17 954 läst · 34 svar
18k läst
34 svar
Tvätta många bilar på tomten okej?
Om du är störd addressera detta problem först i en resonabel ton. Tex så att du gärna vill ha det lite lugnt efter kl 21 eller nått sånt.nattugglan11 skrev:Hej,
Nära mig finns en villa, familjen+söner måste vara besatta av motorfordon, det är ständigt bilar o motorcyklar på uppfarten, många av deras bekanta verkar komma dit också och tvätta o mecka. Under sommarhalvåret hör jag nog högtryckstvätten nästan varje dag, och är det inte högtrycken så är det slammer från "verkstaden"/garaget.
Jag vet inte om de har någon firma som har med detta att göra men tror inte det, är en vanlig villa utan skyltar o dylikt.
Visst tkr jag det e lite jobbigt med ljudet från högtryckstvätten som är på mest hela tiden men inte därför jag skriver, jag tänker på miljön. Vattnet rinner ner från uppfarten ner på allmän gata, o rätt ner i brunnen. Lär ligga en hel del olja i just den brunnen. Är det okej? Vad säger kommunen om detta?
Att försöka "sätta dit" grannen är väl inte direkt konstruktivt - har du redan talat med dom och mötts av hån/oförstående/mer slammer eller så så är det mer förståeligt dock...
Men rent generellt så tror jag att många (om inte alla) kommunen har regler om att biltvätt inte får utföras på tomten om tvättvattnet rinner ned i dagvattenbrunnar utan man måste ha grus/gräs eller reningsanläggning...
Just en enstaka villas biltvättar, äv en om de är många, kommer inte förstöra alla vattendrag för all framtid, så du behöver inte oroa dig akut för miljön pga detta enda hushålls vanor, det är den sammanlagda effekten som är skadlig.
Här hittade jag en lista, min kommun är inte med men tillåter som sagt bara "gatutvätt" om det är grus eller liknande...
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=2120
/K
Redigerat:
Om man vill vara lite ironisk (och det vill man ju) så kan man ju hårddra detta och inte tillåta tvätt av kläder, duschning, handtvätt, diskning m.m. i villa eftersom man då släpper ut tensider och andra, för miljön skadliga produkter. Man bör då åka/gå till en speciell tvättinrättning, där de tar hand om det förorenade vattnet och renar detta innan det går vidare till reningsverket.
Vi har tvättmaskin, kopplad till det kommunala nätet.tompas11 skrev:Om man vill vara lite ironisk (och det vill man ju) så kan man ju hårddra detta och inte tillåta tvätt av kläder, duschning, handtvätt, diskning m.m. i villa eftersom man då släpper ut tensider och andra, för miljön skadliga produkter. Man bör då åka/gå till en speciell tvättinrättning, där de tar hand om det förorenade vattnet och renar detta innan det går vidare till reningsverket.
Men tydligen finns det dom som (fortfarande?) tvättar sin tvätt ute på gatan eller på garageinfarten och låter smutsvattnet rinna ner i grundvattnet och ut i kommunens (orenade) dagvatten.
(Fortsätter vara ironisk )
Hmm, ironin åsido så förstod jag inte riktigt liknelsen - poängen är väl just att dagvattnet - vilket dagvattenburnnarna leder ut, INTE renas !!?tompas11 skrev:Om man vill vara lite ironisk (och det vill man ju) så kan man ju hårddra detta och inte tillåta tvätt av kläder, duschning, handtvätt, diskning m.m. i villa eftersom man då släpper ut tensider och andra, för miljön skadliga produkter. Man bör då åka/gå till en speciell tvättinrättning, där de tar hand om det förorenade vattnet och renar detta innan det går vidare till reningsverket.
Dvs. De tvättmedel, avfettningsmedel - plus alla de ämnen som man löser upp på bilen åker "rakt ut i sjön"...
/K
Nej naturligtvis renas inte dagvattnet men jag skrev ju om man ska hårddra.
Citat från ovan: I bilschampo och avfettningsmedel finns ämnen, bland annat tensider, som kan skada eller störa vattenlevande djur och växter. Om det hamnar i dagvattnet går det antingen direkt ut i närmaste vattendrag eller med avloppsvattnet till Ryaverket. Men även om det går till reningsverket klarar man inte där att avskilja alla giftiga ämnen. Även miljöanpassade bilschampon,
tvåltvättmedel och såpa innehåller sådana tensider. " Slut citat.
Tensider finns även i alla flytande tvålar, hårschampon och tvättmedel. Miljöskadliga kemikalier som finns i dessa typer av rengöringsmedel, sköljs med avloppsvattnet ut i våra vattendrag. Vattenorganismerna utsättes för de kemikalierester som inte avlägsnas i kommunala reningsverk eller småskaliga reningsanläggningar för egnahemshus i glesbygden.
Som sagt var, om man ska hårddra detta...
Citat från ovan: I bilschampo och avfettningsmedel finns ämnen, bland annat tensider, som kan skada eller störa vattenlevande djur och växter. Om det hamnar i dagvattnet går det antingen direkt ut i närmaste vattendrag eller med avloppsvattnet till Ryaverket. Men även om det går till reningsverket klarar man inte där att avskilja alla giftiga ämnen. Även miljöanpassade bilschampon,
tvåltvättmedel och såpa innehåller sådana tensider. " Slut citat.
