6 004 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Underhållsfri fibercementplatta tappar färgen producent vill måla dem
Äntligen hittar jag en till som fått problem. Jag monterade cedral-klick för tre år sedan och färgen flagnar upp till på panelerna. Jag har gott om luftspalt och absolut inte för tätt monterat upptill. Däremot har jag lådor runt huset.H hebol skrev:Hej!
För fem år sedan byggde vi vårt fina hus. Något jag tryckte på efter att ha ett linoljemålat hus var att det skulle vara underhållsfritt (Vi valde EQUITONE [tectiva] TE80 för att den var genomfärgad i rätt ton).
Vi tyckte kanske att den tappade färgen något och efter ett tag var vi inte tveksamma längre.
[bild]
Det är speciellt där det rinner vatten som färgen tappas (det nedre högra hörnet är en lös extraplatta som legat under presenning lika länge som den andra har suttit vänd mot väster.
Efter ett par år har nu den danska firman (Etex Nordic A/S) erbjudutit sig att måla skivorna med
"Der bliver først påført en antrazit farvet primer hvor efter der bliver påført en antrazit farvet acryl maling."
De har inte förklarat varför plattorna tappar så mycket färg men säger att plattorna inte är rätt monterade. Det skall vara öppet både upptill och nertill 20mm. I vårt fall är det 2*28mm med hjälp av krysslagd glespanel men plåt vikt över toppen för att det inte skall regna in den vägen konstant.
[bild]
Om man går med på detta har vi ju lämnat underhållsfritt och tagit oss in i målningsträsket igen...
- Vad bör vi göra?
- Har vi någon chans att kräva att de byter ut plattorna? Vi har ju betalat extra för att få underhållsfritt och genomfärgade plattor.
- Kan det vara produktionsfel eller är detta ett vanligt problem, vi har ett utsatt läge nära havet men det är ingen nyhet och inget som producenten klagade på.
Jag satte musskydd som jag tillverkade själv, men med flera ventilationshål på. Dessa klagade de på och sa då att det var felmonterat, för där blev det för tätt. Det kan nämnas att tipset fick jag av en annan person som har just fibercement-panel, en yrkessnickare som byggt många hus i sina dagar. Han har dock klarat sig. Jag vill hävda fabrikationsfel. Dessutom upptäckte jag färgvariationer på panelen när jag monterat upp den. Det här borde jag sett vid monteringen, påpekade de. Men det är bara i vissa ljus, som man ser nyansskillnaderna som beror på olika tjocklek av färg.
De gör precis all för att slippa stå till svars.
Jag har fått nya paneler, men nu börjar det lossa på en annan fasad också, så det är bara att ta på sig boxhandskarna igen och den här gången kommer jag kräva att de kommer och monterar panelerna för mig.
Jag ska inte behöva byta paneler efter tre år på halva huset. Hoppas fler hör av sig om det här problemet.
Usch, det ser ju inte så underhållsfritt utG Gabriel Berndtsson skrev:Äntligen hittar jag en till som fått problem. Jag monterade cedral-klick för tre år sedan och färgen flagnar upp till på panelerna. Jag har gott om luftspalt och absolut inte för tätt monterat upptill. Däremot har jag lådor runt huset.
Jag satte musskydd som jag tillverkade själv, men med flera ventilationshål på. Dessa klagade de på och sa då att det var felmonterat, för där blev det för tätt. Det kan nämnas att tipset fick jag av en annan person som har just fibercement-panel, en yrkessnickare som byggt många hus i sina dagar. Han har dock klarat sig. Jag vill hävda fabrikationsfel. Dessutom upptäckte jag färgvariationer på panelen när jag monterat upp den. Det här borde jag sett vid monteringen, påpekade de. Men det är bara i vissa ljus, som man ser nyansskillnaderna som beror på olika tjocklek av färg.
De gör precis all för att slippa stå till svars.
Jag har fått nya paneler, men nu börjar det lossa på en annan fasad också, så det är bara att ta på sig boxhandskarna igen och den här gången kommer jag kräva att de kommer och monterar panelerna för mig.
Jag ska inte behöva byta paneler efter tre år på halva huset. Hoppas fler hör av sig om det här problemet.
Men Cedral lovar väl egentligen inget angående hållbarhet och livslängd?
Peter2400 skrev:
Peter2400 skrev:
Peter2400 skrev:
Jo, underhållsfritt i 40 år och garanti i 7 eller 10 år.Peter2400 skrev:
Så här står det ordagrant: Cedral fasadpaneler har en garanti på 10 år, men en betydligt längre livslängd (mer än 50 år).
10 år garantin på panelen. Mitt hus är bara tre år.