Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Har hört att tvättmedel nu för tiden är så miljövänliga att det lätt bildas mögel och att folk kör minst en 90°-tvätt i veckan!
Ja kör man ofta lågtemp-tvättar med miljövänligt tvättmedel så kan detta tydligen lät uppstå.
Någon 90C då och då med tex ättika är nog bra
 
Har du kollat luddfiltret?
När jag öppnade luckan till det på våran tvättmaskin höll jag på att svimma av stanken.
 
  • Gilla
DrFrukt och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Hej!
Som rubriken lyder så luktar tvättmaskinen mögel.
Tvättar sällan varmare än 40°.
Lukten känns tydligt om man stoppar näsan i tvättmedelsfacket, dock ingen lukt från golvbrunnen.
Har vid några tillfällen kört tvättmaskinen tom 90° med ättika med tveksamt resultat.
Läste att klorin kan skada packningar i maskinen, så det har jag inte vågat använda.
Någon som har bättre tips?
Mvh Kjell
Citronsyra, 95 grader.
Sedan använder du mindre tvättmedel i fortsättningen. Det är nämligen överdrivet tvättmedelsanvändande som är den bakomliggande orsaken.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Har du kollat luddfiltret?
När jag öppnade luckan till det på våran tvättmaskin höll jag på att svimma av stanken.
Det var ett tag sedan jag gjorde det.
Gör det imorgon.
Tack för tipset.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Citronsyra, 95 grader.
Sedan använder du mindre tvättmedel i fortsättningen. Det är nämligen överdrivet tvättmedelsanvändande som är den bakomliggande orsaken.
Min sambo som sköter detta.
Tror hon har järnkoll:D
 
Citronsyra skadar mer än Klorin.
Klorin är bakteridödande, det är inte citronsyra och ättika.
Det är bakterierna du vill ha bort.
Stäng av maskinen mitt i ett program med klorin, låt den stå över natten, kör klart. 2 program utan medel för att skölja ur den.
 
Isakare Isakare skrev:
Citronsyra skadar mer än Klorin.
Klorin är bakteridödande, det är inte citronsyra och ättika.
Det är bakterierna du vill ha bort.
Stäng av maskinen mitt i ett program med klorin, låt den stå över natten, kör klart. 2 program utan medel för att skölja ur den.

Isakare Isakare skrev:
Citronsyra skadar mer än Klorin.
Klorin är bakteridödande, det är inte citronsyra och ättika.
Det är bakterierna du vill ha bort.
Stäng av maskinen mitt i ett program med klorin, låt den stå över natten, kör klart. 2 program utan medel för att skölja ur den.
Ok.
Stämmer det inte att klorin kan skada packningar i maskinen?
 
Claes Sörmland
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Ok.
Stämmer det inte att klorin kan skada packningar i maskinen?
Jag har svårt att tro att någon tillverkare skulle komma på tanken att sälja en tvättmaskin som inte klarar Klorin med tanke på mycket natriumhypoklorit används av konsumenter i Europa i just vittvätt. Och används inte den kemin för blekning som används andra starka oxidationsmedel med samma verkan på material i maskinen.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har svårt att tro att någon tillverkare skulle komma på tanken att sälja en tvättmaskin som inte klarar Klorin med tanke på mycket natriumhypoklorit används av konsumenter i Europa i just vittvätt. Och används inte den kemin för blekning som används andra starka oxidationsmedel med samma verkan på material i maskinen.
Jag stoppade in huvudet i tvättmaskinen igår det luktar inte speciellt mycket där.
Däremot om jag sniffar i tvättmedelsfacket, eller där tvättmedelsfacket skall sitta stinker det.
Där har jag tvättat med ättika.
Kanske är hålet eller om det är ett rör där innanför som stinker.
 
Claes Sörmland
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Jag stoppade in huvudet i tvättmaskinen igår det luktar inte speciellt mycket där.
Däremot om jag sniffar i tvättmedelsfacket, eller där tvättmedelsfacket skall sitta stinker det.
Där har jag tvättat med ättika.
Kanske är hålet eller om det är ett rör där innanför som stinker.
Ja troligen sitter en biofilm där. Köp en slangborste och rensa ur!
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja troligen sitter en biofilm där. Köp en slangborste och rensa ur!
Ok.
Ska kolla var jag kan köpa en sådan.
Tack för tipset
 
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Ok.
Stämmer det inte att klorin kan skada packningar i maskinen?
Min gick inte sönder iaf. Motorn gav upp 4 år senare, men tror inte det hade med Klorinen att göra, utan att den var 15 år gammal.
 
Hade samma problem tidigare med vår tvättmaskin med lukt etc.
Var in på Elon och vart anvisad att köpa ett medel med enzymer. Först rengjorde jag tvättmaskin noggrant. Sedan i med medlet och därefter så luktade inte maskinen.
Fick förklarat att man ska använda pulver för att slippa detta problem.
 
S Srixon skrev:
Hade samma problem tidigare med vår tvättmaskin med lukt etc.
Var in på Elon och vart anvisad att köpa ett medel med enzymer. Först rengjorde jag tvättmaskin noggrant. Sedan i med medlet och därefter så luktade inte maskinen.
Fick förklarat att man ska använda pulver för att slippa detta problem.
Ok
Gjorde du rent med en slangborste?
 
Claes Sörmland
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.