Ska nu investera i en värmepump efter månader av research.

Satt och funderade på hur man ska på ett smidigt sätt ta in offerter för enkel jämförelse av både pris samt om det är dimensionerat. Detta är fortfarande work-in-progress och tänkte höra med er om lite synpunkter om något saknas eller ska väck. Tanken är väl att man kan ge dem ett underlag från början och vid besöket komma fram till något förslag utifrån underlaget. Blir lättare att jämför sen och se vilka som ordbajsar eller vilka som verkligen kan då alla har fått samma underlag. Men jag kanske är ute cyklar…

För övrigt. Jag går inte in detaljer över u-värdet på material. Utan jag räknar med att firmorna kan göra det med material information jag har skrivit i dokumentet.


Större bild för er med läsglasögon =).
https://www.dropbox.com/s/v7p9bbhnr7mp871/Hus layout 3.jpg?dl=0


2015-09-23 14-00-23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Okej...
du har direkt el i dag som jag kan läsa ut
och du bygga om till vattenburet?
eller installera luft luft pump?

Är det vattenburet så är det ju enkelt att beräkna pump genom att bara titta på tidigare förbrukningssiffror
eller bedöma din isolering och årsmedeltemperaturen där du bor. 9-12kw luft vatten eller vill du ha bergvärme?
plus en hel del pyssel med att få in radiatorkretsen...

Om det är en luft luft finns det inget att dimensionera då problemet är värmespridningen i ditt fall
så du kan ta vilken pump du vill sk 09á eller 12á och ev sätta i trappen
eller två pumpar en på övervåningen och en i vardagsrummet blåsande mot köket.

Eller har jag missupfpattat nått?
 
  • Gilla
Magnus1234567890
  • Laddar…
Ursäkta, luft luftvärmepump. Enklare så =).

Jo, det är väl det enklaste svaret. Men du menar att det finns ingen anledning att dimensionera pga planlösningen?

Jag funderar på en multisplit och sätta in innerdelen på allrummet och vardagsrummet. Nu kanske det är så att man kanske inte vill eller kan värma kök och tvättstugedelen. Det är då dimensioneringen kommer in antar jag då man vill värma x antal kvm?
 
Redigerat:
A
En 09á täcker ju upp till ca 120kvm säg 90-100kvm med en planlösning som din
mindre än så fanns förr men det var länge sedan jag såg nån.
är det för dåligt isolerat blir i mitt exempel rummet olidligt hett då den kan ge 5kw och i andra änden iskallt om man nu inte kan få fart på luften.
men effektmässigt tittar man i huvudsak på golvytan, men har man en stuga på kalfjället kan man nog vilja ta en större pump för att täcka drag och låga ute temperaturer.
i ditt fall är ju effektförbrukningen obetydlig även den kalla perioden. <2500kwh inklusive hushålls el och inte minst tappvarmvatten. tar man bort sommarmånadens 500kwh så skulle man kunna låta en luft/luft gå med en effekt av 2kw i snitt 24/7 dvs mindre än hälften av vad en 09á kan ge!
sen kan ju vissa nätter och dagar vara kallare men det brukar man inte ta hänsyn till.
du kan påräkna en besparing på minst halva kostnaden dvs minst 1000kwh per kall månad. gynnsamt upp till 4ggr.
500-1500 per månad under 8 månader grovt hugget 1000-12000 kr på ett år.

Jag ser att du har FTX vilken kommer att hjälpa till att få ut värmen i huset.
 
Vad är en 09á? Du menar årsmodell?
 
A
_kiM__ skrev:
Antar att han menar [länk]
Finns en större "12a" också.

Electroluxaren: du verkar lite insatt, är en 09a enligt ovan ett vettigt val till ett garage på 70m2? Förlåt TS för trådkapning.
Ja det är rätt det är storleken i engelska BTU 9000 jmf 12000BTU
När det gäller garaget är ju isoleringen intressant och vilken temperatur man vill ha samt inte minst takhöjden
 
electroluxaren skrev:
En 09á täcker ju upp till ca 120kvm säg 90-100kvm med en planlösning som din
mindre än så fanns förr men det var länge sedan jag såg nån.
är det för dåligt isolerat blir i mitt exempel rummet olidligt hett då den kan ge 5kw och i andra änden iskallt om man nu inte kan få fart på luften.
men effektmässigt tittar man i huvudsak på golvytan, men har man en stuga på kalfjället kan man nog vilja ta en större pump för att täcka drag och låga ute temperaturer.
i ditt fall är ju effektförbrukningen obetydlig även den kalla perioden. <2500kwh inklusive hushålls el och inte minst tappvarmvatten. tar man bort sommarmånadens 500kwh så skulle man kunna låta en luft/luft gå med en effekt av 2kw i snitt 24/7 dvs mindre än hälften av vad en 09á kan ge!
sen kan ju vissa nätter och dagar vara kallare men det brukar man inte ta hänsyn till.
du kan påräkna en besparing på minst halva kostnaden dvs minst 1000kwh per kall månad. gynnsamt upp till 4ggr.
500-1500 per månad under 8 månader grovt hugget 1000-12000 kr på ett år.

Jag ser att du har FTX vilken kommer att hjälpa till att få ut värmen i huset.
Fina siffror, det gillar man. Visst är den obetydlig, men sen är man duktig på att hushålla med el och utnyttja den rätt.

Inte för att jag vill ifrågesätta, men hur kommer du fram att det är 2kW som behövs eller 4kW som värmepumpen täcker?
 
