2 369 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Tvist om flyttstädning
Sida 1 av 2
Köpte en bostadsrätt i en annan stad där säljaren hade anlitat en städfirma på tillträdesdagen. När jag fick nycklarna behövde jag därför vänta i flera timmar innan jag kunde gå in i lägenheten. Väl inne upptäckte jag att vissa utrymmen fortfarande var smutsiga och att badrummet luktade avlopp. Påpekade detta för säljaren som bad mig att reklamera till städfirman; tyckte detta var deras ansvar men de vägrade.
Samma dag behövde jag resa tillbaka hem och eftersom jag inte kan låsa upp dörren för en eventuell extra städning så lämnade jag nycklarna hos mäklaren som hade sitt kontor 500 meter bort. Nu har jag reklamerat och bokat en tid hos städfirman, men varken säljaren eller mäklaren vill låsa upp då. Städfirman vill heller inte hämta nycklarna på kontoret och säljaren anser att detta är mitt ansvar nu.
I köpeavtalet står det att säljaren är ansvarig för att lägenheten på tillträdesdagen är väl rengjord. Hittade dessutom en liknande fråga (https://www.familjensjurist.se/frag...ostadsratt-inte-ar-stadad-enligt-kopeavtalet/) där rådgivaren svarar "köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren, 34 § köplagen".
Eftersom städningen var ej färdigställd vid överlämnandet av nycklarna, anser jag att säljaren har gjort fel. Och att det är deras ansvar att avhjälpa felet, och således reklamera till städfirman och ge tillgång till lägenheten. Det innebär ingen större olägenhet för säljarna då nycklarna finns hos mäklaren och de hade möjlighet att boka tiden själva. Dessutom "har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, 36 § köplagen". Det är en större olägenhet för mig då det inte är jag som anlitade städfirman och jag befinner mig inte i den staden just nu.
Eller tänker jag fel?
Samma dag behövde jag resa tillbaka hem och eftersom jag inte kan låsa upp dörren för en eventuell extra städning så lämnade jag nycklarna hos mäklaren som hade sitt kontor 500 meter bort. Nu har jag reklamerat och bokat en tid hos städfirman, men varken säljaren eller mäklaren vill låsa upp då. Städfirman vill heller inte hämta nycklarna på kontoret och säljaren anser att detta är mitt ansvar nu.
I köpeavtalet står det att säljaren är ansvarig för att lägenheten på tillträdesdagen är väl rengjord. Hittade dessutom en liknande fråga (https://www.familjensjurist.se/frag...ostadsratt-inte-ar-stadad-enligt-kopeavtalet/) där rådgivaren svarar "köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren, 34 § köplagen".
Eftersom städningen var ej färdigställd vid överlämnandet av nycklarna, anser jag att säljaren har gjort fel. Och att det är deras ansvar att avhjälpa felet, och således reklamera till städfirman och ge tillgång till lägenheten. Det innebär ingen större olägenhet för säljarna då nycklarna finns hos mäklaren och de hade möjlighet att boka tiden själva. Dessutom "har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, 36 § köplagen". Det är en större olägenhet för mig då det inte är jag som anlitade städfirman och jag befinner mig inte i den staden just nu.
Eller tänker jag fel?
Som köpare har du rätt i sak. Avtalet gäller och det finns inskrivet i avtalet att det ska vara städat. I praktiken kan det vara svårt vid tvister. Däremot är det tveksamt om du kan kräva att säljaren/ mäklaren ska ansvara för nycklar och upplåsning till din bostad efter tillträdet. Detta kan leda till en konflikt om något händer. Så den bästa lösningen är troligen att säljaren betalar eventuella kostnader för förbättrad städning men att du som ägare hanterar logistiken kring städning, om du eller ombud är på plats kan du också kontrollera att det görs på bra sätt.B Builderman skrev:Köpte en bostadsrätt i en annan stad där säljaren hade anlitat en städfirma på tillträdesdagen. När jag fick nycklarna behövde jag därför vänta i flera timmar innan jag kunde gå in i lägenheten. Väl inne upptäckte jag att vissa utrymmen fortfarande var smutsiga och att badrummet luktade avlopp. Påpekade detta för säljaren som bad mig att reklamera till städfirman; tyckte detta var deras ansvar men de vägrade.
Samma dag behövde jag resa tillbaka hem och eftersom jag inte kan låsa upp dörren för en eventuell extra städning så lämnade jag nycklarna hos mäklaren som hade sitt kontor 500 meter bort. Nu har jag reklamerat och bokat en tid hos städfirman, men varken säljaren eller mäklaren vill låsa upp då. Städfirman vill heller inte hämta nycklarna på kontoret och säljaren anser att detta är mitt ansvar nu.
I köpeavtalet står det att säljaren är ansvarig för att lägenheten på tillträdesdagen är väl rengjord. Hittade dessutom en liknande fråga ([länk]) där rådgivaren svarar "köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren, 34 § köplagen".
