Rikard Ågren skrev:
Det här redde ni ut bra grabbar (och tjejer?) - tror inte ens nån verksam elektriker hann vara med? d^_^b
jodå, jag hann vara med :p

Angående märkningen så är ett anslag vid elcentralen och sedan en märkning på respektive fas inne i dosan (DYMO-tejp snodd runt FK:n) ett sätt som jag alltid ansett vara okej.

Edit: inte bara jag då utan även besiktningsmän har godkänt sådan märkning

Håller på med badrumsrenovering och behöver flytta tvättmaskin + torktummlare till ett annat utrymme där jag bara, i nuläget har tillgång till ett VP rör. Installationen är temporär eftersom tvätt + tork skall tillbaka när bygget är avslutat.

Tack för de snabba svaren! Uppskattar er support!

Jo, jag vet att det krävs behörighet. Eftersom jag som fastighetsägare (enskilt hus) har ansvaret för elinstallationen känns det tryggast att göra och kontrollera min installation själv oavsett om jag har behörighet eller inte. Har utfört vissa jobb själv och överlåtit några åt elektriker. Köpte huset för något års sedan och elinstallationen var av undermåligt skick. Har bland annat upptäckt kopplingsdosor där det har brunnit, felkopplade kablage + övriga vidrigheter. Har gjort en ordentlig översyn + byte av gammal central till ny med dvärgbrytare + JFB.

Tänk på att en tvåfasgrupp till ett dubbelt uttag INTE är tillåtet.
En sån grej är inte kul att träffa på och en ren dödsfälla i värsta fall.

/Kent

Tänkte ha en kopplingsdosa där uppdelningen sker och sedan två separata FKK kablage till vardera singeldosor.

Om du inte har något emot att klippa av stickpropparna kan du dra in båda tillsammans i en dosa med dragavlastning, eller ändå hellre en arbetsbrytare.

• Gilla
ulfalf
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Om du inte har något emot att klippa av stickpropparna kan du dra in båda tillsammans i en dosa med dragavlastning, eller ändå hellre en arbetsbrytare.
Troligtvis så krävs arbetsbrytare då de flesta produkter kräver 2-polig brytning för att uppfylla CE-märkningen (men det beror ju på hur petig TS vill vara)

och fast anslutning är bättre än stickpropp, det rekommenderas t.o.m av vissa vitvarutillverkare

snickarboden snickarboden skrev:
mycke_nu>Tyvärr så kastas alla doslock ner i en hög vid målning så insidan av doslock funkar inte så bra.
Bättre hade varit ett extra skyddslock innanför!
Skall vi ta patent på det? *S* Vet dock inte om det finns sådana redan men rätt bra grej. Om inte den kastas med förstås *suck*

/Kent
Bra idé där

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.