I
Okay, så för att verkligen försäkra sig om att de inte tar skada behöver man mer eller mindre flytta ut dem utomhus? eller till ett "förslutet" rum. Isåfall känns det ändå som ett lite större problem.

Tycker fokus här ligger helt felaktigt. Om man skaffar ett husdjur har man ett ansvar att ta reda på hur man sköter om djuret. Gjorde en snabb googling och läste vad man behöver veta för att ha fåglar och det var extremt tydligt att fågeln är känslig mot rök.

Står det på cigaretter feta varningstexter att det är dåligt för fåglar? Står det på maten man köper att om man hettar upp och bränner maten så kan fåglar dö? Står det på lösningsmedel tydligt att fåglar kan dö? Diskmedel är livsfarligt för fåglar Osv

Jag tycker inte ens det borde behöva stå i manualen överhuvudtaget för att det är ägaren till husdjuret som tar ansvar över fåglarnas liv och ska veta vad fåglar dör av

Människor som är så här okunniga borde varken få ha djur eller barn och jag har noll sympatier för djurplågeri av det här slaget. Idiot!

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Hellenna Hellenna skrev:
Jag läste på ett annat ställe att de haft fåglarna i ett annat rum, men möjligen med öppen dörr? Känns ju oavsett som en relativt hög risk när 4 av 5 fåglar dör inom bara någon halvtimme.
Men man behöver såklart inte tycka synd om paret för det, jag tycker också att det var synnerligen dumt gjort att lämna sina djur ensamma hemma med ugnen på.
Det står i nätheten av ugnen..
Det är bara en dålig ursäkt.

C cpalm skrev:
Vem sätter på pyrolysrengöringen och sticker iväg och handlar?
Själv vågar jag inte ens köra den pga oro att det skall ta eld i hela spisen... :confused:
Om det nu kan döda småfåglar är det kanske hälsosammast även för en själv att inte vara närvarande när pyrolysen körs.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är var man ska ha märkningen?
Varning för fåglarna känns som ett minimalt problem. Då finns det viktigare saker att varna om. Att inte lämna pyrolysen på utan övervakning.
Ett annat alternativ vore att varningsmärka fåglarna istället :D

P Pin skrev:
Ett annat alternativ vore att varningsmärka fåglarna istället :D
Står ju redan i #103 ser jag nu :oops:

richardtenggren
När jag var barn så hade en kompis en papegoja(?).
På sommaren så hade de med sig papegojan till den uppställda husvagnen som agerade sommarstuga, tyvärr blev den förkyld på grund av ac:n i bilen. Har ni sett någon varningsskylt för detta?

richardtenggren richardtenggren skrev:
På sommaren så hade de med sig papegojan till den uppställda husvagnen som agerade sommarstuga, tyvärr blev den förkyld på grund av ac:n i bilen. Har ni sett någon varningsskylt för detta?

Mr. Praline: 'Ello, I wish to register a complaint.

(The owner does not respond.)

Mr. Praline: 'Ello, Miss?

Owner: What do you mean "miss"?

Mr. Praline: (pause)I'm sorry, I have a cold. I wish to make a complaint!

Owner: We're closin' for lunch.

Mr. Praline: Never mind that, my lad. I wish to complain about this parrot what I purchased not half an hour ago from this very boutique.

Owner: Oh yes, the, uh, the Norwegian Blue...What's,uh...What's wrong with it?

Mr. Praline: I'll tell you what's wrong with it, my lad. 'E's dead, that's what's wrong with it!…..

De skulle ha klagat i zoobutiken.
:crysmile:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
I
I manualen till vår Mitsubishi Luft/Luft står det exempelvis :

Utsätt varken husdjur eller krukväxter för direkt luftdrag. • Detta kan skada både husdjur och växter

Utsätt inte kroppen för kallt, direkt luftdrag under lång tid. • Detta kan vara skadligt för hälsan.

De känns självklarta för de flesta av oss men uppenbarligen inte för alla eftersom man behöver ha med det. Antar att det handlar om att skydda sig enligt lag.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
I Ironside skrev:
I manualen till vår Mitsubishi Luft/Luft står det exempelvis :

Utsätt varken husdjur eller krukväxter för direkt luftdrag. • Detta kan skada både husdjur och växter

Utsätt inte kroppen för kallt, direkt luftdrag under lång tid. • Detta kan vara skadligt för hälsan.
Men det hjälper uppenbarligen inte de som aldrig läser manualerna ;)

I
Men det hjälper uppenbarligen inte de som aldrig läser manualerna ;)
Idag har alla AC i sina bilar mer eller mindre men det är ändå lurigt, väldigt lätt hänt att man råkar dra på sig en liten förkylning de första veckorna med AC i hemmet, särskilt om den installeras under de riktigt varma månaderna.

