden men inte om man har varit 12 års i branschen.

Kommer överens med kunden om pris och alltid en brasklapp kostnaden kan dra iväg om något händer pga. oförutsägbara saker. Take it or leave it ungefär.

Trots att det är fast pris är det aldrig slutpriset. Alltid små grejjer som tillkommer och det är inte värt i förhållande till tid. Man måste tyvärr även ha inkomstkällor som inte är önskvärda.

PDF dokumentet som visar X25 och kapacitet för andra LLVP, finns inte på Daikin. Vad är detta?
Det dokumentet har läckt ut. Den ska endast användas för internbruk eller vid försäljning.

Priset för en Caldo X25?
2300:- initialt (Fick ner priset till 21 000.)


Övrigt:
Minns inte... det var två veckors sedan.
 
I sluändan valde jag installatör 5 pga:
1) Hans ärlighet när jag ställde raka frågor och ahsn snackade inte skit.
2) Bollade runt med installatiosnlösningar (fanns egentligen så mycket val, men han lade fram en hel drös för att uforska alternativen).
2) Visade referensbilder på installationer hus han har gjort.
3) Sen att han och en kollega gör jobbet var pluspoäng.
4) Fick en drös med referenser till företag.
5) Kom bra överens på ett personligt plan.

Installationen ska ske den 1 december. Ville inte ha stativ i slutändan. Så det blir väggfäste.


Knäpper bilder när allt är klart.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fick LLVP installerad en veckas sedan och den fungerar klockrent. Var tvyngen att fördröja den med en vecka pga. tillskott i familjen tre dagar innan =).

Vad ska man säga, har stäng av alla elradiatorer och endast kört på pumpen och temperaturen når upp till VP2. Tror det är FTX som gör det stora jobbet. Men jag är nöjd, trodde det skulle bli kallare där uppe. VP1 20ºC, VP2 19-20ºC. Sovrummen är 19ºC.

Tog väl 2 dagar för att justera samt låta värmen stabilisera sig i hemmet.

Installation:
3 gubbar 2,5 timmar, 14-17:30 Sista halvtimmen var lite taskig, Ena kille hade bråttom hem så, avslutet blev inte så bra. Fick 30 sekunders genomgång. Men sh*t. jag fick ett i ett av offerten skulle "1" snubbe skulle allt på 3 timmar... (Ô_o)


Anmärkning:

Städade baksidan på helgen och märkte att en del av väggen har en rejäl kantstöt. Det gillar jag inte, dem kan ha missat det, det var mörkt trots allt.

En annan sak, jag kanske bara är petig, men lamellerna på kondensorn har fått sig ett törn på flera ställen, en del väldjupa (ner till röret). Visst, mer eller midnre böjda lameller finns med tanke på hur ömtåliga dem är. Men är detta normala skador?

Jag har e-postat installatören, får återkomma.


Ljud:
Jag tycker det inte hörs något i huvudtaget om man inte trycker örat mot väggen där fläktenheten står. Men annars hör man bara innerdelen. Nu vet ag inte om den går för fullt. Hur märker man det? Mäta strömmen i elcentralen? Ligger annars på 2,5-3,5A (19º) när den är igång.

2015-12-12 11.06.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-12 11.06.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-12 11.07.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-12 11.08.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-12 11.07.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-12 11.06.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-14 19.34.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-12-14 19.35.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett är givet! Ju kallare det är ute ju mindre värme ger VP (COP = 1). Får man ut mer än 1 vid -15 är det bra! Det var inte länge sen COP 1 låg vid -5 - 8 grader. 2 VP är bättre än 1. Nån kan ju paja, olämpligt! Ingen ytterligare värmekälla?
 
Nya bra luftluftvärmepumpar har ett COP nästan 2,5 vid -15 grader ute men kanske bara 1,5 vid -25 grader.
 
gokm skrev:
Ett är givet! Ju kallare det är ute ju mindre värme ger VP (COP = 1). Får man ut mer än 1 vid -15 är det bra! Det var inte länge sen COP 1 låg vid -5 - 8 grader. 2 VP är bättre än 1. Nån kan ju paja, olämpligt! Ingen ytterligare värmekälla?
Jo, kan stötta med elradiatorer, men än så länge har det varit bra utan en enda. FTX-systemet gör väldigt mycket samt att hålla dörrarna öppna med innerdelen på 50% blås effekt. Jag är uber nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.