104 702 läst · 492 svar
105k läst
492 svar
Två bilar har stått på min fastighet i över ett år - hur blir man av med dem?
Medlem
· Blekinge
· 10 460 inlägg
Och vem har betalat för ditt privata problem? Har du också svårt att skilja mellan mitt och ditt?S Sir Duke skrev:
Det mest korkade är att du verkar tycka att det är ok att privatister skall betala för drägg som ställer skrot och skit överallt. Vet du ens hur mycket nedskräpning och dumpning av skrot kostar skogsägare och företagare?T Thomas_Blekinge skrev:
De får ingen hjälp av kommun eller stat utan tar de inte upp miljöfarliga ting så får de istället vite eller böter.
Därav tycker jag pga de löjliga byråkratiska tramset att det är rimligt att flytta på skrotbilar från ens tomt, hade det varit så lätt som att lyfta på luren och tala om för kfm eller kommun att det står en olovlig bil på min tomt så hade det varit hundra resor bättre.
Att du jämför att du ska lägga om ditt tak mot att drägg dumpar på din tomt är mycket korkat.
Min uppfostran är att ställ inte din skit på andras tomt, gör dig av med det på rätt sätt.
Får gå och plocka skit efter sådana du verkar tycka gör rätt varje jävla år.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Med risk för att någon annan redan gått i svaromål om det här:harry73 skrev:
Risken är väl rätt hanterbar för det. Det är ju bara p-böter och olika fordonsskatter det gäller och har bilen stått still ett halvår ska väl det inte vara så svårt att reda ut.
Men visst, man ska förstås inte göra en sådan affär helt utan kunskap. Och det är säkert bättre på många vis att låta bli helt. Men en bil går ju inte att inteckna som exempelvis en fastighet, så ”vanliga” skulder kan inte följa med, utan bara vissa till staten. Om nu inte alla var med på det.
Jag hade åkt och hyrt en bärgningsbil eller släp och kört iväg dem till någon parkering.
Vet en som hade sålt sin bil men ägandet gick inte över. Det gick inte få tag på nya ägaren och den drog på sig massa böter.
Så hon ringde en bärgare beställde en skrotning av den, åkte ut och visade att hon var ägare. Så nu är bilen skrotad och hon slipper böter.
Vet en som hade sålt sin bil men ägandet gick inte över. Det gick inte få tag på nya ägaren och den drog på sig massa böter.
Så hon ringde en bärgare beställde en skrotning av den, åkte ut och visade att hon var ägare. Så nu är bilen skrotad och hon slipper böter.
Rent allmänt kan man tycka att det är åt hlvt att övergivna bilar inte kan flyttas hur som helst. Men då kommer egenmäktigt förfarande in i bilden. Återgå till systemet som fanns några år på 70 talet. Då släpades felparkerade och övergivna bilar till en inhägnad där man fick lösa ut den. Det skulle vara lika dant idag med vissa ändringar. Har bilen stått felparkerad en vecka ska den bärgas bort och kostnaden ska läggas på ägaren. Inte som idag att tomtägaren ska stå för kostnaden. Ägaren ska ha en månad på sig att lösa ut bilen, pris 10 000 sek annars ska bilen skrotas alt säljas på exekutiv auktion. Pengarna ska gå till statskassan.
Jag har haft samma problem med en övergiven totalskrotig husvagn där ägaren är död, hans fru är ointresserad och vill inte bry sig, barnen svarar inte på påstötningar.R Rem skrev:Jag äger en fastighet i en större stad.
I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.
En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:
Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.
Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.
Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...
Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.
Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.
Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?
Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
Polisen säger att de flyttar inte fordon på privat mark, det är enskild tvist, står det däremot övergivet på kommunal mark, väg etc så tas det om hand och forslas bort. Så antingen får man ta en enskild tvist, gå till domstol etc, mycket jobb, kommer förmodligen att kosta pengar och motparten inte betala eller bry sig. Jag hade inte rätt att flytta på den själv - det skulle bli "egenmäktigt förfarande". Ett tips var att om den skulle "råka" hamna på en parkering utefter vägen så kommer polis/myndigheter att ta hand om den....
Jag behöver inte känna till hur den råkat hamna där....
