A
ingen stickpropp på FH
försvinner mer och mer
 
Tror jag säkert, eller så sätter man på en. Är nog ned enklaste lösningen om man inte är behörig elektriker. Stickpropp får man väl sätta på en sladd utan behörighet eller var det bara att skarva och set byta uttag och strömbrytare... lite osäker.
 
A
FH matas i utedel
finns heller ingen sladd monterad från fabrik
 
Jag var oklar där, inte att utedelen/innefel levereras med stickpropp. Nu gäller det inte bara FH, utan vi pratar generellt.

En ganska sunkig installation är installatören sätter på en sladd med en stickpropp vare sig det är ute eller innedelen. Jag antar att det är för att installatören inte är elbehörig. De nätsäljare jag har pratat med, kopplar man stickpropp om ingen är dragen till den plats där pumpen eller innedelen ska installeras. Det är självklart olika, man får läsa det finstilta om vad som ingår i installation. Har jag helt fel? Detta är min uppfattning det jag har läst (vad som ingår) och de svar jag får när elfrågan ställs hos säljaren..
 
A
Tyvärr har du rätt.
 
Ursäkta dröjsmålet, mycket jobb och annat jox. Har bokat in tre säljare/installatörer till, varav en av dem kom igår.

Ska undvika att vara för personlig men gårdagens möte var inte kul.


1a) Dag- och nattsänkning (schemaläggning), är det värt det?
Nej. Energimyndigheten har mätt det och det visar sig vara inte vara värt det. En sänkning och sen en höjning. Du sparar ingeting på det.

2) Multisplit är det värt det?
Allt ärt värt något. beror på vad du känner och tycker, vill du ha det?

3) Vibrationsdämparna blir ju stenhårda under vintern, kör ni med sånt?
Japp, det är inga problem.

4) Jag har frågat runt och många säger att man skulle behöva ha en till LLVP.
Beror på, värmen kommer upp men det är en chansning. Då är det bättre att värme på de ställen man befinner sig mest i.

5) Kommer värmen upp på VP2?
Nej du får inte upp värmen i princip, du får upp lite + med hjälp av FTX. Temperaturen kommer att ligga några grader under VP1. Anledningen är att ska du trycka varma luften upp, vart ska den kalla luften ta vägen? Det är som en fylla en bägare med vatten. Någostas måste det finnas ett hål eller en cirkulation.

6) Är Airmove ett alternativ och skulle det fungera?
Ja, men i detta fall har du ett tak som är som inte är helt i trä, det är gipstak och sen massa andra lager. Vi borrar endast i tak och golv som är gjort av trä, dvs äldre hus. Andra kanske gör annorlunda men vi gör inte det.

4) Priset för en LLVP?
Daikin Caldo X25 25 000:-
Mitusbishi FH25 23 000:-
Mitusbishi FH35 24 000:-
Vi är inte de billigaste, men vi funnits i 20 år och det är en anledning för det.

Caldo X är verkligen gjord för nordiska klimatet, bottensidan är öppen. Det finns ingen perforering och ingen värmeslinga som andra har. Noll risk för fruset vatten. Modellerna som vi ser (Lg, samsung, mitsubishi, etc…) är ursprungligen inte gjord för kalla klimatet.
Ska den säljas i norra europa då slänger dem in en värmeslinga i bottentråget och sen kallar det "gjord för nordiska klimatet". Daikins modeller har produkter som är produkt anpassat kalla klimat, inte bara norden, utan där det kan blir -30 grader. Det finns inga andra som kan det. (Caldo X hade siffror som visade ner till -30).

http://www.daikin.se/for-ditt-hem/behov/luft-luft-varmepumpar/caldo_x/


Anm: Han visade ett stapeldiagram med 10 olika modeller. Daikin Caldo X var typ den bästa och det såg man, Så pass tydligt att det är den han ville sälja. Kan vara sant eller finnas en baktanke i det.

5) Vad drar Caldo X i standbyläget?
Vaddå standby läge? Cirkulationspump? Bla bla bla bla.
Anm: Här snackade han mellan himmel och jord... kommer inte ens ihåg vad han sa. Han iiprincip idiotförklarade mig.

