Ofta är det enklare att göra ingrepp i dörren än i tröskeln som brukar vara integrerad i tätskiktet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Jag skulle ha ventilerat tröskeln. En kapad dörr ser för jäklig ut och borrade hål är i mitt tycke en riktig t****rlösning. I en gammal lägenhet är det bra med så få synliga förändringar som möjligt, är min erfarenhet.
Kapar du dörren snyggt, så syns det inte.

• Gilla
largab
  • Laddar…
A
J Johan456 skrev:
Nej det gör det inte, inte för att få in luften. Sen beror det på i vilken hastighet du vill ha in luften. Vill du att håret fladdrar när du sitter och bajar så kör med 2mm. Det kan bli lite dragit med för liten glipa vilket kan upplevas som obehagligt.
Helt rätt, hemma har vi lite för trångt, vilket får den festliga effekten att badrumsmattan flyger upp och lägger sig i en hög om man öppnar dörren fort.

Tog ett tag innan jag insåg att det inte var barnen som lekte på toan och trasslade ihop mattan.

• Haha
Johan456
  • Laddar…
T
Har också sökt en lösning på detta då jag har samma problem.

Det är svårt att hitta snygga ventiler som skulle smälta in.
Ingen som vet om det finns vita små runda ventiler ca 5 cm i diameter ink rör?

Gör jag hål i dörren utan rör är jag rädd att det kunde gå upp fukt i den då den inte är solid.
Denna kanske skulle funka, https://www.clasohlson.com/se/Överluftsgaller-400x60-mm/Pr366025000
Men då saknar jag röret och problem att fästa.

Annars är badrumströskel snyggast som har fräst spår för ventilation.
Alt göra själv som nedan.
IMG_4666.JPG

Beroende på konstruktion så går det också att ventilera dörrfodren nere vid golvet också. Mina föräldrar har dörrfoder i plast och ventilationen går genom väggen under dessa och de både suger in (utsidan) och blåser ut (inne i badrummet) luften nere vid golvet. Bör gå att få till med träfoder och en fräs också.

• Gilla
Barfot
  • Laddar…
Eric Öbo
useless useless skrev:
Ofta är det enklare att göra ingrepp i dörren än i tröskeln som brukar vara integrerad i tätskiktet.
Du kapar ju bara någon knapp centimeter av tröskelns djup. Tätskiktet är ju oftast uppvikt under den övre ekbit som tröskeln är uppbyggd av. Aldrig varit med om att det varit några problem med det. Och som sagt, snyggare (och enklare tycker jag än att kapa eventuell rambyggd dörr).

Enkla lösningen: Låt bli att stänga dörren.
Sätt ett par flaskkorkar i karmen så den inte kan stängas helt.

• Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Att kapa en dörr i underkant tar 5min med en sänksåg. Det är bara att lyfta av dörren och kapa. Med en bra klinga syns det inte att den är kapad när den hänger. Du kan kapa några mm i taget och prova dig fram ifall du är ängslig. De flesta innerdörrar i Sverige har en springa i underkant.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nzsc
Fick samma anmärkning. Åtgärdade det på plats medan OVK-kontrollanten var där. Resultatet blev något så här... ...och framförallt godkänt utan några invändningar!

En dörr med ett utskuret hål täckt av lagningsplåster, som en snabb åtgärd för OVK-kontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Mellander9 och 6 till
  • Laddar…
Dänga till dörren med en yxa, det kunde jag också ha gjort! Jag är tillräckligt hetlevrad.
Istället satte ett sådant galler i min ihåliga dörr till gästtoaletten:
https://www.bauhaus.se/ventilationsgaller-290x125mm-vit-plast#go-to-description
Det är en sådan dörr som i på bilden ovan, 40 MM tjock. Gallret har inre ramar med 15-16 MM djup, som passar in i varandra. Hos mig blev det en glipa kvar inuti, men det gör inte så mycket: eventuell fukt tar ju ventilationen hand om.
Det fungerar alldeles utmärkt.
Tråkigt bara med ihåliga dörrar och annat som inte är av bra kvalitet.

ClasseClas
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Såhär löste jag det till slut, borrade 6 hål längst ned med en diameter på cirka 3 cm, det ger total yta hål på cirka 40-50cm^2, enligt min beräkning bör det ge en rimlig yta för att skapa luftflöde. Blev också godkänt så verkar ok.

• Ventilationsgaller med 6 hål installerat längst ner på en vit dörr för luftflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Fick samma anmärkning. Åtgärdade det på plats medan OVK-kontrollanten var där. Resultatet blev något så här... ...och framförallt godkänt utan några invändningar!

[bild]
@kebab En lösning du kunde gjort :)

• Gilla
kebab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.