BirgitS BirgitS skrev:
Gavelställer man huset får man ju ha en annan planlösning med t.ex. köket och matplatsen i den södra gaveln av huset och då stora fönster mot sydost fortfarande.
Ja precis, men problemet är att vi inte hittat någon planlösning som vi fastnat för som vi kan ha gavelställt, så den här har vi ritat fram efter våra behov och hur vi tänker med utsikt osv. Jag tror det är svårt att få till allt 100% perfekt. Denna fasad fastnade vi för och det är väl nackdelen att vi hade svårt att se någon annan fasad än denna med stora fönster på långsidan mot trädgården.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast garage och uppfart tar ju bort yta från baksidan och gör nog att man inte använder ytan som är bakom garaget.
Visst tar det yta men det blir ju i varje fall större än att ha det så som jag har i mitt första inlägg 6 meter upp på tomten och huset 15 meter upp.. Egentligen är vi inte ute efter en enorm trädgård men det känns ju lite synd att "slösa" så mycket gård på framsidan. Men jag känner mig ändå inte 100 på något av de tre förslagen :( jag tycker det är jättesvårt. Jag kan tänka mig köra in snett i garaget men min man tycker inte man bygger ett garage för att tvingas köra in så omständigt.

Isabellaa Isabellaa skrev:
Tack snälla för feedback! =)
Det går att placera huset närmare, men inte om man vill ha garageporten mot gatan. Så alternativ 2 är att vrida garaget 90 grader och ha en lite krångligare infart. Alternativ 3 är väl att trycka ner garaget på baksidan och flytta fram huset. Däremot blir det även då lite trixigt och inte helt hundra att komma in rakt.

Alternativ 2 tyckte jag såg ut som ett bra alternativ. Har själv garaget vinklat så och tycker inte det är några problem (däremot bor vi på en hörna in och DET gör det desto svårare, men inte om där hade varit en gata längs med tomten).

Vi hade först vinkel på andra sidan men valde att spegelvända huset för det kändes bäst för resten av planlösningen. Det kändes mer naturligt att ha morgonsolen i köket och sedan eftermiddagssolen i vardagsrummet. Även sovrummen hamnade då i bättre läge.

Den utstickande delen är 4 meter.

Skulle säga att det blir för smalt med den möbleringen ni valt för att det inte ska kännas för trångt.

Håller med om kaminen men samtidig känns det trångt att klämma in den till vänster om tv:n. Vi är väldigt osäkra på placeringen av kamin faktiskt. Dels för att den är bakom ryggen på en soffa om man väljer att ha en soffa där men även för att röret kommer synas ca 6 meter upp (vilket jag inte tycker är så snyggt). Hur hade du tänkt med placeringen?

Tror att röd cirkel hade kunnat funka (måste ju stämmas av med hur röret kommer ut på övre plan).
[bild]

Hur menar du med frågan om hur resterande fasader ser ut? :)

Övre och undre plan verkar inte ha fönstersättningar som lirar med varandra så jag är rädd att det kan se rörigt ut, det är också viktigt att titta på fasadritningar när man planerar in fönster för att få till en bra helhet utvändigt i huset.

Förrådet är 1 meter smalt så det får väl plats väldigt smala hyllor/garderober skulle jag tro.

Bokhyllor möjligen. En garderob behöver vara minst 50 djup för att kunna hänga galgar och då går där knappt att komma in och än mindre få en överblick över vad som finns där inne.

De fönstren du såg i allrummet har vi nu tagit bort. Vi kände att det var mysigare utan. Det var invändiga fönster vi tänkte för att man ska se ner. Tycker det räcker med öppen planlösning nere och där uppe får det bli en mer mysig hörna.

Är det helväggar menar du? Även från korridorssidan?

Tack för dina ritade bilder. Förstår precis vad du menar med att det ser rörigt ut. Vi ska inom snar tid sitta med husleverantörens arkitekt/a-ritare så vi får se om det är något de hjälper oss med att snygga till såna detaljer. Annars får vi väl hitta en egen arkitekt så det blir bra.