6)Vad är mitt effektbehov?
Du ska ha en 6kW LLVP.

7) Hur beräknade du det?
Dessa kåkar burkar ligga på det, och har du en tex. en X25 så täcker du mer en nog.
8) Vad är besparingen?
Jaha, ok.. (drar han fram suckade ett papper och penna) och började skissa.
Din förburkning 18 0000, hushållsel 7 000, Din uppvärmning 11 0000. Ca 5 000 kw om året. Man räknar med 50% besparing.

8) Garantier?
Daikin har 10 års kompressor garanti och då installerar vi den. (Caldo X)
5 års funktiosngaranti. Vi täcker allt.

Övrigt
Endast 20% var vettigt snack resten var bara blaj blaj. Flera gånger sa han, man kan inte begära hög kvalité och sen betala för ingenting. Man kan inte betala för tre små rätter och sen få fyra små rätter etc. När hans skulle kolla installationen, pekade han med en tumstock och sen sa ett pris. Han ställde i princip inga frågor till mig. Han körde härskartekniker och anant jox. Man märkte att han var säljare mot företag och tyckte antagligen att privatare är jobbiga och snåla. Frugan hörde allt i rummet brevid och hon är säljare av IT-system. Vi tyckte att det var helt oprofessionellt. Finns mycket att säga, jag blev helt överkörd helt enkelt. Slappnade av lite för mycket efter jobbet och då fen blir man piskad i rumpan. Just D, gubben var ju runt 50 år...

Allt som allt, hade han noll engagemang att hjälpa mig. I princip, "vad vill jag ha" och sen gå hem. That's it. Det roliga är... han stannade ändå i en timme... Ô_o. Men det var inte helt waste, man fick lite input… typ 20%. Men det är allt…

Är fortfarande lite småsur över honom... satans översittare.
 
Ni ser att det är väldigt korta svar.... Han rabblade mycket modelljämförelse mellan Daikin och andra. Och att vissa väljer vissa märken pga av egna preferenser etc... men han förespråkade daikin hårt. Jag vet att dem är bra och påltiliga. Så helt BS var det inte.
 
Fick besök i onsdags av en tredje installatör.

1) Dag- och nattsänkning (schemaläggning), är det värt det?
Nej, absolut inte. Det är en marginell skillnad. Personligen tycker jag det är dumt. Det sliter på pumpen. Speciellt om det man stänger av den helt under dagen och natten och sen ska den jobba 100% för att sen gå ner. ska man sänka, använd sensorn som känner av om det är folk. Om inte, sänk max 1-2 grader och sen gradvis öka med schemat. Det blir lite mjukare för pumpen. Återigen... man tjänar inget på det.

2a) Multisplit är det värt det?
Vill kunden ha det så fixar vi det, men vi tycker det är mycket väsen för ingenting. Att bara dra rören är ju bökigt och det drar iväg... Vi vill ogärna hamna i en sits där kunden tror att det kostar så här mycket men kostar i slutändan så här. Så när vi offererar en mulitsplit då blir dyrt... i ditt fall 30-40000:-.

2b) Kan jag multipslit?
Ditt uttag är bara 10A. Du måste ha 13-16A för Mitsubishi multisplit. Då räcker inte 1,5mm^2 utan 2,5mm^2. Vi måste dra helt nya kablar från elcentralen. Det täcker inte ens för två pumpar i din nuvarande eldragning.
3) Vibrationsdämparna blir ju stenhårda under vintern, kör ni med sånt?
Nee, dem fungerar jättebra under vintern. Stålfjäderdämpare fungerar också bra, men jag tycker man bör undvika dem om gummit fungerar. Om man ska installera den på vägen, prova med gummi och sen med fjäder om det skulle uppstå ljud. Men det försvinner inte. När det gäller stativ... gummi fungerar toppen. Det finns ingen resonans. Ståldämpare på stativet... alltså... det blir lite gungig så att säga, speciellt om man skulle stöta till den. Sen om det snöar och så kommer på pumpen hänga lite sne. Blir det för mycket gungningar, kan rören ta stryk och även vägen där rören är fäst vid. Det är en onödig risk när ljudet knappt minskas om man inte är jättekänslig. Ställ den på ett stativ och du får mindre ljud om du har väggkonsol med stålfjäder. Garanterat.

