12 409 läst · 18 svar
12k läst
18 svar
Tvätta bil i garage - Hur skydda väggarna
Jag ÄR säker på detta, då det togs upp som en punkt på byggsamrådet, men det är som sagt olika i olika kommuner.
Om man titta på vad Motala kommun skriver på sin hemsida om biltvätt och dagvattenbrunn så känns det hela lite märkligt att de skulle tycka det är ok med din brunn.
http://www.motala.se/templates/MotIntra_SimpleList____1555.aspx
"Att tvätta bilen direkt på gatan är inte bra för miljön. Tvättvattnet rinner ut i dagvattenbrunnar och går orenat ut i vattendrag och sjöar. Om du vill tvätta din bil själv, gör det i en "gör det själv-hall" där smutsvattnet tas om hand och renas. Vid enstaka rengöring kan du ställa dig på en grusplan eller gräsmatta långt från vattendrag, dagvattenbrunnar och dricksvattenbrunnar....
Enligt 14 kap. i miljöbalken skall alla som använder en kemisk produkt vidta de åtgärder som behövs för att skydda människors hälsa och miljö. Det betyder i det här fallet att den som använder ett avfettningsmedel eller ett bilschampo ska se till att miljön inte tar skada av biltvätten.
Välj därför en plats för biltvätt där tvättvattnet inte går direkt ut i vattenmiljöerna."
http://www.motala.se/templates/MotIntra_SimpleList____1555.aspx
"Att tvätta bilen direkt på gatan är inte bra för miljön. Tvättvattnet rinner ut i dagvattenbrunnar och går orenat ut i vattendrag och sjöar. Om du vill tvätta din bil själv, gör det i en "gör det själv-hall" där smutsvattnet tas om hand och renas. Vid enstaka rengöring kan du ställa dig på en grusplan eller gräsmatta långt från vattendrag, dagvattenbrunnar och dricksvattenbrunnar....
Enligt 14 kap. i miljöbalken skall alla som använder en kemisk produkt vidta de åtgärder som behövs för att skydda människors hälsa och miljö. Det betyder i det här fallet att den som använder ett avfettningsmedel eller ett bilschampo ska se till att miljön inte tar skada av biltvätten.
Välj därför en plats för biltvätt där tvättvattnet inte går direkt ut i vattenmiljöerna."
jaa,vill ju ha golvbrunn i garaget,men verkar ju inte poppis hos kommunen....man kanske måste gräva ner och täcka över en liten dagvattenbrunn utanför garaget och koppla golvbrunnens vatten dit...hysch hysch....eller vad faaaan ska man göra??kan ju inte söka lov,för det får man ingen "jippiiii" för..?för det är ju inte bättre att skrapa ut vattnet med gummiskrapa utanför dörren helller ju...menar,man ska ju inte hälla olja,öppna verkstad eller svina ner...men smält sörja av bilen rinner ju alltid av nånstans....vaaaaad ska man göra?smyga till?
Men nu är det ju ingen tvätthall som jag sökt bygglov för heller, utan ett vanligt garage med tappvatten. De räknar nog inte heller med att jag kommer att använda det som tvätthall och spola ner en massa avfettning och dylikt i avloppet. Då är det ändå så att det som skall ner i avloppet till största delen är saltresten på vintern och ingenting på sommaren, i normalfallet.fellsman skrev:
Liknande trådar
-
Ladd för elbil, dragning in i garage (trä/platta)
El -
Vad gör jag när bil kört in i min tomt och skadat garagedörrarna?
Juridik -
Ventilera kondens i varmgarage/bilhall
Ventilation -
Markränna vid infart för att få tvätta bilen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Konstruktion för att kunna tvätta bilen i garaget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus