Tack! Detta är i Huddinge. Det känns som du nämner mkt beroende på handläggare/kommun. Vi kommer precis som du nämner försöka förtydliga vårt förslag med bra underlag. Ska försöka hitta liknande projekt i samma kommun också.
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Ja, andra projekt är bra att ta upp som exempel, så länge de har skett i närtid. Det verkar som kommunen tittar på rättsfall och rättspraxis när de gör sin bedömning.
 
Ja det är så jag också förstått det. Har inte letat efter andra rättsfall tidigare. Undrar om de finns samlade i någon databas?
 
T Therese F skrev:
Tack! Detta är i Huddinge. Det känns som du nämner mkt beroende på handläggare/kommun. Vi kommer precis som du nämner försöka förtydliga vårt förslag med bra underlag. Ska försöka hitta liknande projekt i samma kommun också.
Therese, hur har det gått för er? Gick det att argumentera för sin sak hos kommunen?
 
Hej!
Det gick inte att få kommunen att gå med på det även om vi kanske hade gått rätt om vi tagit det en nivå till och gått till Länsstyrelsen. Alla kommuner har sin tolkning och i Huddinge tycker kommunen att spränga anses rimligt för att uppnå tillgänglighet.
 
Det är så märkligt. I Huddinge kommun består många av områden av just fastigheter med kuperad terräng och långsmala tomter, vilket medför svårigheter att uppnå tillgänglighetskraven. Tror att det bästa är att dra det vidare till länstyrelsen -》mark- och miljödomstolen -》 mark- och miljööverdomstolen om man inte får rätt. Lag 2011:335 kravet på tillgänglighet gäller inte om det med tanke på terrängen är rimligt att uppfylla kraven. Hur löste ni det?
 
Märkligt är det inte pga ett flertal skäl, men om det är rätt kan man ha olika åsikter om. Är själv yrkeskunnig.
Vi löste det med att lyfta upp parkering och därifrån anlägga ramp vid behov.
 
Märkligt var fel ordval då jag självklart förstår bakomliggande orsaker till avslag. Hur gjorde ni när ni "lyfte" upp parkering? Rent konkret hur gör man? Det låter som en intressant idé. Vore tacksam om du delgav hur ni gjorde, vänligen B.
 
Hej!
Vi la parkeringen på en höjd som gjorde det möjligt att sedan anlägga ramp vid behov fram till entrédörren. Lösningen måste anpassas till varje tomt då det är ett samspel mellan parkeringens placering och höjd i förhållande till husets placering och fg (färdig golvhöjd) på entréplanet. Detta är arkitektens arbete och det är b.l.a sådan frågor som jag jobbar med dagligen i samband med bygglov.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.