Cheesen
K Kurtivan skrev:
[bild] Jag har i veckan reparerat vår gamla tvättmaskin. Det var lagren som var slut och för att byta dem var man tvungen att ta isär baljan där trumman sitter. Alltså ni anar inte hur det kan se ut bakom trumman, man tror ju att tvättmaskinen är ren men där hade samlats mycket ludd antar jag det var. Jag fick skura på rätt mycket med rengöringsmedel för att få rent innan jag plockade ihop den igen. Jag antar att förklaringen till att maskinerna börjar lukta är att det våta luddet som hamnat bakom trumman börjar mögla och det är alltså inget man kommer åt att rensa bort lätt.
Det brukar mest vara tvålrester som hamnar där, dom binds ihop med "luddet" dessa tvålrester är fett från tvål flingorna/tvättmedlet och behöver något surt medel för att lösas upp. Det funkar inte med tallsåpa eller liknande utan man behöver en sur produkt.
 
  • Gilla
Monkan74
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fett löses inte av syra men av alkali. Klorin oxiderar fett.

Om syra fungerar för att lösa något så är det vanligen en bas, typ kalk.

Kalktvål är ju ett särskilt knepigt fall och svårt att lösa. Det är en utfällning av fett med kalciumjoner som kan byggas upp i tvättmaskiner. Jag gissar att detta är den vanligaste påbyggnaden i just tvättmaskiner även om tvättmedelstillverkarna gör sitt bästa för att modifiera kemin så att detta inte uppstår.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Hej!
Som rubriken lyder så luktar tvättmaskinen mögel.
Tvättar sällan varmare än 40°.
Lukten känns tydligt om man stoppar näsan i tvättmedelsfacket, dock ingen lukt från golvbrunnen.
Har vid några tillfällen kört tvättmaskinen tom 90° med ättika med tveksamt resultat.
Läste att klorin kan skada packningar i maskinen, så det har jag inte vågat använda.
Någon som har bättre tips?
Mvh Kjell
Inte så konstigt. Bakterier dör inte i 40 grader. Så bakterier frodas både i tvätten och tvättmaskinen…
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Inte så konstigt. Bakterier dör inte i 40 grader. Så bakterier frodas både i tvätten och tvättmaskinen…
Nu är ju inte metoden att koka ihjäl bakterierna utan att få loss dem från kläderna och skölja bort dem. Till detta så dödar tvättmedlet bakterier (men t ex ej bakteriesporer).

Bomullskläder är särskilt lätta att få bakterierna loss från. Syntetkläder har hydrofoba fibrer och där sitter mikroberna bättre. Det är anledningen till att syntetkläder för träning ofta börjar lukta illa igen rätt snabbt vid användning jämfört med bomullsvarianter efter tvätt, de är förympade med svettnedbrytande bakteriestammar som ger lukter.
 
  • Gilla
Ivar83 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är ju inte metoden att koka ihjäl bakterierna utan att få loss dem från kläderna och skölja bort dem. Till detta så dödar tvättmedlet bakterier (men t ex ej bakteriesporer).

Bomullskläder är särskilt lätta att få bakterierna loss från. Syntetkläder har hydrofoba fibrer och där sitter mikroberna bättre. Det är anledningen till att syntetkläder för träning ofta börjar lukta illa igen rätt snabbt vid användning jämfört med bomullsvarianter efter tvätt, de är förympade med svettnedbrytande bakteriestammar som ger lukter.
Jo, det handlar(också) om att bakterier dör av temperaturen.
Även tvättmedlen blir effektivare i högre temperaturer.

Med ditt resonemang skulle man tvätta allt i 40 grader, vilket går, men det blir inte fräscht I längden. Utöver det kan tvättmaskinen börja lukta illa av samma anledning.
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Jo, det handlar(också) om att bakterier dör av temperaturen.
Även tvättmedlen blir effektivare i högre temperaturer.

Med ditt resonemang skulle man tvätta allt i 40 grader, vilket går, men det blir inte fräscht I längden. Utöver det kan tvättmaskinen börja lukta illa av samma anledning.
Visst kan temperatur kan döda mikrober men det behövs vanligen inte. Jag tror det är rätt vanligt att familjer gör detta numera, även kör vittvätten i 40 grader C. Särskilt som så många kläder inte tål så mycket mer. Och tvättmaskinerna är programmerade att inte gå så högt i temperatur även om det står något annat på displayen. Men jag har inga siffror på hur konsumenter faktiskt tvättar.

I miljöer som hotell, sjukhus, arbetsplatser, försvaret o s v är det naturligt att tänka mer på smittorisken och höja temperaturen. Men i en familj som bor under samma tak är ju smittspridningen säkrad i alla fall s a s.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är ju inte metoden att koka ihjäl bakterierna utan att få loss dem från kläderna och skölja bort dem. Till detta så dödar tvättmedlet bakterier (men t ex ej bakteriesporer).

