589 läst · 24 svar
589 läst
24 svar
Tvättmaskin löser ut JFB trots byte av värmeelement
Ok! Men kunde du köra vissa program en stund innan JFB slog från eller slog den från direkt du startade ett program?F Fjonken skrev:
Jo det måste man ha. Jämför en vattenslang med skada i ett veck. Om det bara är vatten i slangen syns inte läckaget.J Jensberglund skrev:
Men sätter du tryck i slangen sprutar det.
Nu har jag testat att isolera kondensatorn men ingen skillnad.J Jensberglund skrev:
JFB slår ifrån när den centrifugerar på högsta varven. Går bra på de lägre varvtalen men i slutet när den ökar på så slår JFB ifrån.
Kondensator är väl en halvsanning då det egentligen är ett komplett avstörningsfilter.
https://images.app.goo.gl/CxDxkJCXFLBwTW4U6
Men synd att det inte var det, hade varit en billig fix annars.
https://images.app.goo.gl/CxDxkJCXFLBwTW4U6
Men synd att det inte var det, hade varit en billig fix annars.
Kan ju vara något relaterat till ökad mekanisk påfrestning då energin i vibrationerna ökar markant* med varvtalet.
*Kvadratiskt? Någon annan med kunskap i ämnet får gärna korrigera
*Kvadratiskt? Någon annan med kunskap i ämnet får gärna korrigera
Jag slänger ut ett långskott även om du säkert redan hade märkt det.
Jag bytte också värmeelementet i vår tvättmaskin eftersom jordfelsbrytaren löste ut efter vad jag trodde när värmen slogs på. Det visade sig dock vara ett litet hål i vattenslangen som skickade in vattnet i maskinen, alltså slangen på typ 10 cm innanför chassit. Det droppade så lite att allt fungerade i ca: 10 minuter men sen letade sig vattnet in och orsakade jordfel någonstans.
Jag bytte också värmeelementet i vår tvättmaskin eftersom jordfelsbrytaren löste ut efter vad jag trodde när värmen slogs på. Det visade sig dock vara ett litet hål i vattenslangen som skickade in vattnet i maskinen, alltså slangen på typ 10 cm innanför chassit. Det droppade så lite att allt fungerade i ca: 10 minuter men sen letade sig vattnet in och orsakade jordfel någonstans.
Produkter som diskuteras i tråden