De e nog ganska uppenbart att det är många som inte läser manualer, iallafall inte från pärm till pärm men även om de läst den för X antal år sen så hade det troligen inte hjälpt i ert fall, det lät som en ren olyckshändelse.

Skulle manualen ha en chans att hjälpa till här så skulle någon typ av komplikation uppstå vid uppstart så att användaren tvingades läsa funktionsbeskrivningen. Fanns det då en varning där så KANSKE men i detta fallet tror jag som sagt att det var en ren olyckshändelse och sådant kan man inte ens stoppa med symboler som vi vet från trafiken.

Har du läst manualen till alla dina maskiner i garaget (eller var du nu har dem) och vet alla risker som finns med dem förutom de uppenbara? Hur är det med maskinerna på jobbet? Man har fått en övergripande upplärning men har man verkligen läst igenom och förstått alla risker som anges? Gissningsvis har till och med min kontorsstol på jobbet en manual med en massa risker som jag inte läst och då har jag ändå använt den i säkert 10 år.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
I Ironside skrev:
Idag har alla AC i sina bilar mer eller mindre men det är ändå lurigt, väldigt lätt hänt att man råkar dra på sig en liten förkylning de första veckorna med AC i hemmet, särskilt om den installeras under de riktigt varma månaderna.

De e nog ganska uppenbart att det är många som inte läser manualer, iallafall inte från pärm till pärm men även om de läst den för X antal år sen så hade det troligen inte hjälpt i ert fall, det lät som en ren olyckshändelse.

Skulle manualen ha en chans att hjälpa till här så skulle någon typ av komplikation uppstå vid uppstart så att användaren tvingades läsa funktionsbeskrivningen. Fanns det då en varning där så KANSKE men i detta fallet tror jag som sagt att det var en ren olyckshändelse och sådant kan man inte ens stoppa med symboler som vi vet från trafiken.

Har du läst manualen till alla dina maskiner i garaget (eller var du nu har dem) och vet alla risker som finns med dem förutom de uppenbara? Hur är det med maskinerna på jobbet? Man har fått en övergripande upplärning men har man verkligen läst igenom och förstått alla risker som anges? Gissningsvis har till och med min kontorsstol på jobbet en manual med en massa risker som jag inte läst och då har jag ändå använt den i säkert 10 år.
Visst är det så, även om just kopplingen AC och förkylning verkar vara omdiskuterad, men förstår din poäng.

Jag läser väl normalt sett inte manualerna annat än vid behov eller funderingar, läste dock en del inför att den nya bilen skulle komma hem nu häromveckan.
Vår granne köpte också ny bil i år, han läste utryckningen pärm till pärm, men klagade mest på den dåliga översättningen. Då är han visserligen 75+ och har en del tid över.

Jag tror sunt förnuft är viktigt, som vid det här fallet med pyrolys, är man allmänbildad så kanske man kan ana vilka risker som finns och agera därefter. Värst för de oskyldiga stackars fåglarna.

Jag jobbar också på kontor, på ett tidigare arbete var det väl papercuts och ozon från skrivaren som dök upp på skyddsronden bortsett från tjänsteresor då :p

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Karlia
Enligt sjukvården räcker det inte med AC eller kyla för att bli sjuk. Det krävs virus eller bakterier. Förr trodde man att man blev förkyld av kyla, nu vet man att det inte räcker.
Däremot kan det bli värre om du redan är sjuk men det är ju en annan sak.

I
Karlia Karlia skrev:
Enligt sjukvården räcker det inte med AC eller kyla för att bli sjuk. Det krävs virus eller bakterier. Förr trodde man att man blev förkyld av kyla, nu vet man att det inte räcker.
Däremot kan det bli värre om du redan är sjuk men det är ju en annan sak.
Nej, kyla i sig gör dig generellt inte sjuk om den inte är extrem men ju kallar jag blir ju sämre står kroppen emot. Min uppfattning är att otrevligheterna kan antingen vara lagrad i min egen kropp eller i den miljö där man vistas, det tar dock inte effekt förens det lyckat ta sig över mitt immunförsvar och risken för detta ökar när tempen går ner.

Feber tror man är den motsatta effekten, d.v.s. kroppstempen höjs för att döda av otrevligheterna.

I Ironside skrev:
Nej, kyla i sig gör dig generellt inte sjuk om den inte är extrem men ju kallar jag blir ju sämre står kroppen emot. Min uppfattning är att otrevligheterna kan antingen vara lagrad i min egen kropp eller i den miljö där man vistas, det tar dock inte effekt förens det lyckat ta sig över mitt immunförsvar och risken för detta ökar när tempen går ner.

Feber tror man är den motsatta effekten, d.v.s. kroppstempen höjs för att döda av otrevligheterna.
Jag träffade en läkare som tyckte att inte skulle sänka febern för kroppen som sagt gör sitt redan.

Dock vet jag hur rätt det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.