Bomullskläder är särskilt lätta att få bakterierna loss från. Syntetkläder har hydrofoba fibrer och där sitter mikroberna bättre. Det är anledningen till att syntetkläder för träning ofta börjar lukta illa igen rätt snabbt vid användning jämfört med bomullsvarianter efter tvätt, de är förympade med svettnedbrytande bakteriestammar som ger lukter.
Träningskläder kan man lägga någon kapsyl klorin i sköljmedelsbehållaren. Det minskar lukten men bleker inte pga låg temperatur och att färgen ligger i fibern (inte utanpå som naturfiber).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hapazard skrev:
Träningskläder kan man lägga någon kapsyl klorin i sköljmedelsbehållaren. Det minskar lukten men bleker inte pga låg temperatur och att färgen ligger i fibern (inte utanpå som naturfiber).
Eller så får man lägga dem i ättika över natt innan tvätten. Funkar också, ättiksyra dödar bakterier men det tar sin tid.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst kan temperatur kan döda mikrober men det behövs vanligen inte. Jag tror det är rätt vanligt att familjer gör detta numera, även kör vittvätten i 40 grader C. Särskilt som så många kläder inte tål så mycket mer. Och tvättmaskinerna är programmerade att inte gå så högt i temperatur även om det står något annat på displayen. Men jag har inga siffror på hur konsumenter faktiskt tvättar.

I miljöer som hotell, sjukhus, arbetsplatser, försvaret o s v är det naturligt att tänka mer på smittorisken och höja temperaturen. Men i en familj som bor under samma tak är ju smittspridningen säkrad i alla fall s a s.
Att folk brukar göra på ett visst sätt påverkar förstås inte hur ren tvätten blir. Precis som du skriver så tvättar sjukhus och andra i högre temperaturer, just på grund av att det blir renare och dödar bakterier.

Enda skälet att tvätta i 40 grader är om materialet inte tål högre temperaturer.

Att tvättmaskiner är förinställda på lägre temperaturer beror på regler tillverkarna har att förhålla sig till, men ställer man in maskinen på att tvätta i 60 grader så gör den det.
 
Nissens Nissens skrev:
Enda skälet att tvätta i 40 grader är om materialet inte tål högre temperaturer.
Och i de allra flesta kläder märkta klarar 60C ändå...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Att folk brukar göra på ett visst sätt påverkar förstås inte hur ren tvätten blir. Precis som du skriver så tvättar sjukhus och andra i högre temperaturer, just på grund av att det blir renare och dödar bakterier.

Enda skälet att tvätta i 40 grader är om materialet inte tål högre temperaturer.

Att tvättmaskiner är förinställda på lägre temperaturer beror på regler tillverkarna har att förhålla sig till, men ställer man in maskinen på att tvätta i 60 grader så gör den det.
Det finns liksom ingen anledning att optimera dödning av bakterier vid hushållstvätt på det sättet. Högre temp sliter mer på kläderna och drar mer energi. Men känner man påtaglig tillfredsställelse med att tvätta sina kläder i 60 grader C så tycker jag man ska unna sig det. Jobbar man med ett skitigt arbete och tvättar jobbkläderna hemma så är det ju också naturligt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns liksom ingen anledning att optimera dödning av bakterier vid hushållstvätt på det sättet. Högre temp sliter mer på kläderna och drar mer energi. Men känner man påtaglig tillfredsställelse med att tvätta sina kläder i 60 grader C så tycker jag man ska unna sig det. Jobbar man med ett skitigt arbete och tvättar jobbkläderna hemma så är det ju också naturligt.
Nja, vill man ha rena o fräscha kläder så är det 60 grader som gäller. Det kostar ca 1 kWh per tvätt. Det blir billigt även vid högt elpris. :)

Som en bonus luktar aldrig tvättmaskinen illa heller. :)

Temperatur sliter inte mycket på kläder, torktumlare sliter däremot en del.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
torktumlare sliter däremot en del.
jag tror att det är tvättmaskinen som sliter och torktumlaren samlar ihop luddet som tvättmaskinen skapat
 
H Hullefar skrev:
Jag brukar köra 90 grader med en maskindisktablett (Lidls billigaste, de har ingen miljöcertifiering och diskar därmed också rent...) i trumman, ibland också ättika i facket för flytande tvättmedel. Det har alltid fungerat för mig.

Kolla under gummilisterna om det finns tjock beläggning där! Läste om att det kan bli så om man använder flytande tvättmedel. Rensade bort och körde med bikarbonat och ättika. Använder pulver nu och doftar fräscht.

Sen är det viktigt att alltid låta luckan OCH tvättmedelsfacket stå öppna efter en tvätt, gärna resten av dagen.
 
Ingen som har provat Atamon mot mögellukt i tvättmaskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.