36 310 läst · 303 svar
36k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
Ja om man byter själv kan det vara lönt men annars får man betala för dubbelt jobb för att byta billig olja oftare. Det blir inte lönsamt.useless skrev:
Det som kan ingå i service som rör motor och drivlina:D Daniel 109 skrev:Vad går sönder på en bensinbil som inte finns på en elbil. Det jag har bytt på min bil är.
Drivknut.
Hjullager
bromsok
bromsbelägg
Lager i växellådan
Torkare
Lampor
Däck
Backspegel
Det enda jag bytt som har med motorn att göra är olja och filter. Så jo, i allmänhet är det inte mer än olja och filter som skiljer.
Tändstift
Kamrem,spännrulle m.m
Oljebyte växellåda
Saker som kan gå sönder:
Tändmodulerna
Turbo
LMM
Bränslepump
Bränslespridare
Katalysatorn (eller så blir den stulen)
Ljuddämpare
Växellåda
Haldexen om man råkar ha detta svenska underverk
kommer jag på lite snabbt.
Finns ju en hel del som kan gå sönder i en modern förbränningsmotor. Är ju inte ovanligt att tex diverse sensorer och givare behöver bytas. Egr ventiler och bränslepumpar verkar också behöva bytas eller putsas ganska ofta.N Nyikåk skrev:Det som kan ingå i service som rör motor och drivlina:
Tändstift
Kamrem,spännrulle m.m
Oljebyte växellåda
Saker som kan gå sönder:
Tändmodulerna
Turbo
LMM
Bränslepump
Bränslespridare
Katalysatorn (eller så blir den stulen)
Ljuddämpare
Växellåda
Haldexen om man råkar ha detta svenska underverk
kommer jag på lite snabbt.
Teslas elsystem verkar vara väldigt underligt uppbyggt. Dessutom så kan dom väl bara servas på Teslas egna verkstäder? Eftersom dom inte delar med sig av någon info om sina datasystem.
Superbra. Tack. Skall se på dem.A Andreas Ludde Lundell skrev:Fint företag som låter er välja fritt, vi har bara 7,5 pb vilket är svårt att hitta något vettigt för när man kör 3000 mil om året.
Men här är några fina tips på elbilar som får dra mycket.
- Mercedes EQC – Kan dra 1 800 kg och har en räckvidd på 47 mil.
- Audi e-tron – Kan dra 1 800 kg och ger 33 eller 44 mil beroende på vilken modell du väljer.
- Jaguar i-Pace – Kan dra 750 kg och har en räckvidd på 42 mil.
- Tesla Model X – Kan dra 2 250 kg och ha en räckvidd på över 50 mil.
- Skoda Enyaq – Kommer släppas på den svenska marknaden och erbjuda 50 mils räckvidd och en dragvikt på 1600 kg.
Undrar bara om lastvikten. Kikade på nya MG elbil. Stor och fin. Men max lastvikt är 359 kg. Det betyder att med 4 vuxna passagerare är man uppe i max lastvikt. Får köra med tomt bagage då. Familj med semesterpackning funkar heller inte.
Hoppas det finns någon liknande bil som MG i storlek som lastar minst 500 kg. Svårt att kolla för man behöver reg.nummer och gå in på biluppgifter.se. På hemsidorna står inget, bara volymen på bagaget. Bra för tomkartonger?
Finns någon vänlig skäl som är insatt?
Anledningen är att polisen väger bilar ibland, speciellt här i Gbg pga av färjan. Även sätts ESP och krocksäkerhet och bromsverkan ur spel vid övervikt.
En bekant jobbade på Volvos testbana och har berättat för mig.
Redigerat:
Sätts de verkligen ur spel? I så fall skulle man inte kunna bromsa överhuvud taget om man lastar för mycket i bilen? Krocksäkerheten borde vara precis den samma. Teoretiskt sett borde en tungt lastad bil borde motsvara krockkraften i en lättare bil i högre hastighet. Dock gäller det bara om lasten är väl förankrad. Största risken vid krock är lös last ibilen, men det behövs inte många kg för att det ska bli farligt.Magnus Filip skrev:
ESP'n kan säkert uppföra sig annorlunda om man har mycket last och bilen inte uppför sig som programmeraren har tänkt. Det görs ju undanmanövertester med fullastad bil, och att det skulle bli någon dramatisk skillnad med 100 kg mer tror jag inte.
Sen ska man såklart inte köra med för mycket last ändå.
Redigerat:
De sätts väl inte elektroniken direkt ur spel, det var för drastiskt uttryckt kanske. Men de fungerar inte som tänkt, tex. ESP som skall motverka sladdar är inställt för en max vikt på bilen. Men största problemet är att man lätt kan tappa körkortet och få böter. Få tänker på lastvikten när de drar iväg till fjällen med takbox, familj, bagage, mat osv.useless skrev:Sätts de verkligen ur spel? I så fall skulle man inte kunna bromsa överhuvud taget om man lastar för mycket i bilen? Krocksäkerheten borde vara precis den samma. Teoretiskt sett borde en tungt lastad bil borde motsvara krockkraften i en lättare bil i högre hastighet. Dock gäller det bara om lasten är väl förankrad. Största risken vid krock är lös last ibilen, men det behövs inte många kg för att det ska bli farligt.
ESP'n kan säkert uppföra sig annorlunda om man har mycket last och bilen inte uppför sig som programmeraren har tänkt. Det görs ju undanmanövertester med fullastad bil, och att det skulle bli någon dramatisk skillnad med 100 kg mer tror jag inte.
Sen ska man såklart inte köra med för mycket last ändå.