Tensider finns även i alla flytande tvålar, hårschampon och tvättmedel. Miljöskadliga kemikalier som finns i dessa typer av rengöringsmedel, sköljs med avloppsvattnet ut i våra vattendrag. Vattenorganismerna utsättes för de kemikalierester som inte avlägsnas i kommunala reningsverk eller småskaliga reningsanläggningar för egnahemshus i glesbygden.
Som sagt var, om man ska hårddra detta...
Besatta!?nattugglan11 skrev:Hej,
Nära mig finns en villa, familjen+söner måste vara besatta av motorfordon, det är ständigt bilar o motorcyklar på uppfarten, många av deras bekanta verkar komma dit också och tvätta o mecka. Under sommarhalvåret hör jag nog högtryckstvätten nästan varje dag, och är det inte högtrycken så är det slammer från "verkstaden"/garaget.
Så länge det inte dräller av "objekt" (läs: vrak) på tomten, så handlar det nog om ett vanligt, sunt, motorintresse. För den som saknar "intresse" är det dock oftast helt omöjligt att förklara vad lockelsen är. En av de bättre liknelserna är dock en slogan ifrån Cadillac: "If you turn your car on, does it return the favour?"
Om jag hade en bil som jag var rädd om, skulle jag aldrig kunna tänka mig att repa den i en s k automattvätt! Inte heller skulle jag repa den i en tvätthall med återvunnet (läs: skitigt) vatten. Vatten som dessutom på vintern förvandlas till saltsyra pga allt vägsalt som inte avskiljs...nattugglan11 skrev:
"Men min bil har inga repor, och jag använder alltid automattvätt."
Ledsen, men då är garanterat hela din lack full av tvättrepor. Dvs små spindelvävstunna linjer (=repor), i bästa fall. Du har antagligen några "riktiga" repor också... Titta på lacken en solig dag. Kan du fortfarande inte se dem, så be en lack-rekondare att visa dig.
Tyvärr så finns det idag inget seriöst alternativ till att tvätta sin bil själv, hemma, om man bryr sig om hur lacken faktiskt ser ut, och inte bara om den är ren... Inte ens om du lämnar in bilen hos en firma för "handtvätt" kan du räkna med att få tillbaks bilen repfri.
Det beror med stor sannolikhet på att många, inkl mig själv, känner att problemet egentligen är en överkänslig/gnällig/grinig (välj själv!) granne, med för mycket fritid, som gör en höna av en fjäder...nattugglan11 skrev:
/
Jo vanlig biltvätt skall också undvikas om man inte har gräs eller grus som underlag. Vanligt biltvättschampoo innehåller ämnen som inte är så bra att släppa ut, och den smuts man löser upp och gnuggar bort är inte heller så bra alla gånger även om en viss mängd naturligtvis alltid regnar bort och ned i diken etc iafjohan77 skrev:
/K
Det stämmer att det var strul på 1900-talet men saker förbättras och nu verkar det som om de flesta bilschampon o avfettningsmedel har ett miljötänk bakom. Många kommuner verkar ställa sig bakom Kemikaliesvepets arbete från 90-talet. Göteborg tex
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTIyN_A_2CbEdFAE1i7iM!/?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/Foretagare/Driva%20foretag/Miljoanpassa%20foretaget/lnkrubr_FOR_DF_MF_resor/art_N800_FOR_ListaFordonstvattmedelAvfettningsmedel
Ger naturligtvis inte frikort att spy ut hur mycket som helst.
Det här med att smutsen från bilen smutsar ner....uhh lite långsökt om man tänker på varifrån smutsen kommer..och hur stor del av den totala smutsen som eg hamnar på bilar och sedan tvättas bort o rinner ut i dagvattnet. Snacka om att fokusera på fel saker.
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTIyN_A_2CbEdFAE1i7iM!/?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/Foretagare/Driva%20foretag/Miljoanpassa%20foretaget/lnkrubr_FOR_DF_MF_resor/art_N800_FOR_ListaFordonstvattmedelAvfettningsmedel
Det här med att smutsen från bilen smutsar ner....uhh lite långsökt om man tänker på varifrån smutsen kommer..och hur stor del av den totala smutsen som eg hamnar på bilar och sedan tvättas bort o rinner ut i dagvattnet. Snacka om att fokusera på fel saker.
Nej med bra grejjer kanske man kan tänja på reglerna lite - iaf så länge ingen klagar.Nimajneb skrev:...
Ang. Smutsen från bilar: Ja den smutsen komemr från vägar och andra bilar, och komemr som sagt regna bort till slut.
MEN tvättar och skrubbar du bilen och allt tvättvatten rinner ned i en dagvattenbrunn så får du oerhört mycket större koncentrationer av dessa ämnen i de vattendrag där dagvattnet mynnar ut - jämfört med att 90% av dessa ämnen istället hamnar i vägkanten, i gräs, grus och diken som filtrerar bort en hel del under transporten...
/K