Vi har nu flyttat på fönstret så sängen är centrerad direkt under. Blev klart mycket bättre. Jag har väl inte varit så noga med såna detaljer men det är helt klart viktigt att göra rätt direkt.

• Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
Du har helt rätt. Det är främst långsidan med de stora fönstren vi fått till men resterande fönster tycker vi är svåra att placera och bestämma storlek på. Jag är rädd att det ser rörigt ut utifrån men förhoppningsvis får vi hjälp med detta snart av a-ritare hos husleverantören.

Nej, det är endast helväggar från allrummet ner. Men i korridoren uppe är det en halvvägg. I framtiden tänker vi att om vi stör oss på ljuset sätter vi in en dörr till allrummet.

Vad skönt att höra att ni har vinklat garage och att det funkar bra. Däremot säger mannen att det fortfarande inte känns som en bra lösning så jag vet inte vad vi ska göra faktiskt:sweat: Börjar bli riktigt stressad nu. Alla vi pratar med säger heeelt olika. Även här i forumet kommer olika förslag så jag blir så osäker.

Den placeringen av kaminen gillade jag :D Men tyvärr så hamnade den helt fel på övre plan. Så typiskt..

Heij83
Ett tips från en som ritat huset själ och nu byggt det.

Börja om igen och när i har gjort det så börja om en gång till från början och bör ni tycker att ni är klara så gör ni om processen igen :crysmile:;)
Titta på olika husleverantörers modeller och börja utifrån dessa.

Vi började med en husmodell som vi tyckte passa oss bra, efter många resor fram och tillbaka så kan vi inte idag se några spår av första ritningen.
Det var en viktig resa där huset fick växa fram ordentligt, sen bad vi en arkitekt titta på det.
Det kommer det alltid vara folk som har andra tankar och önskemål än er om ni ställer frågan.

Viktigt att tänka på att tekniken tar mer plats än man tänker, värmepump, golvvärme, ventilation, har ni egen brunn så tillkommer det ännu mer.
För att komma igenom handläggningen hos kommunen så måste alla tillgänglighetskrav vara uppfyllda, tänk på att det ska gå att parkera en rullstol bredvid toalett (löses lättast med vikbara duschdörrrar bredvid toalett)
Annan sak som kommunen kan påpeka är om fönstrens placering, att dessa livar med varandra på bottenplan och ovanvåning för att få ett harmoniskt intryck.

lycka till (y)

• Gilla
Johannes Hultman och 4 till
  • Laddar…
Isabellaa Isabellaa skrev:
Hej!
Vi har kommit väldigt långt i vårt arbete med planritningen och skulle uppskatta all typ av feedback. Vi har ännu inte sökt bygglov.
Vi kommer eventuellt även ha något typ av förråd på baksidan som vi inte ritat ut.

Tomten är ca 830 kvm och huset har en byggnadsarea på 125 kvm.

Tack på förhand:D:D:D
Med reservation för att jag inte lusläst tråden utan mer skummat.

Generellt:
- Har ni någon nybyggnadskarta eller detaljplan som ni kan ladda upp? Då skulle väderstrecken, omgivningen och tomtens exakta form bli helt tydliga (men censurera den så att ni inte pekar ut var exakt ni tänkte bygga)
- på tal om detaljplan, säger den något om placeringen av byggnaderna eller bara att ni får bebygga 125 kvm i två plan + garage med fri placering?
- jag tror inte att man behöver vara rädd för grannarna, man behöver inte helt skärma av husets framsida med stängda utrymmen som wc/tvätt/förråd, kan vara rätt skönt att från sällskapsrummen eller köket kunna se om, eller vem, som rör sig på gatan, likadant ha lite koll på ungarna om de förvillat sig dit. Insyn har man egentligen bara när det är mörkt ute och ljust inne och då finns det gardiner.
- den sena sommarsolen, när man avrundar semestermiddagen efter att barnen äntligen somnat, är nordvästlig. Det är främst ”vanliga dödliga”, mäklare och oerfarna arkitekter (även sådana som har läst alla fem åren på skolan) som har ett överdrivet fokus på söderläge. Redan i början av sommaren börjar det bli olidligt att sitta oskyddad mot solen när den står som högst, så att ha en helt södervänd terrass med huset mot norr blir för varmt vid lunch och skuggigt på kvällen.
- det känns som att ni hade tjänat på att ha nått koncept om huset, just nu känns det bara som att ni har försökt få olika pusselbitar att passa ihop, oaktat om motivet stämmer eller inte.

