Kan det finnas andra åtgärder än att slänga inbyggnadsugnen och köpa en ny?
Ugnen är en gorenje från 2007. Har fungerat perfekt fram tills nu.
Det händer några minuter efter att man sätter på ugnen.
Vill inte slösa några större pengar på reparation då den ju har några år på nacken, men om det finns någon felsökning man kan göra själv?

Låter som ett trasigt värmeelement som kortsluter när det ändrar form av värmen.

Misstänker det också. Gissar att det knappast är värt att laga på en sådan gammal ugn.
Kan det finnas något sätt att rädda den?

K
Jag hade samma problem med min ugn - elektrolux 2010. Lossade bakstycket och kontakterna till elementen för att mäta resistansen. Hittade inga fel och kopplade ihop allt. Av någon anledning så fungerade det helt sen.

Elementen till min elektrolux spis kostade mellan 600-900 kr styck så jag tyckte absolut att det varit värt att byta det som var trasigt. Får man inte rotavdrag på reperationen om man lämnar in den idag?

nimhed nimhed skrev:
Vill inte slösa några större pengar på reparation då den ju har några år på nacken
Några? Den är ju faktiskt 11 år.
Om du passar på så får du en basic ugn på IKEA för 1395 kr nu.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20152196/

Det får man nog inte mycket reparationer för.
Och det är väl tveksamt om det finns några reservdelar längre.
lagan-ov-ugn-vit__0103017_PE248785_S4.JPG

Ja, alldeles för billigt att köpa nytt.
Av etiska skäl skulle jag ju gärna försöka att reparera.
Ska undersöka vilket element som är trasigt.

A
Säkring eller jfb?
Det kan ju var@ så att om du har en automatsäkring att den är kass i stället

Värmeelemente brukar vara mycket billiga till gorenje

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jfb klarar sig. Har nu provat ugnen på annan säkring med samma resultat.

Har även försökt köra olika program. Med och utan varmluft. Med och utan grill. Men med samma resultat. Jag verkar inte kunna välja enbart under eller övervärme.

:thinking:
Normalt sett om det är elementet som kortsluts så är det mot jord tror jag.

Det kan inte vara en kylfläkt som är kass? Så när den startar för att kyla så skjuter du säkringen.

Säkringens typ och märkström plus ugnens märkeffekt??

Säkringen är en hager c10
Ugnens effekt hittar jag inte, men det har ju som sagt fungerat i 11 år
Inget mer på den säkringen

Ugnar brukar ha en märkeffekt som överstiger de 2300 W som en 10 A säkring tål så du har nog legat på gränsen ganska länge. Med tiden har värmen fått dvärgen att mjukna i plasten, och dessutom är det ju varmt ute nu också vilket bidrar. Dvärgar får en lägre märkström med ålder och värme.

Jag ser det nämligen som ytterst osannolikt att ugnen börjar dra (lite) mer ström utan att orsaka ett isolationsfel. Allt kan väl hända, men sådana fel ska inte hända.

Hmm, jag ska försöka prova den på en c13, så får vi se om det gör någon skillnad

Nej du ska inte "prova" någonting. Dimensionera efter vad ugnen faktiskt kräver. Du kanske även behöver gå upp i area på gruppledningen.

Jag var för snabb. Redan provat. Säkringen gick direkt

• Eluttag på baksidan av en ugn med elkabel och stickpropp, säkringen gick när ugnen anslöts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.