18 235 läst · 47 svar
18k läst
47 svar
Två duschar eller dagsljus?
V-G: Tack för kommentaren. Tre skäl till varför jag vill ha väggen:
1. Bygger in shunten för golvvärmen i den
2. Ogillar att sträcka mig efter toapapper
3. Skönt att slippa se toan från badet.
Jag laddar upp ytterligare några bilder. Det blir en annan placering av handdukstorkarna (Dryson Simplex):
1. Bygger in shunten för golvvärmen i den
2. Ogillar att sträcka mig efter toapapper
3. Skönt att slippa se toan från badet.
Jag laddar upp ytterligare några bilder. Det blir en annan placering av handdukstorkarna (Dryson Simplex):
Jag kan förklara.... Ur min synpunkt. Inte för alla uppenbarligen då vissa är helt främmande för lösningen.halloy skrev:En liten undran bara. Det här med två duschar som verkar vara lite av en trend i dagsläget. Vad ska det vara bra för? Även om man har fyra tonårsbarn som duschar 2 gånger per dag.
Vill man som tonåring verkligen duscha samtidigt som sida syskon?
Vill jag som förälder verkligen dusch med mina tonårsbarn?
Kanske är det jag som är helknäpp, men jag ser verkligen ingen som helst vits med 2 duschar i samma rum. Har även sett planlösningar på stora badrum (ca 10 kvm) med dubbla duschar. Jag ställer mig alltid samma fråga: VArför inte göra ett mindre och ett större duschrum i såna fall?
Är det någon här som kan förklara trenden med dubbla duschar för mig?
Bastubad - jätteskönt med 2 duschar.
Varit ute och sprungit, båda vill hoppa in i duschen, jätteskönt.
Bråttom bråttom och 2 personer behöver använda duschen, jättebra.
Slippa vänta på den "andre" när jag behöver använda duschen i allmänhet, kanon.
Vill man som tonåring verkligen duscha samtidigt som sida syskon? - Nej
Vill jag som förälder verkligen dusch med mina tonårsbarn? - Nej
Vill jag som förälder duscha med mina småbarn? - Ja
Vill jag som förälder duscha med min partner? - Ja
Nu säger jag inte att jag tycker att alla borde ha 2 duschar. Vi har ganska stort badrum på över 20m2 och har plats för 2 duschar och jag vet att vi kommer ha användning för dom båda, ofta. Hade vi haft mindre hade vi kanske valt en annan lösning men eftersom frågan gällde fönster eller dusch så säger jag dusch.... Inte minst beroende på att fönstret kommer att sitta just i duschen.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Har just insett att jag inte är som andra!!! Det vi saknar i vårt badrum är just 2 duschar, tyvärr var vi tvugna att minska vårt hus för få bygglov och då var detta bla vad som försvann. Min man och jag duschar ofta ihop, något som vi båda uppskattar mycket, en stund tillsammans inna dagen tar fart osv. Och vi säger ofta: i nästa hus, då ska vi ha 2 duschar!
/FlitigaLisa
/FlitigaLisa
Har ett tips angående handdukstorkaren.........
när jag skulle placera min h-torkare så slog elektrikern bakut då den satt i fel våtrumszon, så vi gjorde helt enkelt så att vi drog upp golvvärmen på väggen där handdukarna skulle hänga och satte upp vanliga krokar till handdukarna. fungerar 100% kan jag säga och det är dessutom i mina ögon den snyggaste lösningen hur superdesignade torkar man väljer då dom i mina ögon endast är ett nödvändigt ont.
när jag skulle placera min h-torkare så slog elektrikern bakut då den satt i fel våtrumszon, så vi gjorde helt enkelt så att vi drog upp golvvärmen på väggen där handdukarna skulle hänga och satte upp vanliga krokar till handdukarna. fungerar 100% kan jag säga och det är dessutom i mina ögon den snyggaste lösningen hur superdesignade torkar man väljer då dom i mina ögon endast är ett nödvändigt ont.
Detta var nog ett av de bästa tipsen jag sett på länge. Tack tack tack!!!!pappskallen skrev:Har ett tips angående handdukstorkaren.........