Eftersom städningen var ej färdigställd vid överlämnandet av nycklarna, anser jag att säljaren har gjort fel. Och att det är deras ansvar att avhjälpa felet, och således reklamera till städfirman och ge tillgång till lägenheten. Det innebär ingen större olägenhet för säljarna då nycklarna finns hos mäklaren och de hade möjlighet att boka tiden själva. Dessutom "har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, 36 § köplagen". Det är en större olägenhet för mig då det inte är jag som anlitade städfirman och jag befinner mig inte i den staden just nu.
Eller tänker jag fel?
Solklart säljarens problem att lösa. Men du har i praktiken noll möjlighet att tvinga säljaren till det.
I teorin kan du mot betalning anlita någon som fixar nyckelöverlämningen. Och sedan stämma säljaren på den summan.
I praktiken orimligt mycket arbete för dig med stämningen.
Du kan eventuellt anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Om lägenheten inte var städad när du betalade och fick tillträde så var redan det ett avtalsbrott från säljaren, som mäklaren borde ha reagerat på.
I teorin kan du mot betalning anlita någon som fixar nyckelöverlämningen. Och sedan stämma säljaren på den summan.
I praktiken orimligt mycket arbete för dig med stämningen.
Du kan eventuellt anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Om lägenheten inte var städad när du betalade och fick tillträde så var redan det ett avtalsbrott från säljaren, som mäklaren borde ha reagerat på.
Du ska inte krångla till detta utan spela bollen där den ligger.
Ring mäklaren och säg att alla är ju bra på något och eftersom det inte verkar gå så bra med att överlåta lägenheter korrekt kanske han/hon är bättre på städning?
Ring mäklaren och säg att alla är ju bra på något och eftersom det inte verkar gå så bra med att överlåta lägenheter korrekt kanske han/hon är bättre på städning?
Städning i all ära, men jag tänker att det här klart är något som fastighetsmäklarinspektionen bör få nys om bara av hanteringen för tillträdet.
Om städningen av bostadsrätten pågick under tiden för tillträdet (du skrev att du behövde vänta flera timmar innan du kunde komma in), hur kunde säljaren då överlämna nycklarna?
Eller fick du nycklarna och en kommentar "den sista nyckeln får du av städfirman"?
Eller fick du alla nycklarna och städfirman hade inga nycklar? Och om du inte hade haft planer på att åka dit alls samma dag, då hade det lämnats olåst?
De ska oavsett vilket inte vara där, anlitade av säljaren, när det är din bostadsrätt.
Oavsett har du ju inte fått tillträde till din bostadsrätt då säljaren bokat in aktiviteter i den som sträcker sig över tillträdet.
Så i sak håller jag med hempularen, med tillägg av ovan.
Om städningen av bostadsrätten pågick under tiden för tillträdet (du skrev att du behövde vänta flera timmar innan du kunde komma in), hur kunde säljaren då överlämna nycklarna?
Eller fick du nycklarna och en kommentar "den sista nyckeln får du av städfirman"?
Eller fick du alla nycklarna och städfirman hade inga nycklar? Och om du inte hade haft planer på att åka dit alls samma dag, då hade det lämnats olåst?
De ska oavsett vilket inte vara där, anlitade av säljaren, när det är din bostadsrätt.
Oavsett har du ju inte fått tillträde till din bostadsrätt då säljaren bokat in aktiviteter i den som sträcker sig över tillträdet.
Så i sak håller jag med hempularen, med tillägg av ovan.
Du säger till säljaren att reklamera och att det skall vara städat x datum. I annat fall tar du dit en annan städfirma på deras bekostnad. Ett samtal till Hallå Konsument är bra så du får det juridiska helt rätt. Lyssna också om du har rätt till merkostnader som du får eller ha fått.B Builderman skrev:Köpte en bostadsrätt i en annan stad där säljaren hade anlitat en städfirma på tillträdesdagen. När jag fick nycklarna behövde jag därför vänta i flera timmar innan jag kunde gå in i lägenheten. Väl inne upptäckte jag att vissa utrymmen fortfarande var smutsiga och att badrummet luktade avlopp. Påpekade detta för säljaren som bad mig att reklamera till städfirman; tyckte detta var deras ansvar men de vägrade.
Samma dag behövde jag resa tillbaka hem och eftersom jag inte kan låsa upp dörren för en eventuell extra städning så lämnade jag nycklarna hos mäklaren som hade sitt kontor 500 meter bort. Nu har jag reklamerat och bokat en tid hos städfirman, men varken säljaren eller mäklaren vill låsa upp då. Städfirman vill heller inte hämta nycklarna på kontoret och säljaren anser att detta är mitt ansvar nu.
I köpeavtalet står det att säljaren är ansvarig för att lägenheten på tillträdesdagen är väl rengjord. Hittade dessutom en liknande fråga ([länk]) där rådgivaren svarar "köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren, 34 § köplagen".
Eftersom städningen var ej färdigställd vid överlämnandet av nycklarna, anser jag att säljaren har gjort fel. Och att det är deras ansvar att avhjälpa felet, och således reklamera till städfirman och ge tillgång till lägenheten. Det innebär ingen större olägenhet för säljarna då nycklarna finns hos mäklaren och de hade möjlighet att boka tiden själva. Dessutom "har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, 36 § köplagen". Det är en större olägenhet för mig då det inte är jag som anlitade städfirman och jag befinner mig inte i den staden just nu.
