Har han dragit den utan att fråga, så kan han ju också lägga på den utan att fråga. Ingen skada skedd, bortsett ifrån att du en kort stund trodde det kunde bli billigare än du tänkt. Dock var du ju medveten om att det inte går vid nyproduktion. Så hade det slunkit igenom så hade du fått en vinst du inte förväntat dig. Funkar det inte så ramlar det tillbaks till vad som var förväntat. (Undantaget momsfrågan som jag är helt på din sida med)Aztorboy skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Det hanterar du genom att betala enligt den prisuppgift du fått och bestrida momspåslaget. Inte genom att blanda ihop de två bitarna och göra den totala ekonomiadministrationen ännu sämre.Aztorboy skrev:
Sen undrar jag om du inte är skyldig att meddela antingen snickaren eller SKV att det blivit fel efter du fått informationen om att han försöker dra ROT på något där du inte har avdragsrätt?
Vi har inte fått offert innan start utan gått på löpande, snickaren har köpt in material och vi har endast fått en slutfaktura på hela bygget. När bygget var avklarat kom ett sms från denne om vem av mig eller min fru som han skulle dra ROT på. Gällande timpris har vi fått till oss 420krM mojjen skrev:Om man tittar på lite rättsfall, så är det framförallt avgörande om det i huvuddokument, dvs första fakturan eller helst en offert där rot är avdraget, framgår en reservation från entreprenören. Står det någonstans i offert eller i fakturan att de förbehåller sig rätten att fakturera om rot avslås, så har de ordentligt torrt på fötterna. Men det verkar de ju inte gjort. Så utifrån det så ahr du möjlighet att inte betala.
Å andra sidan får jag inte uppfattningen att ni diskuterat ROT vid beställningen heller. Eller var det uppe på tapeten när ni diskuterade priser, eller är det något som syntes först på fakturan? Stor skillnad om han gett dig ett pris på tex 500:- inkl rot, eller att han bara sagt jag tar 500:-/h. Sen har han vid faktureringen oaktsamt eller slentrianmässigt lagt in timdebiteringen med rot.
Om inga föregående diskussioner skett ang ROT, så både jag tror du måste, och dessutom moraliskt bör betala detta. Hans faktura skall här ses som en felaktig faktura om ni inte tillsammans varit överens om attd et rör sig om ett jobb där man vid beställning förväntar sig rot avdrag. Felaktiga fakturor kana alltid rättas. En rättning här står inte på något sätt i strid mot er överenskommelse (Om ni inte hade en rot diskussion innan.)
Jag skickade tex idag per mail av misstag en faktura på 0:- då jag hade glömt lägga in pris på raden. hade blivit tufft om kunden när han fick en ny rättad hade påpekat att han redan fått en faktura och inte accepterar någon mer.
Däremot har han i sin tur felaktigt, om jag förstår dig angett ett pris exkl moms. Om han anger ett pris till dig som privatperson skall du kunna förutsätta att det är inkl moms. En företagare får inte ange ett pris exkl moms, utan att tydligt ange det. Det är mao tex i en offert inte olagligt på något sätt att ange ett pris exkl moms, men då måste det vara mycket tydligt, och man bör summera det inkl moms.
Ni verkar ha byggt en altan, har ni inte fått en offert på detta? Har allt gått löpande utan någon föregående prisuppgift mer än timpriset??
Hur har han angett priser på material, har även det presenterats exkl moms, för att sen faktureras med påslag för moms?? Eller har ni stått för material???
Får man fråga vilket timpris han gett, det kan ju även ge en indikation på vad som kan vara rimligt, även om 25% variation mellan entreprenörer får ses som rätt normalt..
Gällande rätt till ROT för mig är ju inget jag vet, bara antar...R Räknenisse skrev:Det hanterar du genom att betala enligt den prisuppgift du fått och bestrida momspåslaget. Inte genom att blanda ihop de två bitarna och göra den totala ekonomiadministrationen ännu sämre.
Sen undrar jag om du inte är skyldig att meddela antingen snickaren eller SKV att det blivit fel efter du fått informationen om att han försöker dra ROT på något där du inte har avdragsrätt?
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Igentligen ot, men finns det någon tidsgräns på hur länge huset måste varit klart för att få göra rotavdrag? (typ ett antal år efter slutbesiktning)
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Jag menade att när det blir uppenbart för dig att det finns ett pågående ärende hos SKV så inträder väl din skyldighet att ha kollen på att det blir rätt med dina avdrag. Alltså att antingen ringa till SKV för att ta reda på det du inte vet, eller ringa byggaren för att exempelvis kolla att han är medveten om att det är ett nybygge eller fråga varför hen gör avdrag ni inte avtalat om.Aztorboy skrev:
Han har åtminstone inte tagit i på timpriset. Skulle nog säga att 420 exkl. moms ändå är i den nedre skalan.Aztorboy skrev:
Det Innebär dock inte att han gjort rätt. Har ni inte kommunicerat priset skriftligt så har du nog en uppförsbacke även om du i sak har rätt. Lätt att hävda att "jag sade plus moms". Då i kombination med att timpriset är högst rimligt, och på gränsen till billigt, så tror jag inte du kommer vinna en konflikt.
Gällande ROT avdraget så står det skrivet i stjärnorna, då han inte skrivit förbehåll. Kan ju bli hans dyra läxa. Samtidigt kan han hävda ett misstag då ROT aldrig varit på bordet. Enligt nedan länk skall det finnas Hovrättsfall som säger att förbehåll inte spelar någon roll. Utifrån den kommer inte köparen undan ansvar oavsett om det finns förbehåll: Vem ansvarar egentligen för ROT-avdraget? – Ahlgrens Advokatbyrå
Personligen tycker jag det är rimligt. Entreprenören skall inte behöva ta risken för om det finns rot utrymme, eller inte. Jättesmart för köpare att säga tack för rot, och sen låta entreprenören ta smällen.
Jag är inte tillräckligt kunnig för att säkert säga vart det skulle sluta, men stämmer texten i ovan länk från Ahlgrens, så kommer Köparen förlora.. Man skriver i en annan närliggande hovrättsdom att ansvaret vilar på Köparen att förutsättningarna för att ROT är uppfyllda. Så jag skulle nog säga att samma sekund som du fick den fakturan så skulle du kontaktat honom och sagt att du inte är rot berättigad och undrat varför han gjort avdraget.
Men ansvaret ligger ytterst på dig oavsett.Aztorboy skrev:
Vi är ju ålagda att följa även lagar vi inte känner till, och blir dömda om vi bryter dom. Vi förväntas mao känna till allt som berör oss.
Jag hade nog varit lite mer på din sida om ROT var på tapeten när entreprenören utsågs, och han tex lite pushar på att han får igenom, så det kommer bli så här billigt, mao för dig bakom ljuset i frågan. Nu kom det som en helt oväntad rad på fakturan, och du är helt uppenbart väl medveten att det är fel. Så att stöttad in sak här är ju att stötta bedrägligt beteende, tyvärr.
Liknande trådar
-
Ska jag betala Watersystems för felavhjälpning trots serviceavtal på minireningsverk?
Juridik -
Äger sambon 50% av fritidshuset trots att hon inte varit med och betalat?
Juridik -
Tvingad att betala vägavgift trots att lagen säger annat?
Juridik -
Tvingad att betala anslutningsavgift för vatten till Kommunen trots servitut?
Vatten & Avlopp -
Entreprenör hade inte koll på ROT, tvingas vi betala nu?
Juridik