Specifikt:
- läs igenom den här foldern som ger en orientering i tillgänglighet:
https://www.sollentuna.se/globalass...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
- tror nog att hela bottenvåningen måste vara tillgänglig (gäst-wc är enda undantaget om det finns ett tillgängligt badrum) så man måste kunna visa att även det minsta förråd är tillgängligt för nån i rullstol.
- på dörrhandtagssidan behöver man alltid minst 25 cm från dörrbladskanten till ett innerhörn på insidan och minst 30 cm på utsidan. Ser inte ut som att badrumsdörren klarar det. Mer info om dörrar i länkade foldern.
- det är lite trist att ha badrummet direkt innanför entrén, då måste man alltid gå genom grus och snö om man ska gå på toaletten (om man inte vill/kan/får gå uppe). Badrummet behöver ha en bredd om minst 170 cm.
- Personligen tycker jag att man gärna kan ha en åtminstone partiell avskärmning mellan soffor och matplats, så att inte olika användare stör varandra. Kanske en kaminvägg med dubbel- eller trippelsidig insats med eld synlig åt båda hållen?
- vissa väggar ser lite tunna ut, räkna med minst 40 cm yttervägg och 15 cm innerväggar i ett tidigt skede så att ni inte får negativa överraskningar i senare skede.

Sen avslutningsvis tror jag att ni hade tjänat på att gå till en arkitekt för att få lite olika skisser, tror att ni i ganska hög grad har låst er vid den här lösningen och om ni går till nån som ska renrita det så blir det på gott och ont också så, med anpassningar för lagar och produktionsmetod. Jag tror det finns fler lösningar på era grundkrav än den redovisade men då krävs det att man får lite friare tyglar och inte en ”färdig” skiss som man ska förhålla sig till. Ett alternativ är att ni frågar här i tråden, ”hur hade ni ritat ett hus med platsens förutsättningar och våra önskemål X, Y och Z i beaktande?”. Kanske får ni ett motförslag som är bättre än vad ni själva kunnat föreställa er?

Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 7 till
  • Laddar…
Hej! Angående garage/carport så kom vår kommun med ett krav när vi sökte bygglov för carport och det var att den INTE skulle stå så att man var tvungen att backa direkt ut på gatan, i vårt fall blev det då att den fick ställas i vinkel så att man backar ut inom sin egen tomt och sedan kör ut med nosen först på gatan. Detta var 15 år sedan så det kanske är annat nu när ”alla” har backkamera och sensorer på bilarna. Det ser iaf ut som att er variant med garaget längs med vägen skulle uppfylla ett sådant krav. Lycka till med huset!

• Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Med reservation för att jag inte lusläst tråden utan mer skummat.