Eller tänker jag fel?
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/problem-med-stadfirma/
Mja, nycklar lämnas ju traditionellt över som det sista som händer i tillträdesproceduren. Så dags att invända då när allt är avräknat, betalat, påskrivet och klart.tveksamt skrev:
Precis detta hände oss - säljaren sträcker över nyckelknippan och nämner i samma sekund, by the way så är nog städfirman där nu.
När vi sålde så träffade vi köparen innan påskriften vid huset och gick igenom allt ink. städningen sedan åkte vi till mäklaren och genomförde försäljningen allt detta på mäklarens inrådan för hade inte städningen varit klar eller underkänd så hade inte heller tillträdet kunnat ske..
Nu verkar det som om du vill att säljaren fixar detta utan din inblandning. Dock verkar ju säljaren villig att den eventuella ekonomiska smällen, då han/hon sagt att du ska reklamera tjänsten. Lägg inte ner massa energi på överbevisa att du har rätt i sak. Ring bara säljaren och säg att du nu tar hem en städfirma och skickar räkningen till honom/henne. Endera så godtas väl detta, eller så ser han/hon till att reklamera städningen själv.
Lämna olåst så kommer dem ju in. Vad ska folk stjäla tror du? Handfatet? Element?B Builderman skrev:Köpte en bostadsrätt i en annan stad där säljaren hade anlitat en städfirma på tillträdesdagen. När jag fick nycklarna behövde jag därför vänta i flera timmar innan jag kunde gå in i lägenheten. Väl inne upptäckte jag att vissa utrymmen fortfarande var smutsiga och att badrummet luktade avlopp. Påpekade detta för säljaren som bad mig att reklamera till städfirman; tyckte detta var deras ansvar men de vägrade.
Samma dag behövde jag resa tillbaka hem och eftersom jag inte kan låsa upp dörren för en eventuell extra städning så lämnade jag nycklarna hos mäklaren som hade sitt kontor 500 meter bort. Nu har jag reklamerat och bokat en tid hos städfirman, men varken säljaren eller mäklaren vill låsa upp då. Städfirman vill heller inte hämta nycklarna på kontoret och säljaren anser att detta är mitt ansvar nu.
I köpeavtalet står det att säljaren är ansvarig för att lägenheten på tillträdesdagen är väl rengjord. Hittade dessutom en liknande fråga ([länk]) där rådgivaren svarar "köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren, 34 § köplagen".
Eftersom städningen var ej färdigställd vid överlämnandet av nycklarna, anser jag att säljaren har gjort fel. Och att det är deras ansvar att avhjälpa felet, och således reklamera till städfirman och ge tillgång till lägenheten. Det innebär ingen större olägenhet för säljarna då nycklarna finns hos mäklaren och de hade möjlighet att boka tiden själva. Dessutom "har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, 36 § köplagen". Det är en större olägenhet för mig då det inte är jag som anlitade städfirman och jag befinner mig inte i den staden just nu.
Eller tänker jag fel?
Det menar jag är mäklarens roll i det hela. När jag köpt/sålt bostad har mäklaren antingen som innan mötet, eller som inledning på mötet kontrollerat att säljaren har med sig samtliga nycklar. Hur ska mäklaren annars kunna säkerställa att tillträdet kan ske?C cpalm skrev:
Om vi drar det till extremfallet, säljaren kommer till mötet utan någon nyckel alls, tycker du mäklaren fullgjort sitt jobb då?
Eller bara med en nyckel saknad där säljaren inte kan svara för var den är?
Missförstå mig rätt, jag tycker det vore suveränt om mäklaren ordnar med syn av objektet inför tillträdet och försäkrar sig om att nycklar och sånt är klart för överlämning, osv. Noterar samtidigt att detta uppenbarligen inte verkar höra till standardproceduren hos mäklarkedjorna och att jag aldrig sett eller hört talas om att en mäklare blivit prickad av fmi för att det är dåligt städat vid tillträdet.tveksamt skrev:
Så jag menar helt enkelt att det inte är en fråga för fmi. Att det till synes inte anses rymmas inom god fastighetsmäklarsed att kontrollera städning och att man därmed inte kommer att vinna någon framgång med en anmälan.
Har inte sett eller hört att någon prickats för att nycklar saknats heller, för den delen.tveksamt skrev:
Och realistiskt, hur kan någon försäkra sig om att samtliga nycklar finns på plats? Hur vet man hur många nycklar som ska finnas? Vad blir konsekvensen om det framkommer att nycklar kommit bort?
Jag fick 5 nycklar mer än angivet i kontraktet, ”vi hittade några till”. Sammanlagt 12 nycklar, om det var alla eller om det finns fler kan jag ju aldrig veta efter som säljaren inte heller hade koll på hur många som fanns. Spelar väl inte så stor roll, litar man inte på säljaren så byter man väl bara lås för någon tusenlapp.