Hej,

Har också ett essvent system hemma i min lägenhet och vill nu byta fläktkåpan. Lutar åt 490-16. Min essvent har 5 kontaktar och vad jag förstod har 490-16 fyra kontakter.

Är det någon av er som minns vilka trådar det var som skulle Byglas? känns lite onödigt att släpa hem en elektriker för det, speciellt om det finns ett par här på forumet som redan byglat denna.

Vidare... var köpte ni fläktkåpan och vad betalade ni? K-rauta har den i sitt beställningssortiment för 2600 ink moms.

tack på förhand

Ännu ett år senare... Någon som vet hur kopplingen för denna operation ska se ut? Jag hittade kåpan på vitvarumäklarna för 2390, någon som har sett bättre pris någonstans?

Jag har nu köpt en 490-16 av vitvarumäklarna, samt via Frankes kundtjänst fått köpa ett snabbkopplingsdon för Systemair Essvent (som kommer förmonterat på 251-16 t.ex.). Någon som vet hur det skall anslutas? Jag har inte tittat på det om det verkar finnas några ledtrådar. Kopplingsdonet har fem "stift" så något ska byglas precis som vi en fast anslutning.

Jag klurade ut monteringen av kontaktdonet. OBS, använd informationen på egen risk! Dubbelkolla och dubbelkolla igen! Max spänning över trafon är nånstans 180V, så om man kopplar fel och får nätspänning in där så bränner man trafon på en sekund!

Uttaget på Essvent:en har tre spår där styrpinnar på kontaktdonet går i. På ena långsidan sitter en styrpinne i mitten, på den andra långsidan sitter två styrpinnar längst ut i kanterna - så att man inte kan ansluta kontakten upp-och-ned.

Om man tittar på uttaget så att man ser mittspåret uppåt och kantspåren nedåt så är de fem ledarna från vänster till höger: L (brun), N (blå), GND (gulgrön), L1 (svart, märkt "1"), L2 (svart, märkt "2"?). L1 är för matning från trafon till fläktmotorn, L2 är neutralledare för denna matning. L2 byglas med N, i övrigt ansluts motsvarande kablar på kåpan: brun-L, blå-N, gulgrön-GND, svart-L1.

Jag är mycket nöjd med min 490-16 / Essvent-S-kombination. 490-16 är mycket diskret och snygg och jag slapp bli rånad av Fläkt Woods för deras slimlinekåpa (kostar tre-fyra gånger så mycket). Alltihopa är otroligt tystgående, på grundventilationen hör man bara vindsuset i ventilerna, ingeting av fläktmotorn eller trafon, och då hänger allt än så länge fritt i rummet (utan luckor och täckskivor).

Använder ett vanligt IKEA 60x92 överskåp som fläktskåp och det är gott om plats över. Även 70-skåp borde gå fint men sen kan det bli tight p.g.a. att frånluften (anslutningen för fläktkåpan) på Essvent-S sitter på höger sida medan 490-16 har sin anslutning till vänster.

Redigerat:
Hej, ytterliggare något år senare. Tänker även jag byta ut min "fula" fläkt till en Franke 490-16.
Måste jag ha ett sådant snabbkopplingsdon? Och kan man endast få tag på detta via Frankes kundtjänst? (vad kostar det)

Eller är det möjligt att koppla in ändå?
(har Essvent S)

mvh
Martin

Hej, här kommer ett sent svar.

Hur är din nuvarande kåpa ansluten till din Essvent? Det kanske går att montera av det kopplingsdonet och montera på det på den nya fläktkåpan. Jag vet inte om Essvent S kanske gått igenom flera generationer med olika anslutningar? Jag köpte min samtidigt som fläktkåpan.

Jag har nu flyttat från lägenheten där den här installationen var och jag kan inte kolla hur det ser ut, men jag skulle tror att kopplingsdonet är ett krav, åtminstone på min årsmodell. Jag bytte ut både kåpa och fläkt, den gamla fläkten hade ingen snbbanslutning utan det var någon kopplingsdosa eller terminal där ledningarna var direkt anslutna.

Kopplingsdonet var verkligen inte dyrt, jag trodde nästan de skämtade när de sa priset. Jag tror det var strax över hundringen inklusive frakt. Såna reservdelar/tillbehör brukar ju ha riktiga skurkpriser annars.

beerfueled skrev:
Hur är din nuvarande kåpa ansluten till din Essvent? Det kanske går att montera av det kopplingsdonet och montera på det på den nya fläktkåpan.
Tack för svar. I nuvarande kåpa sitter kabeln fast och i andra ändan sitter ett kopplingsdon med 5 "stift" som ansluts till själva fläkten.

IMG_2336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2337.jpg
Skapa konto

Såg det ut på samma sätt för dig?

mvh
Martin

Ja, det ser väldigt bekant ut. Du kan kanske t.o.m. återanvända det där kopplingsdonet. Titta noga på (fota) anslutningarna så att du får det rätt, du kan nog även använda det jag skrev ovan som vägledning men jag ger inga garantier! Kopplar man fel kan man bränna trafon.

