Jag har samma RM-fönster som du med glasbrytande spröjs i ytterbågen och kassett i innerbågen. Från insidan ser du bara skillnaden i skymningsväder på vintern. Från utsidan ser det ”äkta” ut alla årstider om man har ett hus som i övrigt kompletterar stilen.
 
F Erica Wyse skrev:
Vi har precis fått våra RM fönster och är jätte nöjda men jag inser först nu att dom ”bara” har spröjs på utsidan.
Vi ska beställa mer fönster till köket, tycker ni att det vore finare men spröjs på båda sidorna?
[bild]
Lider med dig, det där gillade jag inte. Spröjs på båda sidor samt vit distans mellan glasen röstar jag på. Eller inga spröjs alls.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har samma RM-fönster som du med glasbrytande spröjs i ytterbågen och kassett i innerbågen. Från insidan ser du bara skillnaden i skymningsväder på vintern. Från utsidan ser det ”äkta” ut alla årstider om man har ett hus som i övrigt kompletterar stilen.
Så menar du att man i dagsljus knappast kommer se innifrån att det inte finns spröjs? Har bara sett dom i skymning än då länge.
Det andra allternativet är att beställa 1+1 fönster till köket istället, visst kommer dom se likadana ut utifrån? Vill beställa nu men kan verkligen inte bestämma mej
 
B larry78 skrev:
Lider med dig, det där gillade jag inte. Spröjs på båda sidor samt vit distans mellan glasen röstar jag på. Eller inga spröjs alls.
Menar du att det som är svart på mina fönster skulle kunna varit vitt? Jag hade inte äns tänkt på det.
 
F Erica Wyse skrev:
Menar du att ni inte tyckte att det passade med spröjs både inne och ute? Var det ”riktiga” spröjs ni hade, har du någon bild på dom mindre fina och dom finare som ni köpte och vilken leverantör refererar du till?
Om man vill att det ska se ut som riktiga ”gamla” allmoge fönster, ska det inte vara spröjs både inne och ute, eller är jag ute och cyklar?
Dom gamla fönstren var kopplade 1+1 med glasdelande spröjs, dem felköpta med mellanliggande spröjs.

Som öringen så köpte jag mina på Bonusfönster och är en kompromiss av modernt och allmoge med den funktionen som jag önskade. Isolerglas, alu, ej kopplade spröjs på insidan, allmoge profil, haspar m.m.

Liknade fönster hittade jag hos Elite fönster retro och Taryrds men med rätt stora fönster så gick ett fönster på runt 18tkr, Bonusfönster strax över 6tkr.
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Dom gamla fönstren var kopplade 1+1 med glasdelande spröjs, dem felköpta med mellanliggande spröjs.

Som öringen så köpte jag mina på Bonusfönster och är en kompromiss av modernt och allmoge med den funktionen som jag önskade. Isolerglas, alu, ej kopplade spröjs på insidan, allmoge profil, haspar m.m.

Liknade fönster hittade jag hos Elite fönster retro och Taryrds men med rätt stora fönster så gick ett fönster på runt 18tkr, Bonusfönster strax över 6tkr.
Tack, har du någon bild på dom som jag kan se?
 
F Erica Wyse skrev:
Så menar du att man i dagsljus knappast kommer se innifrån att det inte finns spröjs? Har bara sett dom i skymning än då länge.
Det andra allternativet är att beställa 1+1 fönster till köket istället, visst kommer dom se likadana ut utifrån? Vill beställa nu men kan verkligen inte bestämma mej
Det stämmer. Jag är själv uppvuxen i hus med spröjs i både ytter- och innerbågen (1+1) och får ingen som helst känsla av "fuskspröjs" i 2+1-fönstret. Det viktiga är att kassettlisten i aluminium är vitlackad för att dölja det faktum att det är just en kassett.
En sak som däremot direkt avslöjar "fusket" är gräsliga spotlight infälld i smygens överkant.;)

Kör vidare på 2+1-fönster är min åsikt
 
Frågade RM dej om du ville ha kasettlisten i aluminium eller vit? Jag utgick tyvärr från att den var vit och dom frågade aldrig
 
C Chris11 skrev:
Vi tittade väldigt länge på fönster och kom fram till att vi inte byggde huset för grannarna utan för oss. Gillar verkligen hur de ser ut inifrån.
Är det Elite fönster och hur stora är dom?
 
Jag tror faktiskt att den är vit som standard idag, men när jag beställde mina 2004 var det ett tillval.
 
F Erica Wyse skrev:
Är det Elite fönster och hur stora är dom?
Japp det är elite 12x14
 
Fyra olika typer av fönsterspröjs: limmade spröjs, yttre spröjs med distanser, konstruktionella spröjs och inre spröjs.

Detta var valen när jag beställde fönster senast. Nu ska jag inte ha spröjs men jag tycker att det är absolut snyggast när fönstret är delat i flera kassetter med trä emellan "constructional" ovan. Det kommer försämra isolervärdet men det är bättre än att se baksidan på spröjsen från insidan
 
T toolman77 skrev:
[bild]

Detta var valen när jag beställde fönster senast. Nu ska jag inte ha spröjs men jag tycker att det är absolut snyggast när fönstret är delat i flera kassetter med trä emellan "constructional" ovan. Det kommer försämra isolervärdet men det är bättre än att se baksidan på spröjsen från insidan
Håller med men det hår inte att få om det skall vara aluminium på spröjsen på utsidan. Skall fönstren vara helt i trä är det inget snack om att de skall vara glasdelande tycker jag. Men elite retro ser rätt ol ut ändå.
 
  • Närbild på ett fönster med aluminium spröjs utomhus, snötäckt mark syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Erica Wyse skrev:
Tack, har du någon bild på dom som jag kan se?
Här är bilder på ett litet källarfönster.

Så klart det inte tilltalar alla och att det har sina brister men Elit Retro som nära nog var perfekt var i mitt fall inte värt nära 3 gånger så mycket.

Nyinstallerat litet vitmålat källarfönster med frostat glas och traditionella karmspännen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett öppet källarfönster med vita ramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av källarfönster med vit ram och fönsterlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närkuv på ett litet källarfönster med en öppen metallspärr, på en vit fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet, öppet källarfönster med vita ramar och dubbla glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett vitmålat litet källarfönster med synliga gångjärn och glasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Microkatten
Treglas-fönster kom ju inte förrän med funkisen vid 1930-talet, samtidigt som spröjsen föll ur modet. Så man kan historiskt säga att spröjs och tre-glas inte hör ihop.

Det finns många olika moderna sätt att få till ett spröjsat utseende, roligt att se alla exempel i denna tråd!

En kittad och spröjsad ytterbåge med en hel glaskassett i innerbågen kan ses som en bra kompromiss mellan nutid och dåtid, eftersom det är ytterbågen som till stor del avgör husets exteriöra uttryck. Alla mer eller mindre lyckade moderna spröjs-varianter ger trots allt inte samma intryck. Att den inre bågen saknar spröjs brukar inte inifrån upplevas lika betydelsefullt för estetiken, även om det givetvis märks.

Har man ett äldre hus eller fritidshus så brukar kopplade tvåglas (som började användas på 1890-talet) fungera alldeles utmärkt, och man kan ju då välja att ha även innerbågen kittad och spröjsad för att få den rätta historiska känslan. Det som ger mest karaktär är 1800-talets separata inner- och ytterbåge, vilket också är bra från isolerings-synpunkt.

Men vad du skall välja beror lite på vad du har för hus, hur nära historiskt du vill komma, kostnaden och vad du själv tycker ser snyggt ut.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.