Generellt:
- Har ni någon nybyggnadskarta eller detaljplan som ni kan ladda upp? Då skulle väderstrecken, omgivningen och tomtens exakta form bli helt tydliga (men censurera den så att ni inte pekar ut var exakt ni tänkte bygga)
- på tal om detaljplan, säger den något om placeringen av byggnaderna eller bara att ni får bebygga 125 kvm i två plan + garage med fri placering?
- jag tror inte att man behöver vara rädd för grannarna, man behöver inte helt skärma av husets framsida med stängda utrymmen som wc/tvätt/förråd, kan vara rätt skönt att från sällskapsrummen eller köket kunna se om, eller vem, som rör sig på gatan, likadant ha lite koll på ungarna om de förvillat sig dit. Insyn har man egentligen bara när det är mörkt ute och ljust inne och då finns det gardiner.
- den sena sommarsolen, när man avrundar semestermiddagen efter att barnen äntligen somnat, är nordvästlig. Det är främst ”vanliga dödliga”, mäklare och oerfarna arkitekter (även sådana som har läst alla fem åren på skolan) som har ett överdrivet fokus på söderläge. Redan i början av sommaren börjar det bli olidligt att sitta oskyddad mot solen när den står som högst, så att ha en helt södervänd terrass med huset mot norr blir för varmt vid lunch och skuggigt på kvällen.
- det känns som att ni hade tjänat på att ha nått koncept om huset, just nu känns det bara som att ni har försökt få olika pusselbitar att passa ihop, oaktat om motivet stämmer eller inte.

Specifikt:
- läs igenom den här foldern som ger en orientering i tillgänglighet:
[länk]
- tror nog att hela bottenvåningen måste vara tillgänglig (gäst-wc är enda undantaget om det finns ett tillgängligt badrum) så man måste kunna visa att även det minsta förråd är tillgängligt för nån i rullstol.
- på dörrhandtagssidan behöver man alltid minst 25 cm från dörrbladskanten till ett innerhörn på insidan och minst 30 cm på utsidan. Ser inte ut som att badrumsdörren klarar det. Mer info om dörrar i länkade foldern.
- det är lite trist att ha badrummet direkt innanför entrén, då måste man alltid gå genom grus och snö om man ska gå på toaletten (om man inte vill/kan/får gå uppe). Badrummet behöver ha en bredd om minst 170 cm.
- Personligen tycker jag att man gärna kan ha en åtminstone partiell avskärmning mellan soffor och matplats, så att inte olika användare stör varandra. Kanske en kaminvägg med dubbel- eller trippelsidig insats med eld synlig åt båda hållen?
- vissa väggar ser lite tunna ut, räkna med minst 40 cm yttervägg och 15 cm innerväggar i ett tidigt skede så att ni inte får negativa överraskningar i senare skede.

Sen avslutningsvis tror jag att ni hade tjänat på att gå till en arkitekt för att få lite olika skisser, tror att ni i ganska hög grad har låst er vid den här lösningen och om ni går till nån som ska renrita det så blir det på gott och ont också så, med anpassningar för lagar och produktionsmetod. Jag tror det finns fler lösningar på era grundkrav än den redovisade men då krävs det att man får lite friare tyglar och inte en ”färdig” skiss som man ska förhålla sig till. Ett alternativ är att ni frågar här i tråden, ”hur hade ni ritat ett hus med platsens förutsättningar och våra önskemål X, Y och Z i beaktande?”. Kanske får ni ett motförslag som är bättre än vad ni själva kunnat föreställa er?
För att fortsätta:
- Är det en tomt i ett helt nytt villaområde eller finns det redan bebyggelse i området att knyta an till?
- Vilken slags stil föreställer ni er, är det sadeltak, snickarglädje och spröjs eller mer modernistiskt? Är det träpanel, puts eller tegel ni tänker er?

- Hade jag varit er hade jag försökt få garaget att lira med det stora huset, och då inte bara att de har samma stil utan att de knyter an till varandra med typ en pergola genom rumsligheter och linjer som skapas mellan byggnaden genom hur volymerna förhåller sig till varandra.
- Jag personligen tycker att öppet mellan våningsplan är överreklamerat och hade kanske hellre använt den offrade bo-ytan till att skapa en terrass på ovanvåningen i nordvästläge, kan vara trevligt för sena kvällar med lite hängande bolljusslingor och klätterväxter.