Hej alla!

Nyregistrerad här och måste säga wow så mycket kunskap och hjälp som finns att få. Hoppas kunna bidra på sikt men just nu vill jag kapa tråden och ställa egen fråga relaterad till ämnet:

Bor i fastighet från 1914 utan egen frånluft i badrum. Därför har vi fläktsystem av typ VFK-250 (ventex/essvent) som med hjälp av spiskåpa Futurum med trafo sköter både allmän frånluft/matosventilation och frånluft från badrummet.

Nu ska jag flytta köket hoppas jag och vill samtidigt byta spiskåpa till något snyggare. Pratat med Franke och de har intygat (även efter förklaring bostadsrätt i flerfamiljshus, självdrag men med krav på essventlösning bibehållen) att i princip alla spiskåpor med ändelse -16 kommer fungera. Låter för enkelt för att vara sant men fantastiskt.

Jag lutar åt en Franke 392-16. Har någon konkret erfarenhet av anslutning enligt beskrivet system? Behövs snabbkopplingsdon att komplettera med från Franke?

Länk till 392-16 på Frankes webb.
Länk till Ventex VFK-250

Tacksam för input!

O

Tillägg:

Min spiskåpa i dagens kök Futurum.

bild 1.JPG
Skapa konto

Bakomliggande Ventex VFK-250
bild 2.JPG
Skapa konto

Vill alltså ersätta ovanstående spiskåpa med Franke 392-16 exempelvis, eller 602-16 exempelvis. Helst förnämnda.
Franke har alltså sagt att det inte ska vara några som helst problem - men reagerar över att de med -16 står för centralventilation/villa.

Tacksam för vägledning!

Om jag minns rätt så är Futurum numera Franke (uppköpta), så det talar ju för att det är kompatibelt. Ventex vet jag inte något om, men med tanke på att kopplingsdonet för Essvent-S krävde en extra bygling så verkar det rimligt att man kan anpassa och koppla fläktkåpan till olika fläktar.

Det med centralventilation låter lite skumt. Det finns något som kallas alliansfläktar som, om jag förstått det hela rätt, bygger på att man har en fläkt i kåpan och sedan en ytterligare fläkt på taket på villan (oftast) som reagerar på ändringen av flödet i kåpan och då också ändrar sitt varvtal. Det är om jag har förstått det rätt en helt annan typ av fläktsystem. Vad det här systemet med en kåpa som styr fläkten för både kök och övrig ventilation kallas vet jag inte.

Vår fläktkåpa hette 490-16 så det verkar ju rimligt att -16 är en typ av kåpor som styr den typen av "kryddhyllefläktar" som vi talar om här. Det "enda" som fläktkåpan egentligen gör är ju att den varierar spänningen till motorn i fläktboxen, så det är väl inte orimligt att kompatibiliteten mellan olika kåpor och fläktar egentligen bara beror på om det går att få ihop en anslutning dem emellan med ett passande kopplingsdon etc.

beerfueled skrev:
Jag klurade ut monteringen av kontaktdonet. OBS, använd informationen på egen risk! Dubbelkolla och dubbelkolla igen! Max spänning över trafon är nånstans 180V, så om man kopplar fel och får nätspänning in där så bränner man trafon på en sekund!

Uttaget på Essvent:en har tre spår där styrpinnar på kontaktdonet går i. På ena långsidan sitter en styrpinne i mitten, på den andra långsidan sitter två styrpinnar längst ut i kanterna - så att man inte kan ansluta kontakten upp-och-ned.

Om man tittar på uttaget så att man ser mittspåret uppåt och kantspåren nedåt så är de fem ledarna från vänster till höger: L (brun), N (blå), GND (gulgrön), L1 (svart, märkt "1"), L2 (svart, märkt "2"?). L1 är för matning från trafon till fläktmotorn, L2 är neutralledare för denna matning. L2 byglas med N, i övrigt ansluts motsvarande kablar på kåpan: brun-L, blå-N, gulgrön-GND, svart-L1.

Jag är mycket nöjd med min 490-16 / Essvent-S-kombination. 490-16 är mycket diskret och snygg och jag slapp bli rånad av Fläkt Woods för deras slimlinekåpa (kostar tre-fyra gånger så mycket). Alltihopa är otroligt tystgående, på grundventilationen hör man bara vindsuset i ventilerna, ingeting av fläktmotorn eller trafon, och då hänger allt än så länge fritt i rummet (utan luckor och täckskivor).

Använder ett vanligt IKEA 60x92 överskåp som fläktskåp och det är gott om plats över. Även 70-skåp borde gå fint men sen kan det bli tight p.g.a. att frånluften (anslutningen för fläktkåpan) på Essvent-S sitter på höger sida medan 490-16 har sin anslutning till vänster.
Fungerade perfekt vid installation av F251-16. Tack!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.