Josth skrev:
Nya bra luftluftvärmepumpar har ett COP nästan 2,5 vid -15 grader ute men kanske bara 1,5 vid -25 grader.
Mycket är baserat på vad man för från folk. Det är väldigt få som redovisar siffror ner dit. Inte ens den populära FH-serien har en energideklaration som visat SCOP/COP (ner till -7) för norra europa. Daikin är den enda tillverkare jag har sett som visar siffror ner till -25. Det finns säkert andra aktörer som gör det också, men dem visar inte siffror lika enkelt som på daikins hemsida.
 
Redigerat:
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
elmont skrev:
Här är lite tester som i alla fall går ner till minus 15 grader kanske inte dagsfärskt men dagens pumpar torde i vart fall inte ge sämre resultat. [länk]
Här en till [länk]
Oj oj oj, denna var ju ny. Första testet sen 2013. Moderna pumpar är med och även Daikins Caldo serien (lanserade 2014). Tråkigt att man inte såg denna innan, men jag slutade google runt slutet av Oktober.

Man har iaf valt rätt pump och rätt tillverkare.

Toppen länk!
 
Alltid kul att fortsätta på en tråd som ingen kollar... men en dag så.

Har kört Caldo X25 sen Decemeber 2015. I januari gick temperaturen ner till -15 i Stockholm och pendlade till snittet -10 upp/ner.


Har märkt att att Caldo X25 har en konstruktionsfel när den är monterad på vägg. När utedelen avfrostar rinner vatten kondensorn och sen ner till marken, skitbra! Men... eftersom det rinner från hela kondensorn hamnar en del av smält vattnet på den bärramen på både utedelen och väggstativet, dvs vatten rinner från utedelen ner på vibrationsfötterna och sen på väggstativet.

Det byggs upp vatten och sen fryser fast på vibrationsfötterna och då fen hör man stomljud... rejäl brummande. Måste ute varje kväll och knacka bort is när det var som kallast. Slutade med att man rudimentärt skapade droppskålar av cola burkar kl 22 på kvällen iförd i mysbyxor och toffler för att få vattnet att rinna bort från vibrationsfötterna och ner på marken.



För övrigt fungerar den jättebra. Har märkt att fläkthastighet gör väldigt mycket. Nu skiter jag i ljudet och kör max på fläkten 21ºC och det går jättebra att få ut en stor del av värmen i hela huset. Se första sidan på huslayout. Just D, den är på 24/7

BTW, det där snacket om att vibrationsdämpare blir stela vid minus -19. Skitsna*ck! Dem är fortfarande mjuka. Det beror helt på kvalitén.

Bifogar lite bilder efter burkmontering... fungerar ok. Måste fixa riktiga plåtar innan nästa vintern...


2016-01-16 09.01.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-01-16 09.00.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan så rann all vatten ner på vibrationsfötterna, vattnet frös fast och allt ljud fördes vidare ner till väggstativet och sen i in i huset.


2016-01-16 09.00.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Just det, fakturan korrigerades efter skadan på fasaden. Inga problem. All gick hem nöjda

Lamellerna fixade jag själv, snubben dök aldrig up. Små potatis, så jag brydde mig inte.
 
Vincent Truong skrev:
Alltid kul att fortsätta på en tråd som ingen kollar... men en dag så.
Jag läser iaf. (y)
Bra tråd, tycker att du har tänkt på det mesta innan/efter köp av din LLVP
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
B
SSSS skrev:
Jag läser iaf. (y)
Bra tråd, tycker att du har tänkt på det mesta innan/efter köp av din LLVP
Samma här, har också läst och blir lite impad av den grundliga research du gör innan.
(y)
 
Ahh grabbar, blir ju tårögd. :D
 
Jag skaffade en luft/luft strax innan jul och den fungerade jättefint när det var -18 ute. Det märktes att den fick jobba mer, men den klarade uppgiften att hålla varmt inomhus.

Mitsubishi FH25
 
Vincent Truong skrev:
Just det, fakturan korrigerades efter skadan på fasaden. Inga problem. All gick hem nöjda

Lamellerna fixade jag själv, snubben dök aldrig up. Små potatis, så jag brydde mig inte.
Bra att du kunde fixa det själv, men problemet med vattnet från avfrostningen borde firman som installerade pumpen lösa.
Har aldrig sett så dålig avrinning på någon pump förut, tror tillochmed att julas 5000:- pumpar löser det bättre, det kanske är något som dom glömt att montera eller ta bort.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Bra att du kunde fixa det själv, men problemet med vattnet från avfrostningen borde firman som installerade pumpen lösa.
Har aldrig sett så dålig avrinning på någon pump förut, tror tillochmed att julas 5000:- pumpar löser det bättre, det kanske är något som dom glömt att montera eller ta bort.
Jag undrar det.. Du har rätt. Jag kollar med dem. Det känns som ett konstruktions fel men såväl som en komponent kan saknas.
 
Gör det, i min installationsmanual så står det lite om vattendränering, om det ska sitta pluggar eller inte vid vinterdrift framgår inte.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
 
Försökte använda "drain pipe" till mina LLVP men det fungerade dåligt i vinterklimat. Fryser lätt till just där i den lilla böjen. Borrade även hål för värmekabel det blev för litet utrymme kvar till kondensvattnet. Funkar bättre att sätta ett eluppvärmt tråg under med rör och frostskyddskabel till dräneringen eller liten stenkista på frostfritt djup.
 
Lite sent, pratade med min installatör för några veckors sedan, hade skickat ett väääldigt ödmjukt e-post till honom om problemet någon vecka innan, hursomhaver... Installatören sa att, Daikin är medveten om det och att det är ett konstruktionsfel. Dem ska ta fram ett bläck som monteras på dämparna för att förhindra att vatten rinner längst dämparna. Dem skulle ta fram ett så snart som möjligt. Men han var helt ärlig att det blir inte denna vinter eftersom vintern är snart över... finns ingen prio direkt (helt förståeligt). Jag skulle iaf hör av mig om några månader eller så gör han det. När det är klart kommer han och installerar den.

To be continued...
 
Till en bra värmepump.
Kul att läsa denna tråd och se den utförliga research du har gjort I ärendet.

Vad gäller maskinens avrinning så har vår intention varit att ta bort den värmekabel/värmestav som normalt sitter I maskinerna och förbrukar onödig energi.

Verkligheten skiljer sig från testriggar och som vi alla vet så har sverige ett antal olika klimat.
Är det kallt och fuktigt så kan det byggas på is kring stativet och vi har hållt på den senaste vintern och laborerat kring hur man kan förbättra detta.
Nu har vi tagit fram ett eftermarknadskit som kommer att erbjudas kostnadsfritt till alla drabbade kunder.

Vänligen kontakta din leverantör och påpeka att dessa finns för avhämtning till din maskin hos oss.

Mvh
Daikin
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.