Överdosering, sköljmedel och flytande tvättmedel kläggar igen rören mest enl dom som vet
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
X
R RalleB skrev:
Så du menar att det är ok att gå runt med kläder som inte blir rena bara för att det ändå finns bakterier överallt…
Då tvättar du inte händerna efter toa besök heller? För det finns ju ändå bakterier överallt? :sick::sick::sick:
Defniera "rena".
Hur vet du när det är "rent"?
Hur vet du att det inte blir "rent"?
Varför har du bajsiga underkläder? Tvättar du inte rumpenstumpen efter varje besök?
Spolar du alltid med locket nere?
Kokar du din disktrasa efter varje användning?
Hur sanerar du din mobiltelefon? (ledtråd: den är "snuskigare" än toalettsitsen!)

Utan bakterier och virus dör vi.
De bakterier du har i dina underkläder är dina egna bakterier och gör dig i normala fall inte sjuk. Dessutom har du kopiösa mängder bakterier, virus och små kryp(!) på hela din kropp och varje gång du duschar så ökar antalet mångfalt (jag menar, kopiöst mångfalt!).

Tvättar du kudde och täcke i dina 90 grader också? Varje dag?
 
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Det ska jag bannimej prova.
Köper klorin imorgon.
Tack för tipset(y)
Gör inte det! Klor ska inte användas alls i tvättmaskiner och speciellt inte i varma program. Det bildas saltsyra som inte är bra för varken maskinen eller inomhusmiljön (ja, det läcker ut i gasform)
 
Magnus E K
Smuts = synlig missfärgning och/eller oönskad lukt.
 
Z zetamamman skrev:
Gör inte det! Klor ska inte användas alls i tvättmaskiner och speciellt inte i varma program. Det bildas saltsyra som inte är bra för varken maskinen eller inomhusmiljön (ja, det läcker ut i gasform)
Tur att jag inte hunnit göra det ännu då:surprised:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[...] Men konsumenterna gillar flytande tvättmedel av okänd anledning.
Automatdosering. Det är en game changer. Speciellt när man vill låta ungdomen som bor i källaren tvätta på egen hand. Maskinen gör rätt varje gång, minimerar åtgång och utsläpp.

Jag är dock helt med dig om att det är hopplöst inneffektivt att transportera runt flytande tvättmedel, och att de dessutom är sämre (råd och rön hade en hel artikelserie om tvättkemi). Vore fint om man kunde knäcka nöten med självdoserande pulver, alternativt att hela Europa gick över till flytande koncentrat så utspädning sker först i maskinen hos slutkund.
 
Det räcker att köra en tom maskin i 90-95 grader då och då, men rengör allt du kan manuellt - lister vid luckan, tvättmedelsfack, filter och vad annars du kommer åt. Lämna luckan och tvättmedelsfack öppna när du inte använder maskinen.
 
TRJBerg
Isakare Isakare skrev:
Citronsyra skadar mer än Klorin.
Klorin är bakteridödande, det är inte citronsyra och ättika.
Det är bakterierna du vill ha bort.
Stäng av maskinen mitt i ett program med klorin, låt den stå över natten, kör klart. 2 program utan medel för att skölja ur den.
Nu handlar det inte om bakterier. Mögel är svamp. Hur mögelsvampen reagerar på klorin vet jag dock inte.
 
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst kan temperatur kan döda mikrober men det behövs vanligen inte. Jag tror det är rätt vanligt att familjer gör detta numera, även kör vittvätten i 40 grader C. Särskilt som så många kläder inte tål så mycket mer. Och tvättmaskinerna är programmerade att inte gå så högt i temperatur även om det står något annat på displayen. Men jag har inga siffror på hur konsumenter faktiskt tvättar.

I miljöer som hotell, sjukhus, arbetsplatser, försvaret o s v är det naturligt att tänka mer på smittorisken och höja temperaturen. Men i en familj som bor under samma tak är ju smittspridningen säkrad i alla fall s a s.
Jag har en LG tvättmaskin. I en test för några år sedan visade det sig att LG tvättmaskin var den enda som höll angiven temperatur. Dvs tvättade man i 60 grader var det också 60 grader i maskinen under hela (i stort sett) tvättfasen. Övriga maskiner hade som bäst en mycket kort topp på 60 grader under tvätten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TRJBerg
M MarKra13 skrev:
Jag använder bara flyttande tvättmedel på grund av att pulvret kan fastna i mörka plagg och missfärga dem. Det har hänt ett par gånger. Dessvärre på min frus klänning :surprised:
Det låter som billigt/dåligt pulvertvättmedel eller överdosering eller bägge. Har aldrig varit med om det.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu handlar det inte om bakterier. Mögel är svamp. Hur mögelsvampen reagerar på klorin vet jag dock inte.
Inte jag heller, men min maskin slutade lukta mögel efter en redig omgång med klorin.
Jag har fått för mig att svampen växer på bakterier, fått lära mig det på alla GMP kurser jag gått.
Men kan ha fel, dessa kurser är så tråkiga att man bara lyssnar med ett halvt öra.
Kanske har vi nån här som jobbar inom medicin och lyssnat bättre ??
 
Överdosering.
Jag jobbade som fastighetsskötare för många år sen. Bakom maskinerna i en fastighetstvättstuga finns en "Luddlåda" den har ett galler som samlar upp ludd, och i botten på lådan samlas tvättmedel som inte blivit upplöst.
Det var 3 stora maskiner på 40 lägenheter, jag öste ur en halv hink tvättmedel varje vecka, typ 6 liter alltså.
För den som inte förstår: Vattnet kan lösa upp en viss mängd tvättmedel, när vattnet är mättat kan det inte lösa mer medel, det som är kvar fastnar i kläderna eller åker ut oupplöst i avloppet.
Och det är extra viktigt i dagens maskiner som är snåla på vatten.
 
  • Gilla
Ivar83 och 4 till
  • Laddar…
Z zetamamman skrev:
Gör inte det! Klor ska inte användas alls i tvättmaskiner och speciellt inte i varma program. Det bildas saltsyra som inte är bra för varken maskinen eller inomhusmiljön (ja, det läcker ut i gasform)
Nej, det bildas definitivt inte saltsyra. Klorgas kan bildas instörre mängd om klorin blandas med någon syra, typ häxblandning med ättika. Tvättmedel är baskiska dock, och oavsett är någon kapsyl för lite för att ge någon farlig mängd klorgas.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
ingen har hittills nämnt ZEOLITER som finns i dom flesta pulver tvättmedel. Zeoliter löser sej inte i vatten och fastnar på alla ytor i maskinen och skapar en grogrund för allt som luktar illa. Det är därför tillverkarna uppmanar oss att koka bort det när det börjar lukta mögel.
Zeoliter kan också fastna i textilier om man spolar tvätten sparsamt. Syns bäst på svarta kläder.

Zeoliter är ersättare till fosfater som man reglerar vattnets hårdhet. Vill du slippa zeolitavlagringar i maskinen och i maskinens avlopp samt i kläderna så kan du använda flytande tvättmedel istället. Som jag vet finns det inga zeoliter i flytande medel ....än?
 
Jag hade oxå mögellukt från vår Miele. Gjorde rent på alla sätt och vis i tvättmedelsfack och trumma, men det var inte fel inne i maskinen!
Ett vattenrör bakom den hade en pytteliten läcka i en skarvkoppling och höll dammet bakom maskinen konstant fuktigt! så det möglade. Ordentlig rengöring bakom och under tvättmaskinen och reparation av skarvkopplingen och lukten är borta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.