F Fjonken skrev:
Jag fick ganska exakt samma problem som du. En elektriker/tekniker va och kollade elen och skåpet. Skruvade isär maskinen och mätte på allt. Kortet hade brunnit,
5år gammal Electrolux vars garanti gick ut för 28 dagar sen… jag köpte en ny idag.
Ok! Men kunde du köra vissa program en stund innan JFB slog från eller slog den från direkt du startade ett program?

J Jensberglund skrev:
Ok! Men kunde du köra vissa program en stund innan JFB slog från eller slog den från direkt du startade ett program?
Nej jfb slog ifrån efter ca 10sek efter startat program

• Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Nej jfb slog ifrån efter ca 10sek efter startat program
Ok! Får koll om något brunnit på kortet på min maskin!

J Jensberglund skrev:
Ok! Får koll om något brunnit på kortet på min maskin!
Ja det låter som att ditt problem är lite samma som mitt, samma felsökningar och samma resultat. Tyvärr

J Jensberglund skrev:
Jag är inte så superduktig på det där med att mäta? Jag har också bara en enkel multimeter, behövs inte en megger eller vad de nu kallas?
Jo det måste man ha. Jämför en vattenslang med skada i ett veck. Om det bara är vatten i slangen syns inte läckaget.
Men sätter du tryck i slangen sprutar det.

• Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Ja det låter som att ditt problem är lite samma som mitt, samma felsökningar och samma resultat. Tyvärr
Kollade men inget som brunnit på nåt av korten som fanns bakom displayen.

J Jensberglund skrev:
Det ska jag testa. Jag har bara inte hunnit. Maskinen ligger ner för att jag ville kolla om det var mycket koldamm från motorn så därför jag passade på att försöka mäta motorn också.
Nu har jag testat att isolera kondensatorn men ingen skillnad.

JFB slår ifrån när den centrifugerar på högsta varven. Går bra på de lägre varvtalen men i slutet när den ökar på så slår JFB ifrån.

• Gilla
Jensberglund och 1 till
  • Laddar…
Kan ju vara något relaterat till ökad mekanisk påfrestning då energin i vibrationerna ökar markant* med varvtalet.
*Kvadratiskt? Någon annan med kunskap i ämnet får gärna korrigera :)

• Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
Jag slänger ut ett långskott även om du säkert redan hade märkt det.
Jag bytte också värmeelementet i vår tvättmaskin eftersom jordfelsbrytaren löste ut efter vad jag trodde när värmen slogs på. Det visade sig dock vara ett litet hål i vattenslangen som skickade in vattnet i maskinen, alltså slangen på typ 10 cm innanför chassit. Det droppade så lite att allt fungerade i ca: 10 minuter men sen letade sig vattnet in och orsakade jordfel någonstans.

• Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.