Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Hej!
Som rubriken lyder så luktar tvättmaskinen mögel.
Tvättar sällan varmare än 40°.
Lukten känns tydligt om man stoppar näsan i tvättmedelsfacket, dock ingen lukt från golvbrunnen.
Har vid några tillfällen kört tvättmaskinen tom 90° med ättika med tveksamt resultat.
Läste att klorin kan skada packningar i maskinen, så det har jag inte vågat använda.
Någon som har bättre tips?
Mvh Kjell
Hej!

Jag har arbetat som tekniker på Miele. Det du ska göra är att gå in på Mieles hemsida och köpa hem avkalkning samt "IntenseClean" kör först med avkalkning sedan IntenseClean följ instruktionerna på burken. I annat fall kan de vara så att det samlats rester av tvättmedel i röret från facket och då behöver en tekniker komma ut och rengöra det ordentligt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Ok.
Stämmer det inte att klorin kan skada packningar i maskinen?
Vi har en Electrolux Perfectcare 800 som mad jämna mellanrum ber om att vi ska köra ett rengöringsprogram med tillhörande app. Ett av de uttryckliga stegen är att hälla en deciliter klorin i sköljmedelsfacket och jag tänker att maskinerna inte har förändrats så mycket sedan er var ny.
 
@
I InsidersUnited skrev:
Hjälper det inte med några 90c körningar med klorin så kan din värmare ha gett upp.
Man kan ju enkelt kolla om tvättmaskinen värmer vattnet genom att känna på glaset.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hade samma problem, doften satte sig även i kläderna.

Testade köra ett flertal 90-program med ättika utan att doften försvann.

Tog till slut isär maskinen, fy i h-vete vad äckliga alla slangar och kopplingar var. Så fullt med gegga och mögel, ett under att något kunde rinna från facket över huvud taget.

Tänk er ett vattenlås i vasken som inte rensats på 10 år…

Blev som en helt ny maskin och inga dofter efter detta.

Det var en befintlig tvättmaskin i lägenhet vi köpte, maskinen var säkert 10 år när vi köpte och detta var väl 3-4 år in i vår boendetid.
 
  • Gilla
Wiveca och 1 till
  • Laddar…
S Sala08 skrev:
Ingen som har provat Atamon mot mögellukt i tvättmaskinen?
Det låter dyrt och ineffektivt att använda livsmedelsklassat konserveringsmedel (som dessutom mest är vatten pga konsumentförpackning) istället för rengöringsmedel.

Ungefär som att städa med citron eller vinäger. Funkar gör det ju, men mycket dyrare (och slösaktigt och därmed dåligt för miljön) än ättika för rengöringssyfte, citronsyra på storpack eller färdigblandade varianter.
 
Nissens
S Sala08 skrev:
Ingen som har provat Atamon mot mögellukt i tvättmaskinen?
Eller att tvätta i minst 60 grader? Enkelt o billigt. :)
Dessutom blir tvätten ren.
 
@
G Grindstolpe skrev:
Hade samma problem, doften satte sig även i kläderna.

Testade köra ett flertal 90-program med ättika utan att doften försvann.

Tog till slut isär maskinen, fy i h-vete vad äckliga alla slangar och kopplingar var. Så fullt med gegga och mögel, ett under att något kunde rinna från facket över huvud taget.

Tänk er ett vattenlås i vasken som inte rensats på 10 år…

Blev som en helt ny maskin och inga dofter efter detta.

Det var en befintlig tvättmaskin i lägenhet vi köpte, maskinen var säkert 10 år när vi köpte och detta var väl 3-4 år in i vår boendetid.
..... Å tänk nu vad ni tvättat era kläder i ;) ibland vill man inte veta :crysmile:
 
Nissens
G Grindstolpe skrev:
Hade samma problem, doften satte sig även i kläderna.

Testade köra ett flertal 90-program med ättika utan att doften försvann.

Tog till slut isär maskinen, fy i h-vete vad äckliga alla slangar och kopplingar var. Så fullt med gegga och mögel, ett under att något kunde rinna från facket över huvud taget.

Tänk er ett vattenlås i vasken som inte rensats på 10 år…

Blev som en helt ny maskin och inga dofter efter detta.

Det var en befintlig tvättmaskin i lägenhet vi köpte, maskinen var säkert 10 år när vi köpte och detta var väl 3-4 år in i vår boendetid.
Kan tänka mig att det bygger på mer om man alltid tvättar i låga temperaturer…
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
..... Å tänk nu vad ni tvättat era kläder i ;) ibland vill man inte veta :crysmile:
I know :seenoevil:
Riktigt jädra vidrigt!

Fast nu har vi en ny sedan ett bra tag tillbaka.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Generellt ska man nog använda pulver, bättre tvättmedel rent tekniskt och bättre miljöprofil då man inte behöver transportera runt en massa tungt vatten och konserveringsmedel. Men konsumenterna gillar flytande tvättmedel av okänd anledning.
Jag använder bara flyttande tvättmedel på grund av att pulvret kan fastna i mörka plagg och missfärga dem. Det har hänt ett par gånger. Dessvärre på min frus klänning :surprised:
 
  • Gilla
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan tänka mig att det bygger på mer om man alltid tvättar i låga temperaturer…
Men vattnet som sköljer ner tvätt- och ev. sköljmedel är väl inte tempererat?

Överdosering av pulver är min gissning att det ser ut som det gör i slangarna.

Vi kör iaf bara med flytande sedan dess.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns rengöringstabletter för tvättmaskin.
Fick bort all lukt i våran maskin.
 
Nissens
G Grindstolpe skrev:
Men vattnet som sköljer ner tvätt- och ev. sköljmedel är väl inte tempererat?

Överdosering av pulver är min gissning att det ser ut som det gör i slangarna.

Vi kör iaf bara med flytande sedan dess.
Nej, och det har ingen påstått heller. Resten av maskinen påverkas självklart av temperaturen.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, och det har ingen påstått heller. Resten av maskinen påverkas självklart av temperaturen.
Med tanke på ditt påstående kunde det tolkas att du är av åsikten att det är temperaturen som orsakar att slangarna sätts igen.

Men tack för en i övrigt trevlig ton ;)
 
Nissens
G Grindstolpe skrev:
Med tanke på ditt påstående kunde det tolkas att du är av åsikten att det är temperaturen som orsakar att slangarna sätts igen.

Men tack för en i övrigt trevlig ton ;)
Så jag har en otrevlig ton för att det gick att tolka något på olika sätt?
Och ja, jag tror att beläggningar och bakterier frodas i maskinen om man endast tvällar i 40 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.