Hej,

Vi håller på att planera inför renoveringen av vårt badrum. Huset är från det tidiga 70-talet och badrummet är som en skokartong (400 cm x 180 cm) med ingång på kortsidan samt fönster på andra kortsidan. Idag är ett badkar placerat under fönstret.

Mitt största bekymmer är: Ska vi utnyttja hela rummets bredd och bygga en duschplats (90 cm x 180 cm) med plats för två duschar vilket innebär att fönstret läggs igen? Alternativet är en mindre duschplats (90 cm x 90 cm) som då lämnar utrymme för ett 50 cm brett öppningsbart fönster.

Tacksam för idéer, reflektioner, synpunkter osv (eller på ren svenska HJÄLP!!!)
 
jag ser ingen vits med två duschar i samma badrum men det är väl en smaksak, skulle lätt sattsa på ett fönster särskilt när rummet är så avlångt. Vi har ett stort fönster i vårt badrum o det är jättehärligt, det blir ljus o luftigt av bara farten.
 
Fönster i duschen rekommenderas inte. Kanske det går att flytta fönstret till sidan om duschen eller efter långsidan.

Blir ju mörkt utan fönster.

Två duschar vore overkill om ni inte är över 6 st i familjen ;) Ev kanske ni har en långduschare i familjen?
 
Fönster fönster fönster säger jag bara! Ni kommer uppskatta riktigt dagsljus långt mycket mer än möjligheten att kunna battle-duscha.
 
Tack för svaren, jag ser vartåt det lutar :)

Jag bifogar en bild som visar hur badrummet i stora drag är tänkt att se ut med två dushcar (men alla detaljer stämmer inte). Vi har tänkt oss ett klassiskt badrum i vitt kakel som vi sedan kryddar med färgglada handdukar mm. Möblerna på bilden är de vi har tänkt oss men porslinet stämmer inte. Porslinet vi valt är från Gustavsberg och består av två vägghängda handfat och WC. Synpunkter?

Imorgon lägger jag upp en bild på badrummet med en mindre duschplats och fönster.
 
  • Badrum_2duschar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar också på fönster. Utan tvekan. Har bott i lägenhet med stort fint badrum utan fönster och jag tycker att det blir en bunker ändå. Lite dagsljus när man duschar på morgonen är livskvalitet.
I min andra lägenhet hade jag ett trångt smalt badrum, med fönster mot soluppgången i duschen.
Det var otrolig skillnad trots att rummet var mycket mindre.
 
Jag har gjort två nya förslag, båda med fönster, och de ser betydligt bättre ut än alternativet med två duschar utan fönster. Tack!

Idéer, förslag, synpunkter tas emot med öppen famn! Vi håller som bäst på att ta in offerter, så allt är fortfarande möjligt att förändra :D

Det vi vill åstadkomma är ett praktiskt badrum som ska stå sig under många år. Några val:

- Vitt kakel på vägg
- Golvvärme
- Högskåp och spegelskåp från Svedberg (med inbyggd belysning)
- Handfat och WC från Gustavsberg
- Handduksvärmare från INR
- Brunn från Unidrain
- Infälld belysning i taket
 
  • Badrum_Duschhörna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum_Duschplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag går emot strömmen, iaf om vi pratar ett fönster med frostat glas. Då säger jag 2 duschar i så fall. Om fönstret används för utsiktens skull är jag mer tveksam, beroende på vad man ser när man tittar ut förstås.

Vi ska ha 2 duschar då det är något som prioriteras väldigt högt för våran del, men det är klart att det är en smaksak.
 
Jag tycker inte fönster i badrummet står särskilt högt i kurs. Förutom att man ändå har gardin/insynskydd för så är det väl oftast mörkt ute när man duschar så det blir väl snarast insyn istället för utsikt. Och så är det en riskkonstruktion så nära dusch - det immar bara igen och skapar kallras.