Pappskallen: Tack för tipset! Vi kommer att lägga in vattenburen golvvärme men om inte annat vet jag nu hur vi löser problemet med handdukstork på toaletterna
Några nya bilder för att bättre återspegla vad vi har bestämt oss för:
Några nya bilder för att bättre återspegla vad vi har bestämt oss för:
Vill bara tillägga att vi hade elslinga, huruvida det går att göra så med vattenburen golvvärme vet jag ej.
Det har tagit mer tid att planera renoveringen än jag trodde men nu är det nästa klart. De punkter som inte var klara var belysning och kakel/klinker.
Allmän belysningen kommer att bestå av åtta stycken 12-volts lampor från Osram ("Decostar IRC") i en armatur från Sylvania ("Intro Downlight"). Nu återstår bara att förhandla klart om priset på kakel och klinker så är allt klart!
Alla materialval, mått, placeringar osv har jag skrivit ner i en uppdragsbeskrivningen som är en bilaga till det avtal som upprättas. Entreprenören korrigerar sedan priset för att återspegla förändringar i uppdraget.
Allmän belysningen kommer att bestå av åtta stycken 12-volts lampor från Osram ("Decostar IRC") i en armatur från Sylvania ("Intro Downlight"). Nu återstår bara att förhandla klart om priset på kakel och klinker så är allt klart!
Alla materialval, mått, placeringar osv har jag skrivit ner i en uppdragsbeskrivningen som är en bilaga till det avtal som upprättas. Entreprenören korrigerar sedan priset för att återspegla förändringar i uppdraget.
Jag håller inte med. Två duschar vore härligt. Har idag i huset två bad och dusch, det största på 14 m2 med dubbla handfat, toalett, stort bubbelkar, gott om förvaring och en dusch. Jag tycker att det är mysigt när hela familjen (två barn och en fru) sammlas på morgonen i badrummet för att göra sig i ordning. Men flaskhalsen är helt klart duschen.pappskallen skrev:Jag hade inget resonemang alls egentligen utan undrade mest över vitsen med det hela, såg i senaste viivilla att dom hade en duschx2 lösning och fick inte riktigt ihop hur dom hade tänkt.
Lever själv i en familj med tre småbarn och upplever inte att jag skulle behöva fler duschar då man knappast använder mer än en dusch i taget. och i det fallet man vill duscha med sin bättre hälft så vore det ju riktigt irriterande om det fanns två duschar ;o)
Visst kommer det en dag när barnen inte längre vill duscha med pappa och då finns det ett bad till men jag ser kanske helst att mina barn växer upp med det mer traditionellt svenska avslappnade förhållade till nakenhet än den allt vanligare neurotiska och dubbelmoraliska amerikanska förhållandent till densamma. Nu har visserligen inte detta med hurvida man har en eller två duschar men i ett tidigare inlägg i tråden så använde du det som ett argument vilket gjorde att jag även kommerterade det.
Till Badrum2008 - I vårt badrum ar vi två långa liggande fönster från vägg till vägg. Placerade under tak. (om jag inte mins fel så ligger underkant på dessa ca 175 cm från innergolvet) Det gör dels att vi har mycket ljus in i rummet utan insyn, men även att vi har fyra väggar att möblera mot .
Nu beror ju det lite på hur detta skulle påverka extreören på huset, men om du sätter ett liggande fönster från inne tak och ner till 175 cm från vägg till vägg och sätter en dusch mot varandra på långväggen så har du både och..
Donald Trump: Det första förslaget var just med liggande fönster men det fungerade inte. Om jag någon gång ritar ett hus kommer badrummet att ha liggande fönster - det känns som en klockren lösning!
Jag passar på att uppdatera bilderna nu när valet av golv- och väggmaterial är klart. Nu har alla pusselbitar fallit på plats och arbetet kan (äntligen) börja!
Jag passar på att uppdatera bilderna nu när valet av golv- och väggmaterial är klart. Nu har alla pusselbitar fallit på plats och arbetet kan (äntligen) börja!
Nu är badrummet klart!