Det anses ok.

Dels skulle jag göra en förgrening i toppklämmor typ Wago 773 så att varje uttag får var sin nolla och skyddsjordsledare, vilket förhindrar att t.ex nollan bryts om ett av uttagena byts. Dels vore det inte fel med en märkning som säger att det är tre faser under huven på detta doskomplex.

Det gäller att få senare innehavare att förstå att alla tre säkringar behöver brytas om man behöver greja i dosan, men att ändå försöka hantera fallet då denne inte förstår det vid byte av ett enskilt uttag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tidsvampyren skrev:
Ajdå. Ja då får det bli en elektriker.
Vilken del av mitt inlägg syftar du på? Behörigheten? Ingen här polisanmäler dig, men du blir lynchad om du gör ett dåligt jobb som riskerar orsaka en olycka.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
A
K Kardan79 skrev:
Du har rätt.
Inget motorskydd.
Ursäkta!

Arbetsbrytare, är det samma sak som säkerhetsbrytare? Inte hört begreppet tidigare
Kan vara.
En säkerhetsbrytare får dock inte användas för funktionsmanövrering.

Med arbetsbrytare menas nog för det mesta en lastfrånskiljare. En anordning som kan sluta och bryta en fullastström och samtidigt ha frånskiljningsegenskaper som gör den säker att arbeta efter.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
K
A avh67f skrev:
Kan vara.

Med arbetsbrytare menas nog för det mesta en lastfrånskiljare. En anordning som kan sluta och bryta en fullastström och samtidigt ha frånskiljningsegenskaper som gör den säker att arbeta efter.
"Menas nog för det mesta" = elektrikerslang? 😀

Saxat från forumet på fluxio.se.

• Skärmdump från fluxio.se som beskriver typer av elkopplare, inklusive frånskiljare, lastbrytare, lastfrånskiljare och säkerhetsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Mikael_L
T Tidsvampyren skrev:
Ajdå. Ja då får det bli en elektriker.
Ähh, om du känner dig hyggligt säker på att du får till det rätt, kanske med lite hjälp och stöd härifrån, så är det väl bara att göra det någon lugn dag efter att tvättberget är avklarat.
Som Bo skrev, ingen polisanmäler dig, vi vill bara att det blir bra, säkert och korrekt.

• Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
Det beror ju helt på vad man menar med säkerhetsbrytare.

Alla de brytare jag sätter upp som säkerhetsbrytare är fullt dugliga för att bryta/sluta arbetsström, och kan alltså rent elektriskt användas som start/stopp.
Och jag har inte hittat någon säkerhetsbrytare (upp till 25A i alla fall) som inte klarar detta.

Så en instruktion "Får ej användas för start och stopp" är egentligen ingen elfråga, utan det är något vi mer hittar i maskindirektivet.
En maskin kan naturligtvis bli farlig ifall folk börjar starta och stoppa saker från fel ställe, där man kanske saknar uppsikt, eller skyddsanordningar.

Skulle en säkerhetsbrytare endast ha frånskiljaregenskaper, ej lastbrytare, då skulle man elektriskt inte få använda den för start och stopp, men se ifall du kan hitta en sådan.

323149-6f9010d08128d2470a4e7e6f42840c85.jpg

Och här finns det också lite beskrivning av symbolerna.
https://www.byggahus.se/el/bruksanvisning-elcentral#n7067-sida-4

• Gilla
avh67f och 9 till
  • Laddar…
Och det måste sitta en JFB som bryter alla faser som kopplas in till uttagen. I alla fall OM rummet räknas som våtutrymme.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror ju helt på vad man menar med säkerhetsbrytare.

Alla de brytare jag sätter upp som säkerhetsbrytare är fullt dugliga för att bryta/sluta arbetsström, och kan alltså rent elektriskt användas som start/stopp.
Och jag har inte hittat någon säkerhetsbrytare (upp till 25A i alla fall) som inte klarar detta.

Så en instruktion "Får ej användas för start och stopp" är egentligen ingen elfråga, utan det är något vi mer hittar i maskindirektivet.
En maskin kan naturligtvis bli farlig ifall folk börjar starta och stoppa saker från fel ställe, där man kanske saknar uppsikt, eller skyddsanordningar.

Skulle en säkerhetsbrytare endast ha frånskiljaregenskaper, ej lastbrytare, då skulle man elektriskt inte få använda den för start och stopp, men se ifall du kan hitta en sådan.

[bild]

Och här finns det också lite beskrivning av symbolerna.
[länk]
Detta är en intressant fråga, för en annan som jobbar med lite större strömmar och högre spänningar. Finns det frånskiljare för lågspänning alls, eller är samtliga lastbrytare med frånskiljningsegenskaper? Har funderat över detta några gånger, men jobbar mest kravställande och inte utförande så jag ser inte många olika varianter utsn mest det som säljaren-för-dagen visar upp. ABb exvis har väl bara OT-serien som är lastbrytare?

Ursäkta OT, men frågan som tråden handlade om kändes utredd och klar

Edit: Posta först och korrläsa sen…

Mikael_L
Jag tror att det är enormt svårt att hitta en brytare upp till 25A och kanske 63A osv, som har endast frånskiljaregenskaper.
Inget jag tar gift på, men jag har åtminstone inte stött på någon sådan.

Men jag kan möjligen ramlat på något sådant som suttit i en installation 50+ år.

Jag tänkte mer som i området 160A-4,5kA, det verkar svårt med frånskiljare också med så stora, i alla fall vad jag har sett. Så små som 63 A ser jag sällan

Mikael_L
Jag som aldrig böjt i kabel grövre än 16mm2, kan inte bidra med någon kunskap i det ampere-området. :D

4,5kA är ju inte så mycket, det är på gränsen att sonens bilstereo går över det.
Men genom 16st 50mm2 kablar som är lite lättare att dra.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.