Här är bara en enkel frimärksskiss på hur jag hade tänkt med volymerna. Tanken är att det här är ett modernt hus. Den funktionella aspekten av pergola mot norr är kanske tveksam, utan det är väl mer ett sätt att skapa ett gränsområde mellan privat/offentligt och att hålla samman bebyggelsen (samt att jag tycker om pergolas som gestaltningselement). Jag har egentligen inte tänkt något på planlösningen utan bara utgått från att entré och tvättstuga är på ungefär samma plats som tidigare.
Skiss av husplan med pergola, garage, övre och nedre våningsplan markerade, koncept för modern villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isabellaa och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
För att fortsätta:
- Är det en tomt i ett helt nytt villaområde eller finns det redan bebyggelse i området att knyta an till?
- Vilken slags stil föreställer ni er, är det sadeltak, snickarglädje och spröjs eller mer modernistiskt? Är det träpanel, puts eller tegel ni tänker er?

- Hade jag varit er hade jag försökt få garaget att lira med det stora huset, och då inte bara att de har samma stil utan att de knyter an till varandra med typ en pergola genom rumsligheter och linjer som skapas mellan byggnaden genom hur volymerna förhåller sig till varandra.
- Jag personligen tycker att öppet mellan våningsplan är överreklamerat och hade kanske hellre använt den offrade bo-ytan till att skapa en terrass på ovanvåningen i nordvästläge, kan vara trevligt för sena kvällar med lite hängande bolljusslingor och klätterväxter.

Här är bara en enkel frimärksskiss på hur jag hade tänkt med volymerna. Tanken är att det här är ett modernt hus. Den funktionella aspekten av pergola mot norr är kanske tveksam, utan det är väl mer ett sätt att skapa ett gränsområde mellan privat/offentligt och att hålla samman bebyggelsen (samt att jag tycker om pergolas som gestaltningselement). Jag har egentligen inte tänkt något på planlösningen utan bara utgått från att entré och tvättstuga är på ungefär samma plats som tidigare.
[bild]
Man skulle ju dock behöva välja en mer långsmal planlösning som får plats bredvid garaget och frågan är då om man inte borde spegelvända plats på garage och huvudbyggnad för att trädgården ska få mer eftermiddagssol, dvs trycka upp huvudbyggnaden mot den östra grannen. Det är mycket att tänka på…

Heij83 Heij83 skrev:
Ett tips från en som ritat huset själ och nu byggt det.

Börja om igen och när i har gjort det så börja om en gång till från början och bör ni tycker att ni är klara så gör ni om processen igen :crysmile:;)
Titta på olika husleverantörers modeller och börja utifrån dessa.

Vi började med en husmodell som vi tyckte passa oss bra, efter många resor fram och tillbaka så kan vi inte idag se några spår av första ritningen.
Det var en viktig resa där huset fick växa fram ordentligt, sen bad vi en arkitekt titta på det.
Det kommer det alltid vara folk som har andra tankar och önskemål än er om ni ställer frågan.

Viktigt att tänka på att tekniken tar mer plats än man tänker, värmepump, golvvärme, ventilation, har ni egen brunn så tillkommer det ännu mer.
För att komma igenom handläggningen hos kommunen så måste alla tillgänglighetskrav vara uppfyllda, tänk på att det ska gå att parkera en rullstol bredvid toalett (löses lättast med vikbara duschdörrrar bredvid toalett)
Annan sak som kommunen kan påpeka är om fönstrens placering, att dessa livar med varandra på bottenplan och ovanvåning för att få ett harmoniskt intryck.

lycka till (y)
Tusen tack för tipsen :D(y)

Klaugust Klaugust skrev:
För att fortsätta:

[bild]
Vad duktig du är! Tusen tack för din hjälp, tankar och tid. :D Vi står i kö för att sitta med Fiskarhedenvillas a-ritare just nu. Vet inte om vi kan räkna med "arkitekthjälp" men alla fall rakare linjer, tillgänglighetskrav och kanske fönsterstorlek pch placering osv.
Det du skriver om nordväst har du rätt i men den sista timmen solen blockerar hela huset kanske man ändå kan sitta på framsidan. Vi får se hur det hela slutar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.