3 240 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Två omkom i elolyckor förra året
Att plocka mask med ström har man gjort ett antal gånger under barndomen. Tror att det fortfarande finns en förlängningskabel hemma med endast en hankontakt i ena änden och i den andra är den ena ledaren och jordtråden isolerade och den andra ledningen slutar med en ögla. I denna ögla stoppades en av grepens pinnar. Därefter körde man ner grepen i jorden och gick sedan och stoppade i kontakten i vägguttaget. Kom det inte upp några maskar efter några minuter så hade man inte fått fasen rätt, dvs man fick vända kontakten i uttaget. På detta sätt har det plockats mycket mask för att meta och agna långrev.
Sedan att det var en riskabelt "lösning" visste vi alla barn. Jordfelsbrytare var inget som fanns installerat på den tiden....
Sedan att det var en riskabelt "lösning" visste vi alla barn. Jordfelsbrytare var inget som fanns installerat på den tiden....
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Så om man summerar tre senaste åren så är det:
2015: En omkommen
2016: Två omkomna
2017: Två omkomna
Detta trots allt hempulande och att ingen av dom omkomna var hempulare.
MEN, jag kan änså se Aftonbladet rubrikerna "Fördubbling av antalet döda i elolyckor sedan 2015"
2015: En omkommen
2016: Två omkomna
2017: Två omkomna
Detta trots allt hempulande och att ingen av dom omkomna var hempulare.
MEN, jag kan änså se Aftonbladet rubrikerna "Fördubbling av antalet döda i elolyckor sedan 2015"
Liknande trådar
-
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad ska jag ha för väggbeklädnad i förråd/biyta
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga om/isolera förråd
Isolering -
Två personer omkom i elolyckor 2016
Artikelkommentarer -
En person omkom i elolycka förra året
Artikelkommentarer