3) Kommer värmen upp på VP2?
I ditt fall, stor chans: Nej. varma luften blir som ett lock, den tränger inte upp. Ska varma luften upp måste gammal luft ner. Värmen går dock upp indirekt, du värmen taket och den kommer att i sin tur värma golvet och avge värme. Det kommer att vara några graders skillnad. Då är det bättre att stötta med elradiatorer.
Ditt FTX kommer att hjälpa... hur mycket, det vet jag inte.

4)Vad är mitt effektbehov?
Det är svårt att säga, man går efter hur stort det är och vilka utrymmen som ska värmas upp. Men generellt går vi endast efter KVM och självklart ser hur pass bra isolerat det är. Sen är det lätt att ta fram en storlek. Sen beror märket, modell och pris men det är upp till kunden.

5) Vilka pumpar?
Om vi endast pratar om singlar är FH25 och Caldo X25, är båda toppen. Men vi kör mycket med Mitsubishi pga. deras support är toppen. Fixar vi inte det så kommer dem ut och byter ut allt utan kostnad för dig. Daikin är skitbra i support, men det är det lilla extra, och det har Mitsubishi. Det är därför Mitsubishi år så populär.

6) Skillnad på Caldo X25 och FH25?
Jag tycker dem är lika, Caldo X25 är lite dyrare.

7a) Om jag ska köra med två värmepumpar istället för multisplit, vilka?
Två FH25.

7b) Varför inte SF modellerna?
Dem är två helt olika produkter med olika tekniker. SF klarar ner till minusgrader, men det är inte förrän det är minus ca 10 och neråt, då SF helt enkelt inte levererar. Då är FH mycket bättre. Men i ditt fall... två FH25 är överdimensionerat. Vill du, så är det inga problem.

8) Service?
Du kan göra alt själv. Det enda du behöver göra är att rengöra filtret regelbundet, ibland ta kompressor luft och blåsa rent lamellerna. Du kan köpa service, men så länge du sköter grejjern och ta bort allt skit som hamnar på ute och innedelen så behöver man inte service, åtminstone inte närmsta 4-5åren, om du har rengjort filtret. Om vi gör det, så ångtvättar vi, men sånt kan man göra själv. Vi använder inget medel… om det inte har varit en rökare eller varit nära ett kök med stekos.

Övrigt:
Toppen kille, försökte sälja på mig massa jox, utan ”du kan alltid installera det senare”.
 
I fredags kom det över en till, den sista installatören, dock säljare. Jag har glömt bort lite eller är osäker, så det blir lite kort i svaren.
1) Dag- och nattsänkning (schemaläggning), är det värt det?
Marginellt, Klart man kan tjäna på det, men i normala fall som konsument gör man inte det. Har man den på sommarstugan på dagarna med lägre temp och sen åker upp på helgen. Då kan det bli värt det.

2a) Multisplit är det värt det?
Det går att fixa, rördragningen blir lite knepig om det ska bli snyggt.

2b) Kan jag multipslit?
Utan att dra en ny elkabel? Nej, ditt uttag är bara 10A… en Daikin och Mitsubishi kräver minst 13A. Jag rekommenderar 16A, då ska inget att vara på den, dvs högeffekt elektronik. Då måste vi dra en extra kabel från elcentralen och det blir inget snyggt och dyrt.

3) Vibrationsdämparna blir ju stenhårda under vintern, kör ni med sånt?
Vibrationsdämpare fungerar jättebra under vintern. Även på kommersiella maskiner som är10x större än hem LLVP, och dem står på vibrationsdämpare.

4) Kommer värmen upp på VP2?
Den kommer upp, men inte så att man känner det i form av luftdrag. En lien del kommer upp, FTX gör att det hjälper, golvet värms upp. Det kommer upp men inte så som människor tror att det kommer upp och det är så svårt att beräkna för det. Men vi brukar säga att det kan skilja sig några grader. Men värmen kommer upp, dock kan jag inte säga hur mycket.
5) Vilka pumpar?
Det som passar dig är Mitsubishi FH25 och Daikin Caldo X25. Frågan är bara vilken du gillar, utifrån märke, faktum är att Daikin ger mer effekt.

7) Skillnad på Caldo X25 och FH25?
Ingen stor, förutom att Caldo X25 är anpassat för detta klimat. Det finns ingen extravärmekabel under och pga. undersidan.

10) Service?
Du behöver inte service, se till att rengöra filtren regelbundet och känner efter hur smutsiga dem blir efter tiden. Har man ett rent hem då behöver man inte rengöra så ofta, har man ett dammigt hem. Då kan det bli varje vecka. När det gäller service, men du kan gör allt själv, det som oftast påverkar effekten är pga. löv och annat biologiskt material som hamnar på flänsen på utedelen. Är du lite händig är det bara att plocka bort skalet och ta bort allt skit från flänsen. Ser det verkligen illa ut då är det bara ringa och vi kommer att rengöra lamellerna ordentligt, men det ska inte behövas man är lite händig.

Övrigt:
Bra säljare. Lite vad vid företagförsäljning. Man säger vad man vill ha och sen fixar dem det, men när man pratar om peng och installation, då börjar han fatta att privatare tänker lite annorlunda. Han har återkommit med en offert. Visade sig att Dakin har en kampanj på under novemeber ut. För att få en FH25, måste jag lägga till 1500:-. Total pris 21500:-. Han är den enda som har erbjudit en offert samma dag som besöket. De övriga har muntligt sagt ett pris och en skulle återkomma med en offert.

00 - offert.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
men vad har de två senast sagt om besparingen??
 
Vilka rövarpriser, ville dom har 23000:- efter rotavdrag för en FH25 som har ett normalpris på 14-15 tusen installerad och klar!?
 
electroluxaren skrev:
men vad har de två senast sagt om besparingen??
Bra fråga. Den glömde jag.

Både har sagt helt enkelt att jag sparar hälften av uppvärmingsenergin. Dvs 50-60%. Dem gjorde dock inga beräkningar, utan utgick från förra året, dvs 20 000kW. Nummer 4 sa def att det är svårt att beräkna... eller i princip, helt omöjligt. Pga omständigheter samt användning av värmepump. Nummer 5 nämnde att en del kör kyla och då försvinner en del av besparingen eller allt. Brasklappen 50-60% var, om jag inte kör kyla.

Personligen kändes det som att den siffran var baserad på tidigare erfarenheter, men dem kudne lika bra ha tagit siffran från ett testlapp från någon tillverkare.


Jag ska återkomma med en sammanfattad tabell med priser. På FH25 och Caldo X25. Väntar på en offert från en installatör.
 
Peter2400 skrev:
Vilka rövarpriser, ville dom har 23000:- efter rotavdrag för en FH25 som har ett normalpris på 14-15 tusen installerad och klar!?
Japp, Men jag antar att dem riktar sig till företag och sätter fina priser. Bolaget finns i innerstan. Priset är med stativ och eldragning med strömbrytare (liten grejja, men kräver elbehörighet dock).

Jag försöker resonera kring detta, köpa från nätet och köra från installatör. Installation från nätet är asbilligt,I agree, men... ibland får man vad man betalat för (installationsmässigt). Kan bli skitbra eller sunkigt. Det är en risk om att en del använder lite sunkigare material eller gör det halvbra. Men frågan är man man kan acceptera det eller inte, jag typen som vill att jobbet ska bli bra och det blir oftast inte bra om det är billigt. Har jag fel eller?
 
OXYD
Jag letade efter nattsänkning till min luftvärmepump när jag investerade i en. Då för komfort. Sover bättre när svalare.
Men nu har man insett att nattsäkning kommer automatiskt i en luftvärmepump.
Den pallar inte riktigt hålla samma temperatur nattetid som dagtid. Så det löste sig själv 😁
 
Har nu sammanfattat allt i ett excel. Kan bara bryta ner två.

Jag håller på att förhandla med 4:an. Återkommer...


Några synpunkter?


00.png
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.