Hej!

Vår tvättmaskin har börjat lösa ut JFB och jag misstänkte att det var fel på värmeelementet då tvättmaskin går en stund innan den JFB slår ifrån. Bytte värmeelement men ingen skillnad. Nu senast så gick maskinen ganska länge och dessutom värmde vattnet men sen slog den ifrån sista tiden på centrifugeringen.

Läste här på forumet om att den totala läckströmmen kanske uppnås så jag har testat ett annat uttag i huset som går på en annan grupp och annan JFB men ingen skillnad. Jag har också testat vända på stickproppen men ingen skillnad.

Vad finns kvar att testa? Maskinen är en Siemens och ca 13 år. Är det bara o köpa en ny?

Kanske försöka att mäta fram vart felet sitter.

J Jensberglund skrev:
Hej!

Vår tvättmaskin har börjat lösa ut JFB och jag misstänkte att det var fel på värmeelementet då tvättmaskin går en stund innan den JFB slår ifrån. Bytte värmeelement men ingen skillnad. Nu senast så gick maskinen ganska länge och dessutom värmde vattnet men sen slog den ifrån sista tiden på centrifugeringen.

Läste här på forumet om att den totala läckströmmen kanske uppnås så jag har testat ett annat uttag i huset som går på en annan grupp och annan JFB men ingen skillnad. Jag har också testat vända på stickproppen men ingen skillnad.

Vad finns kvar att testa? Maskinen är en Siemens och ca 13 år. Är det bara o köpa en ny?
Om den löser när den centrifugerar så är det 99,9% Motorn som är problemet.
Värmeelementet är det inte.

J Jonas928 skrev:
Om den löser när den centrifugerar så är det 99,9% Motorn som är problemet.
Värmeelementet är det inte.
Det var bara sista gången. Tidigare gånger löser den en stund efter start. Men. Den löser för när maskinen börjar snurra trumman så kanske det ändå är motorn som strular?

E elmont skrev:
Kanske försöka att mäta fram vart felet sitter.
Jag är inte så superduktig på det där med att mäta? Jag har också bara en enkel multimeter, behövs inte en megger eller vad de nu kallas?

Det sitter en kondensator i den, kanske nere under på baksidan. är det ett aluminumhölje på den och är fast i metallen. Lossa den från metallen och lägg den i en plastpåse så den inte kommer åt metall och prova köra TM.

J jonaserik skrev:
Det sitter en kondensator i den, kanske nere under på baksidan. är det ett aluminumhölje på den och är fast i metallen. Lossa den från metallen och lägg den i en plastpåse så den inte kommer åt metall och prova köra TM.
Menar du den som syns på bilden? Varför får den inte ligga an mot metall? Den är ju monterad där från början?

• Elektrisk kopplingsbox med kablar monterade på metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ut som en typ sådan här. Och är den av metall så kan den läcka över till jord och läcka över till jord.
Det finns dom som har ett hölje av plast och läcker inte över. Då är nästa del, att motorn kanske läcker till jord och ett större problem, därav som jag skrev tidigare att prova.

Jag har inte testat med plastpåse, får göra det.

Testade att mäta kondensatorn och fick korrekt värde. Testade också motorn för att mäta läckström men fick inget när jag testade kontakten in till motorn.

• Person mäter elektrisk ström med multimeter vid motor, omgiven av kablar och teknisk utrustning i ett hemprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite lurigt med kondensatorer med metallskal, dom kan ge överledning efter olika drifttider.

J jonaserik skrev:
Lite lurigt med kondensatorer med metallskal, dom kan ge överledning efter olika drifttider.
Ok! Men kan jag mäta upp motorn på något bra sätt för att se om den är kaputt? Om jag förstod det rätt så skulle jag mäta läckström på det sättet jag gjorde men att en multimetern kanske inte är tillräckligt för att mäta läckage.

Det kan vara svårt med en multimeter att mäta, för låg spänning i den, det måste vara en isolationsprovare som kan ge 500 volt. Du kan även om det är stickpropp på motorn. koppla ur den och starta och se vad som händer, inte säker nu om det går med det, kan vara något som känner av motorn och inte kopplar in tamparna, men ett försök är alltid bra.

Jag fick ganska exakt samma problem som du. En elektriker/tekniker va och kollade elen och skåpet. Skruvade isär maskinen och mätte på allt. Kortet hade brunnit,
5år gammal Electrolux vars garanti gick ut för 28 dagar sen… jag köpte en ny idag.

Nissens
J Jensberglund skrev:
Ok! Men kan jag mäta upp motorn på något bra sätt för att se om den är kaputt? Om jag förstod det rätt så skulle jag mäta läckström på det sättet jag gjorde men att en multimetern kanske inte är tillräckligt för att mäta läckage.
Varför kan du inte göra enligt rådet du fick? Att isolera kondingen från jord? Efter det så vet du ju.

Nissens Nissens skrev:
Varför kan du inte göra enligt rådet du fick? Att isolera kondingen från jord? Efter det så vet du ju.
Det ska jag testa. Jag har bara inte hunnit. Maskinen ligger ner för att jag ville kolla om det var mycket koldamm från motorn så därför jag passade på att försöka mäta motorn också.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.