Känner väl till det för vi har haft utbildning på jobbet och vi mäste köra 100% lagligt med rätt vikter överallt. Ett grannföretag här är ett åkeri och de har en våg som vi kör upp på ibland för att kolla. En kollega skulle iväg med familjen och provade att väga sin bil på en våg i Gbg som finns för allmmänheten ungefär mittemot gamla gasklockan på andra sidan leden. Den är lite svår att hitta, men nästan bredvid gamla CircleK finns den, lite norr om bara. I all fall vägde semesterbilen 220 kg för mycket, utan att han direkt hade lastat enormt mycket som det såg ut. Så han lånade en släpvagn på jobbet istället. Det skulle bli körkortsindragning direkt annars om det är kontroll för det är en allvarlig förseelse.
Redigerat:
Biogas och naturgas är olika benämningar på samma gas dvs metan. Det är hur gasen "framställs" som skiljer.P pmd skrev:
220 kg är rätt mycket, men tjänstevikten är väl nåt hittepå, Har kollegan provat att väga bilen tom?
Numera vägs varenda bil in. Tex. en kaross med chassi kan ha en liten motor och manuell växellåda då blir tjänstevikten lägre och lastvikten högre för totalvikten för de flesta typer av en bilmodell är samma.V Ville_Vessla skrev:
Men är det en större motor och automat samt 4-hjulsdrift, dragkrok m.m. då blir lastvikten mindre eftersom tjänstevikten blir högre. Det är en djungel och det enda som är rätt är reg.beviset. Men för ett antal år sedan kunde importörerna ange någon generell lastvikt, men det går inte längre.
"Problemet" som jag har är att jag är väldigt laglydig av mig. Är uppfostrad så mår bäst av att inte bryta mot lagar och chansar aldrig på att ingen...
Ett tips är att åka till ett åkeri och be att få låna vågen.
Jag bryter heller inte mot nån lag om jag kan undvika det. Däremot hade jag läst nånstans att husvagnens maxlast numera är mot bruttovikten och inte lastvikt. Min har 120kg lastvikt och tidigare regler gjorde att om jag lastade över 180kg(mer än 50% överlast) gjorde att körkortet rök. Numera baserat på bruttovikt vilket gör att jag kan lasta bortåt 700kg innan man når denna gräns. Frågade grannen som är trafikpolis om detta och det var tydligen väl känt hos dom den nya regeln, tror jag gick innan han pladdrat klart.
Tror du får vända på tankesättet. Biogasen tillverkas i praktiken av organiskt avfall, en resurs som annars gått till spillo. I värsta fall som metanutsläpp i atmosfären. Så meningslös är den verkligen inte. Sen kan man använda den till andra saker än att köra bil på den, men eftersom metan är ett av få biobränslen som har tillräcklig energidensitet för att vara praktiskt användbart som fordonsbränsle är det väl toppen om vi gör det?W witten skrev:
Om råvarutillgången sen har potential att försörja 1 miljard bilar eller inte spelar väl ingen roll så länge volymen är tillräckligt stor för att det skall vara ekonomiskt försvarbart?
Hej, jag plockade ut förmånsbil i början på året. Min fru köpte en elbil förra året och med solceller på taket kändes det ganska givet att jag också ville ha en elbil. Jag provkörde det mesta och jämförde offerter både på hybrider och elbilar. När jag provkörde fanns ännu inte id4, men för mig var det ganska tveklöst att Tesla (model 3 long range) var bästa bilen. Både utifrån leasingkostnad, serviceavtal (behövs ej) förmånsvärde, dragkrok och framförallt super chargers. Nu har det blivit runt 1000 mil och just möjlighet till superchargers är helt fantastiskt, vi har tyvärr haft helt andra upplevelser med min frus bil de gånger vi varit på roadtrip med den.
Packar man i mjuka väskor sväljer Teslan lika mycket som vår gamla 9-5:a. Men gäller att man lär sig kompromissa om man väljer bort kombi.
Jag kan definitivt rekommendera Tesla 0-100 på halva tiden gentemot alla andra bilar är fantastiskt, sen får du värdera hur ofta du verkligen behöver köra tungt släp, få elbilar som håller måttet där. Men kan varmt rekommendera Tesla, efter det id4, Enyaq, Ioniq 5 och svärfar är extremt nöjd med sin Rav4. Titta på hur ditt behov ser ut och provkör bilar efter det..
Packar man i mjuka väskor sväljer Teslan lika mycket som vår gamla 9-5:a. Men gäller att man lär sig kompromissa om man väljer bort kombi.
Jag kan definitivt rekommendera Tesla 0-100 på halva tiden gentemot alla andra bilar är fantastiskt, sen får du värdera hur ofta du verkligen behöver köra tungt släp, få elbilar som håller måttet där. Men kan varmt rekommendera Tesla, efter det id4, Enyaq, Ioniq 5 och svärfar är extremt nöjd med sin Rav4. Titta på hur ditt behov ser ut och provkör bilar efter det..
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 062 inlägg
Det som är ändrat är att överlass räknas på totalvikt och inte som förut på lastvikten, bötesskalan är även ändradV Ville_Vessla skrev:Jag bryter heller inte mot nån lag om jag kan undvika det. Däremot hade jag läst nånstans att husvagnens maxlast numera är mot bruttovikten och inte lastvikt. Min har 120kg lastvikt och tidigare regler gjorde att om jag lastade över 180kg(mer än 50% överlast) gjorde att körkortet rök. Numera baserat på bruttovikt vilket gör att jag kan lasta bortåt 700kg innan man når denna gräns. Frågade grannen som är trafikpolis om detta och det var tydligen väl känt hos dom den nya regeln, tror jag gick innan han pladdrat klart.