Och ventilationen ska ju inte ske genom ett badrumsfönster, se till att det blir ordentlig frånluftsventilation nu när ni renoverar 70-talsbadrummet.

Mvh/Abbe
 
A
jag röstar för fönster! Ovärdeligt som tjej! Som jag har nu får jag springa ut i köket å kolla sminket, plocka ögonbryn, hårfärg osv, men det beror väl på hur man e som person :) Har också en synpunkt på toans placering. Känns som att det är det första man ser och ligger i fokus.
 
abbe_: Vi kommer att montera in en PAX-fläkt vid duschen. Är det vad du menar med "frånluftsventilation"?

Anna_Robban: Jag håller med om att toastolens placering inte är "optimal". Det har visat sig vara svårt att göra någonting åt vårt badrum (i alla fall för mig). Som det är nu innebär renoveringen "bara" att vi river ut allt gammalt och sätter in nya saker på exakt samma ställe...

Nu förstår ni kanske varför jag gärna tar emot förslag :surprised:
 
Vårat duschrum påminner om erat men är inte riktigt lika stort 1,6x2,4 med ett fönster längst ner på ena sidan. Med tanke på fönstret så blev det för våran del, antingen en liten dusch eller stor, vi valde stor då vi har två små barn som alltid ska duscha samtidigt som oss (dock bara en dusch). Det slutade med klara skjutdörrar tvärs över nedre kortänden av rummet, alltså med fönstret innanför. Mannen är snickare och efter noga undersökningar så kom vi fram till att det inte skulle vara något problem då vi ändå skulle byta fönster och då bytte vi till ett plastfönster. Nu sitter ju inte duschen på samma sida som fönstret så vattnet kommer inte spola direkt på men dock så sitter det i duschen. Murarna sa att underarbetet ska vara så pass bra så att det ska inte spela någon roll om det sitter ett fönster där eller om väggen är helt täckt.
Vi får väl se när allt blir klart...men jag hoppas att det blir bra....;)
 
Badrum2008 skrev:
abbe_: Vi kommer att montera in en PAX-fläkt vid duschen. Är det vad du menar med "frånluftsventilation"?
Jag är inte ventilationsexpert, men det viktiga är väl att inte ha självdrag som det brukade vara på 70-talet. PAX-fläktar är säkert bra.
Hade själv velat ha en som går konstant på lite lägre effekt, men som kunde forceras/ökas ett tag efter dusch/bad.

Mvh/Abbe
 
Jag har ägnat den senaste veckan med att dokumentera uppdraget för entreprenören. Tanken är att använda Konsumentverkets "RO-formulär " med en kompletterande uppdragsspecifikation som bilaga. Uppdragsspecifikationen består av en beskrivning av uppdraget, arbetsmomenten som ska utföras och en materialspecifikation.

Kika: Tackar för uppslaget! Vi kommer att göra ett "duschrum" i rummet. Fönstret byts ut och ersätts med dels glasbetong och dels inbyggda hyllor. En vägg sätts upp 90 cm från yttervägg längs rummets bredd. Ingången till duschrummet är genom en glasdörr.

Några av de val vi gjort har ändrats:

- Vedum istället för Svedbergs spegel- och högskåp.
- Vattenburen golvvärme istället för el.

Det som kvarstår är:

- Val av blandare (FMM, Mora eller Vola?)
- Val av handdukstork (Dryson eller INR?)
- Val av kakel för golv och vägg
- Val av kakelsättning

När vi upprättat avtalet med entreprenören tänker jag börja ta bilder av badrummet och fortsätta med det under hela renoveringen.
 
Det har blivit grymt många utkast!. Vi är inte helt säkra på valet av möbler än men i övrigt har det mest fallit på plats. Nu lutar det åt en kommod istället för högskåp och det gör mig lite tveksam.

I alla fall, hur vi har valt disponera ytorna framgår av den bifogade bilden.
 
  • Mörk ek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.