R Rem skrev:
Det är ganska många som tycker att polisen ska lösa andras problem. Skillnaden är att polisen utreder miljöbrott. Men det är inte dem som forslar bort dem. Sedan vet jag om en kornkursbil som stod länge utanför ett dagis på en privatparkering. När bilen blev ett miljöproblem så gick det fortare.R Rem skrev:
Om du får inbrott och får reda på vem/vilka det var.T Thomas_Blekinge skrev:
Kommer du då bygga ett fängelse, fånga in buset och föda dem med mat och återanpassning i några år?
Eller tycker du att jag ska betala för dina problem, Vad är det för fel på din uppfostran i så fall?
Jag eller staten är i alla inte vållande till dina problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Det är lite beklämmande att det är så svårt för en enskild att få en bil på egen mark bortforslad att flera berättar om egna erfarenheter av att till och med polisen uppmanat dem att flytta ut fordonen i gatan.
Svårt att tycka annat än att lagstiftningen misslyckats där.
Svårt att tycka annat än att lagstiftningen misslyckats där.
Det där fungerar bara till viss del. Om det är en som har ekonomi och sköter sig. Den som redan har skulder bryr sig inte om att ta ut en sämre bil som skulle kosta dem pengar. Kommuner har rätt att ta bilar som har mer än 5000 i felparkeringsavgift. Där bilen har visst värde så försöker de ta ut dem. Eller så säljer K:N bilen och tar ev vinst för att betala bärgning, förvaring handläggning med löner etc. Så K;N vill gärna inte ta sk skrotbilar då det inte betalar sig. Så indirekt är det våra skattepengar som går åt.S Stego1 skrev:Rent allmänt kan man tycka att det är åt hlvt att övergivna bilar inte kan flyttas hur som helst. Men då kommer egenmäktigt förfarande in i bilden. Återgå till systemet som fanns några år på 70 talet. Då släpades felparkerade och övergivna bilar till en inhägnad där man fick lösa ut den. Det skulle vara lika dant idag med vissa ändringar. Har bilen stått felparkerad en vecka ska den bärgas bort och kostnaden ska läggas på ägaren. Inte som idag att tomtägaren ska stå för kostnaden. Ägaren ska ha en månad på sig att lösa ut bilen, pris 10 000 sek annars ska bilen skrotas alt säljas på exekutiv auktion. Pengarna ska gå till statskassan.
Titta bara på våra vägar och även vissa Europavägar. Hur länge en bil kan stå vid vägkanten. Det är lite bättre nu på vintern när det måste plogas. Det är dyra kostnader för vägverket med bärning och förvaring etc. Där man även på Europavägar kräver att vägverkets skyltningsfordon ska finnas på plats. Bedöms de stå trafikfarligt så går det lite fortare. Polisen kan också flytta men det blir då kostnader som egentligen ska tillhöra vägverket eller ägaren. Bärgare kollar givetvis att de får betalt för sin bärgning innan de flyttar ett fordon.
Redigerat:
Om TS hanterar problemet enligt lagar och regler hamnar kostnaden för problemets lösning på det allmänna, åtminstone delvis.T Thomas_Blekinge skrev:Vaddå ta på sig andras problem? Det är TS's problem att det står två bilar på hans fastighet, ingen annans problem. Det får TS lösa på egen bekostnad. Problemet hör inte hemm i det allmänna, varför skulle det?
Om det står något oönskat på min tomt kan jag inte heller få någon annan att lösa det för mig.
Skillnaden mellan att gå den lagliga vägen och att använda magi för att flytta bilen till kommunal mark är inte principiell när det gäller vem som står för kostnaden. Skillnaden är snarare etisk, i många dimensioner.
Rätt eller fel handlar inte alltid om vem som ska betala.
Bilarna får ju inte stå där. De ska bort. Vägen dit är dock lång och svår. Vi har ett genombyråkratiserat samhälle där reglerna framförallt gynnar dem som bryter mot dem. Ja vi vet att det är absolut förbjudet för TS att ens andas på bilvraken. Samtidigt har ju skrotet inte där att göra. På allmänna gator finns betydligt mer plats. Och i praktiken oändliga resurser är skaffa bort bilarna. Därmed mindre orimligt att de felparkeras där än på privat mark. Jag har hört poliser ge praktiska tips på lösningar i flera olika situationer för att runda byråkratin. De har väl nån sorts uppfostran i problemlösning.T Thomas_Blekinge skrev: