Går till olika takdosor men samma rum inte hopkopplade. Jag skulle gärna vilja förstå varför dessa ska ha varsin dvärgbrytare. Det hade inte varit några proböem att dra från den ena takdosan till den andra, men att dra från samma plint i centralen är inte ok.

Att mata samma dosa med två rör kan jag förstå att det inte är bra.

Du kan ju även lämna ett rör tomt om du vill

Se elsystemet som ett träd där inkommande matning är stammen som sedan delar sig till grenar och sedan delar sig grenarna. Men när väl en stam eller gren har delat sig, så skall den inte gå ihop igen någonsin.

När grenan sågas loss från stammen skall falla och inte dra med något annat.
Behöver grenarna påverka varandra så görs det med ett relä som håller dom elektriskt åtskilda.

Mattiaz skrev:
Går till olika takdosor men samma rum inte hopkopplade. Jag skulle gärna vilja förstå varför dessa ska ha varsin dvärgbrytare. Det hade inte varit några proböem att dra från den ena takdosan till den andra, men att dra från samma plint i centralen är inte ok.

Att mata samma dosa med två rör kan jag förstå att det inte är bra.
Så som du beskriver det utan förbindning mellan delarna i rummet kan du göra på vilket sätt du vill, dvs mata via samma säkring eller separata. Förstår inte var du fått det frän att det inte skulle vara ok med samma säkring trots två vägar från centralen.

(Skulle isf vara allt tugg kring flera ledare på tex dvärgbrytare osv dom förekommer här ibland, och i ditt fall kan du ju komma från även det genom att binda hop dosorna.)

ImageUploadedByByggahus.se1403420980.546389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en CAD-ritning på morgonen :D

Jag tvivlar inte på att ni har rätt men jag vill gärna begripa varför.

1: Två vp-rör till samma dosa - inte ok har vi konstaterat

2: Från första takdosan till nästa - ok.

3: Från elc till kopplings/takdosa vidare till två andra takdosor - ok?

4: Direkt från radplinten i elc till två takdosor. - inte ok?

Om det är enligt ovan, vad är skillnaden på 3 och 4.

GK100 skrev:
Så som du beskriver det utan förbindning mellan delarna i rummet kan du göra på vilket sätt du vill, dvs mata via samma säkring eller separata. Förstår inte var du fått det frän att det inte skulle vara ok med samma säkring trots två vägar från centralen.

(Skulle isf vara allt tugg kring flera ledare på tex dvärgbrytare osv dom förekommer här ibland, och i ditt fall kan du ju komma från även det genom att binda hop dosorna.)
Mattiaz
Följdfråga:

I två större rum sitter det två takdosor med var sitt rör till elc, ska dessa ha en varsin dvärgbrytare?
Då fick jag till svar

-
=fullmoon=-
Förslagsvis ja om de betjänar olika delar i installationen. Jag hoppas inte de är ihopkopplade någonstans ute i anläggningen så att man har en rundledning dvs "backspänning" på en avslagen säkring i centralen.
Men då är frågeställningen löst, tack!(y)

Dina exempel på skissen är ok, även 1 under vissa förutsättningar men de är så udda och säkert onödiga i ditt fall så vi kan säga att fall 1 är NOK här på BH. Och se i fall 4 till att du även har en bra och översiktlig fördelning av N och PE också.

Dom bästa lösningarna är 2 och 3. Dom uppfyller kravet på en god och förutsägbar installation. 4 känns ok om du måste gå via något relä med en täntråd. Där hade jag nog kopplat ihop fasledarna med en wago innan den går in i säkringen.
Generellt skall man undvika att använda grupcentralen som en '' kopplingsdosa''. Ju mer speciella kopplingar man gör, desto mer dokumention krävs det.

Om man tvingas använda udda lösningar vid nyinstallation, då bör man fundera igenom kunstruktionen två extra gångar. Det kan vara mer befogat att göra special lösningar vid mindre ombyggnader för att slippa riva upp väggar eller byta central.

Redigerat:
TS har nog redan passerat gränsen för centralen som kopplingsdosa, verkar som det ska byggas in KNX i den. Och då kan alt 4 vara naturligt ibland, men konventionellt 2 eller 3 att föredra helt klart.

• Gilla
Pärran
  • Laddar…
Helt rätt uppfattat. Blir dock inte knx i detta fallet utan smarthouse. Hur brukar det se ut i knx-installationer? Blir det inte lite samma problematik?

Och se i fall 4 till att du även har en bra och översiktlig fördelning av N och PE också.
N och PE tänkte jag lägga direkt på centralens plintar, kan du förklara vad du menar?

Mattiaz skrev:
Helt rätt uppfattat. Blir dock inte knx i detta fallet utan smarthouse. Hur brukar det se ut i knx-installationer? Blir det inte lite samma problematik?

N och PE tänkte jag lägga direkt på centralens plintar, kan du förklara vad du menar?
Jo alla installationer av den typen är snarlika och har därför lite av samma frågeställningar. Finns många sätt att lösa detta på och det beror på vilken bakgrund och intresse den som utför det har, tyvärr ser man ofta enorma härvor av rör, slang i dessa fall. Ett typexempel på där den konventionella installationen korsas med något som skulle kunna erbjuda bättre renare lösningar och där man sen får höra att det bara blir onödigt dyrt, komplicerat osv.

Vad jag menade med N-PE var bara att du ska sträva efter att hålla ordning och reda om det kommer flera ledningar matade från samma säkring så att de ligger anslutna i ordning och intill varandra osv och bara en per klämma. Bäst är om man kan ordna en ren plintrad där man ansluter alla dessa delar som inte är vanliga grupper direkt från säkring och då med plint för alla samhörande ledare L,N,PE,..... så blir det mer lättarbetat både nu och i framtiden.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Då är jag med. Tack för hjälpen! 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.