BirgitS BirgitS skrev:
Alltid högsta temperaturen verkade vara en trolig anledning till att vår förra diskmaskin bara var att skrota efter typ 7-8 år, slangarna inuti hade nog blivit skadade av att så många gånger ha utsatts för höga temperaturer.
Ser inte detta som troligt alls. Men det kan var så du har upplevt det.

Det som oftast dödar maskiner är uppbyggnad av fett och skit i pumpar och slangar, krävs mycket arbete att avlägsna och man kan välja att byta ut maskinen istället.

Sedan ska man inte glömma bort att det finns behov att hålla avloppsledningar nedströms rena också för att slippa onödiga besök av spolbilar. För att åstadkomma detta krävs bland annat en rimligt hög temperatur på avloppsvattnet då och då.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det som oftast dödar maskiner är uppbyggnad av fett och skit i pumpar och slangar, krävs mycket arbete att avlägsna och man kan välja att byta ut maskinen istället.
Vår maskin har ett underhållsprogram som spolar ur maskinen med hett vatten (90 grader C). Har även program för att skölja ur slangarna i twindossystemet. Maskinen rekommenderar när det är dags att köra resp program.

Kör även avkalkning för diskmaskiner (Ecolab) var 6:e månad som även fräschar upp trumman.

Brukar dra ut tvättmedelfacket helt när maskinen inte används för att minska risken för mögel i fack och slangar.

Manualen brukar innehålla rekommendationer om periodiskt underhåll, typ rensa avloppspumpsfilter mm.

Kanske inte löser alla problem, men minskar risken för en tidig tvättmaskindöd.
 
BirgitS
H Harald Blåtumme skrev:
Ser inte detta som troligt alls. Men det kan var så du har upplevt det.

Det som oftast dödar maskiner är uppbyggnad av fett och skit i pumpar och slangar, krävs mycket arbete att avlägsna och man kan välja att byta ut maskinen istället.

Sedan ska man inte glömma bort att det finns behov att hålla avloppsledningar nedströms rena också för att slippa onödiga besök av spolbilar. För att åstadkomma detta krävs bland annat en rimligt hög temperatur på avloppsvattnet då och då.
Det är inte fråga om att uppleva utan vi såg hur många slangar inuti hade blivit förvridna, uttöjda eller vad man ska kalla det, precis som plast blir när den har blivit överhettad. En av dem hade spruckit men det var ju bara en tidsfråga innan fler skulle göra det.
 
Räknar aldrig med att någon vitvara blir mer än 5 år (när garantin går ut ...) så efter det är jag alltid medveten om att det är dags att spara till en ny (eller ja, det ska redan vara gjort..). Sedan hoppas man ju såklart att de ska hålla längre!

Vi köpte whirpool tvättmaskin o torktumlare i förra huset, där fick vi lite problem efter ett par år med tvättmaskinen, men det åtgärdades kostnadsfritt/garanti. Minns inte vad det var, men det var något ovanligt/udda (mer ett "måndagsex" än något som brukade hända). De funkade väldigt bra i övrigt.. och trots, även om den nu gick sönder där en sväng, vi var nöjda - så vi köpte samma märke när vi shoppade för tvättstugan i hus numero 2..

Här har de fungerat klockrent i 10 år nu.. men de börjar visa tendenser på sin ålder.. mer ljud, mer vibrationer, slitna gummidetaljer, plastfack osv (både tumlaren och tvättmaskinen).. och jag köper hellre nya maskiner nu.. än ta hit en rep för att renovera dem (fin avvägning mot åldern / garantier / ekonomi).

Men jag är nöjd, de passerade 5 år med råge hehe :)

Det kan man inte säga på luft-luftvärmepumpen, diskmaskinen, 2 kylskåp, dammsugaren.......
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det som oftast dödar maskiner är uppbyggnad av fett och skit i pumpar och slangar, krävs mycket arbete att avlägsna och man kan välja att byta ut maskinen istället.
Köra med etanol för att avfetta ? eller kanske det blir ännu sämre för slangarna kanske består av oljebaserade material?
 
Snigla Snigla skrev:
Det kan man inte säga på luft-luftvärmepumpen, diskmaskinen, 2 kylskåp, dammsugaren.......
Vad gör du med dina maskiner? 🤔

Mvh 17 år gammal flitigt använd ugn, 14 år gammal häll, 8 år gammal kyl/frys, 10 år gammal extrafrys och 12 år gammal dammsugare.

(Disken är bara 5 år och tvätten 3 år så de får inte hälsa än.)

Funderar på att byta ugnen före jul pga jobbigt om den går sönder vid jul och nyår.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Vad gör du med dina maskiner? 🤔

Mvh 17 år gammal flitigt använd ugn, 14 år gammal häll, 8 år gammal kyl/frys, 10 år gammal extrafrys och 12 år gammal dammsugare.

(Disken är bara 5 år och tvätten 3 år så de får inte hälsa än.)

Funderar på att byta ugnen före jul pga jobbigt om den går sönder vid jul och nyår.
Det undrar jag med ibland! Men inget.. vi är två personer.. så de används inte ens överdrivet mycket

(diskmaskinen kanske 2 ggr /v .. tvättmaskinen snittar på kanske 3 ggr/v.. luft/luftvärmepumpen anv kanske Max 8 mån/året.. är allmänt försiktig o noga.. maskinerna har inga repor osv.. filter tömda.. görs rengöring/värme med jämna mellanrum.. ingen överdriven ”medel” i nått)

Tydligen dras måndagsexen till mig el nått.. (inte märkesspecefikt)

😳🤔
 
[SH] [SH] skrev:
Funderar på att byta ugnen före jul pga jobbigt om den går sönder vid jul och nyår.
Om den har klarat 17 år så är sannolikheten att den klarar en jul till rätt stor. Medan en ny ugn kan vara behäftad med inkörningsproblem, tillverkningsfel, saknade delar och elektriker som inte hittar elektronerna..
Bättre isåfall att ordna ugnsbytet efter jul så att eventuella problem kan redas ut i lugn och ro.

Ett alternativ är att lagra den nya ugnen i sin förpackning i något förråd. Blir det problem har du inget att förlora och behöver inte invänta öppettider mm.
 
Som vanlig användare tycker jag det är svårt att ha åiskter om vilka märken som är bra/bäst.
Vi har ägt fyra tvättmaskiner.
En hade vi i lägenhet men den såldes när vi köpte hus då det fanns tvättmaskin.
Efter ett antal år pajade den. Vi köpte en Whirpool som fungerade bra.
Efter kanske sju år pajade den och nu har vi en Bosch.

Så vi har inga egentliga åsikter om vilken som är bäst...

Men det jag kan säga är att vi så gott som alltid använder extra skölj. Jag minns när vi hade tygblöjor till en dotter och hon hade ibland klåda. Jag provade då att lägga i en tvättad tygblöja i vatten och det skummade rätt rejält. Körde vi en extra skölj blev det betydligt bättre. vattnet var mer genomskinligt vid kontroll.

Tänker på föräldrarnas tvättmaskin som farsan bytte för två år sedan efer att den pajat. Den köptes 1970.
 
Fario Fario skrev:
Som vanlig användare tycker jag det är svårt att ha åiskter om vilka märken som är bra/bäst.
Ja, om en tillverkares produkt håller +15 år har mycket hänt hos tillverkaren och det är inte alls säkert de nya produkterna är lika bra. Företag byter ofta tillverkningsland och personal.

Vi har haft tm från Whirlpool, Bosch och Miele. Svårt att jämföra maskiner från olika epoker. Är inne på vår andra Miele. Den första råkade jag döda programkortet på och övrigt fungerade den utmärkt. Den nuvarande Mielen har twindos (automatisk dosering av två valfria flytande tvättmedel) och wifi, men inte lika många program och bara max 1400 rpm centrifugering.

Kan dock säga att vår Miele tvättar bättre och användarvänligheten ligger många snäpp över de gamla Bosch och Wirlpool.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.