A
om man har 2500kWh förbrukning under en eldnings månad och drar bort motsvarande förbrukning under icke eldningsäsong ,500kWh, delar det med tretti dagar får man en daglig snittförbrukning på 70kWh vilket blir per timme ca 3kW.
men som sagt var det är en höftning.
en toshiba RAS-25 (09á) ger nominellt 3,2kW och max 6,5kW så beroende på utetemp är detta också en uppskattning

Utan att veta mer exakta förhållanden så kan man ändå säga att en 09á ligger på den säkra sidan.
 
Om du lyckas komma ner till hälften av värmebehovet får du vara nöjd under förutsättning att du har dubbeluttag som du funderar på. Försäljare säger 50-55%, andra säger 30-40% i besparing på värmebehovet. Du har många ytor som måste använda elvärmen.

Electroluxarens siffror är teoretiska och baseras troligen på värden när det är +7 grader. Då tar man inte hänsyn till att den använder värmen i luften när det även är kallgrader. Din beräknade förbrukning på 20 000 kwh kan inte spara 12000 kr på ett år. Efter hushållselen med uppvärmning av varmvatten som är väldigt låg 6000 kwh så har du 2000 kwh kvar. Den ska räcka till element, golvvärme och driva luftvärmepumpen på ca 500-1600 watt i 8 månader.
 
Redigerat:
A
Dom jag skrev...det är en bedömning....
Och det är bara eldningsmånaderna som räknad på. Enligt TS förbrukningsdiagram. Hushållsel och tappvarmvatten borttaget bedömt på sommar förbrukningen.
Utetemperaturen är ju oviss och luftfuktigheten den med. Utetemperaturen spelar roll de timmar den ligger under -15C, luftfuktigheten har betydligt större inverkan då detta påverkar avfrostningen dvs den tid då värmepumpen producerar negativt.
Därför säger man att med en märkespump att man sparar som sämst hälften av uppvärmningskostnaden.
Nu tillkommer i TS fall mycket riktigt golvvärme och stödvärme i utrymmen som inte luftvärmepumpen når.
Detta bortsåg jag omedvetet från.
Dessutom vet vi inte vilket elavtal kW priset grundas på.
Hur eller hur ökar efektmarginalen med dessa inputs.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Dimensionering är inte världens enklaste. Det är därför jag undrar om dessa siffror är vettiga att ta med så att installatören kan göra en vettig beräkning över vad som behövs för att värma/kyla samt visa en besparing i kW. Nu är det så att ett besök behövs för att verkligen se, men med layouten ska det inte behövas, så med den data tror jag att det är möjligt att att beräkna fram något... but I could be wrong.

Ang. elavtal, Jag har bara angett i kW i bilagan.


Jag har iaf, skickat ut den till en installatör till en början, han ska komma på måndag och titta mer på det. Får fråga ut honom då, är det ett blött finger i luften, då han åker han ut.
 
Jag tror inte installatören kommer att tala om hur hög din besparing kommer att bli. Som du ser har ju Electrolux och jag olika syner på vad som påverkar och även andra. Han menar att luftfuktigheten påverkar och bara marginellt kyla ner till -15 c. Installatören kommer att säga att försäljare/tillverkare säger att runt halva värmeförbrukningen kan man spara vid gynnsamma förhållanden. Du har inte tillräckligt öppna ytor och även i två våningar. Men du förbättrar det genom att ha två inneraggregat.
 
Vincent Truong skrev:
Får fråga ut honom då, är det ett blött finger i luften, då han åker han ut.
Jag tror inte du får mycket mer än ett "blött finger i luften".

Dem flesta installatörer monterar 1 (kanske 2) märke och har då bara 4-6 olika modeller/storlek på värmepumpar att välja på vilket gör att dem inte kan dimensionera hur mycket som helst.

Du lär få förslag på en modell som passar din boyta och en schablonuträkning på besparingen.

Fördelen att ta hem en installatör är att han kan snabbt se om det är något problem med placering av inne och utedel avseende rördragning m.m.

Stod på din "ritning" att du villa köra ekonomitemperatur vissa tider på dygnet, är inte så många värmepumpar som har en bra schemafunktion så kontrollera med installatör/säljare att den värmepump han föreslår har denna funktion.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
A
Vincent Truong skrev:
Dimensionering är inte världens enklaste. Det är därför jag undrar om dessa siffror är vettiga att ta med så att installatören kan göra en vettig beräkning över vad som behövs för att värma/kyla samt visa en besparing i kW. Nu är det så att ett besök behövs för att verkligen se, men med layouten ska det inte behövas, så med den data tror jag att det är möjligt att att beräkna fram något... but I could be wrong.

Ang. elavtal, Jag har bara angett i kW i bilagan.


Jag har iaf, skickat ut den till en installatör till en början, han ska komma på måndag och titta mer på det. Får fråga ut honom då, är det ett blött finger i luften, då han åker han ut.
Nä det var det jag menade med elavtal då slurppe skrev besparing i kronor.
om man även råkar titta på tillverkarnas effekt kurvor kan man se att märkespumparna levererar mycket bra ner till -15C. IOFS till försämrad COP men dimensioneringsmässigt och effektbehovsmässigt är det ointressant

Men helt säkert...
det kommer aldrig bli tal om någon dimensionering för det finns inte när det bara finns två effektklasser
det kommer heller inte garanteras att värmen kommer ut till de utrymmen som behöver det
det kommer definitivt inte varken i vittnes närvaro eller på papper talas om hur mycket du sparar

mina tidigare utlägg rör sig bara om erfarenheter från det verkliga livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.