Instämmer med flera om att det jävligaste med bredspackling är allt damm när man slipar. Men spacklar man jämnt så brukar det gå bra.
Hade jag varit ni så hade jag kollat väggarnas jämnhet med en rätskiva eller liknande. Vid vissa årstider så släpar ljuset in så att man ser varenda bula på väggarna men alla kanske inte stör sig på det.

Och förresten det ser bra ut!

• Gilla
Soool87 och 2 till
  • Laddar…
K
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Instämmer med flera om att det jävligaste med bredspackling är allt damm när man slipar. Men spacklar man jämnt så brukar det gå bra.
Hade jag varit ni så hade jag kollat väggarnas jämnhet med en rätskiva eller liknande. Vid vissa årstider så släpar ljuset in så att man ser varenda bula på väggarna men alla kanske inte stör sig på det.

Och förresten det ser bra ut!
Av erfarenhet väljer jag att skapa sånt där mördande släpljus efter att jag har spacklat väggar. Efter första målningen mörklägger jag, och sen är det fram en lagom stark riktad lampa som får lysa längs med en vägg/yta i taget. Hellre upptäcka brister i detta skede, än en solig och fin vårdag 5-6 mån senare.

• Gilla
Gothenburg
  • Laddar…
Tack för tipsen! Ge mig gärna fler förslag på målarfärg för väggarna. Vi tänkte vanlig klassisk vit färg i vardagsrummet.

A
G Gothenburg skrev:
Tack för tipsen! Ge mig gärna fler förslag på målarfärg för väggarna. Vi tänkte vanlig klassisk vit färg i vardagsrummet.
En del pratar sig varma om Rustas färg, skadar väl inte att prova om det är plånkan som styr? Kostar 600 för 9 liter, ist för kanske 1200 för proffsfärg. Även Sadolin hade rykte som en ok budgetfärg men finns inte på Hornbach längre.

Jag målade även med Teknos färg "teknospro", den gillade jag tills jag provade Milltex. Dock i samma prisklass, dryga tusenlappen per hink. Personligen kommer jag aldrig köpa någon annan väggfärg än Milltex, blev så nöjd med rummet jag målade med denna.

Skriv gärna om dina erfarenheter här sen!

Den ofrivillige klåparen skrev:
En del pratar sig varma om Rustas färg, skadar väl inte att prova om det är plånkan som styr? Kostar 600 för 9 liter, ist för kanske 1200 för proffsfärg. Även Sadolin hade rykte som en ok budgetfärg men finns inte på Hornbach längre.

Jag målade även med Teknos färg "teknospro", den gillade jag tills jag provade Milltex. Dock i samma prisklass, dryga tusenlappen per hink. Personligen kommer jag aldrig köpa någon annan väggfärg än Milltex, blev så nöjd med rummet jag målade med denna.

Skriv gärna om dina erfarenheter här sen!
Jag letade efter Milltex i Göteborg och det verkade som det bara är Alcros butik i Gamlestaden samt Colorama som säljer den. Tyvärr var det en söndag och de hade dåliga öppettider så det fick bli att åka till Hornbach och köpa målarfärg där. I slutändan köpte jag Teknos:
Väggfärg TEKNOS Teknospro 7 vit 9L https://www.hornbach.se/p/vaggfarg-teknos-teknospro-7-vit-9l/10215314/
Takfärg TEKNOS Teknospro tak vit 9L https://www.hornbach.se/p/takfarg-teknos-teknospro-tak-vit-9l/10215313/

Skriver senare mer om själva resultatet.

A
G Gothenburg skrev:
Jag letade efter Milltex i Göteborg och det verkade som det bara är Alcros butik i Gamlestaden samt Colorama som säljer den. Tyvärr var det en söndag och de hade dåliga öppettider så det fick bli att åka till Hornbach och köpa målarfärg där. I slutändan köpte jag Teknos:
Väggfärg TEKNOS Teknospro 7 vit 9L [länk]
Takfärg TEKNOS Teknospro tak vit 9L [länk]

Skriver senare mer om själva resultatet.
Det kommer bli bra! Har målat två rum med denna väggfärg, dock i glans 5.

Efter mycket väntan så vill jag visa er resultatet. I det stora hela är jag nöjd med vår insats. Visst på vissa ställen så ser man streck och ojämnheter men skulle säga att 90% av väggen är slät och fin. Tack för all hjälp!

• Nyligen renoverat vardagsrum med ljusa väggar, fiskbensparkett, beige soffa och ett soffbord. En stjärna lyser i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Har tagit vara på julledigheten och passar på att fixa hallen. Även här har vi tagit bort gamla tapeter, bredspacklat och idag har jag använt sandpapper för att snygga till ytorna. Har nu två frågor till er:
1. Det finns enstaka ställen där gammalt spackel eller tapetlim sitter fast. Jag har försökt med sandpapper 120 att få bort det men det sitter verkligen. Kan jag få bort det på något sätt för om inte så är jag rädd att det kommer bli en nyansskillnad när jag väl har målat över?
2. Finns det någon bra grundfärg som fyller i streck och linjer (se sista bifogade bilden) eller är det bara att grundmåla, spackla, slipa med sandpapper, repeat som gäller?

• En belyst, nyslipad vägg i en hall med en arbetslampa på golvet. Plasten täcker dörrarna för skydd under renovering.
    Skapa konto
  • Fläckig beige vägg med rester av spackel och tapetlim, tydliga ojämnheter.
    Skapa konto
  • Sliten vägg med ojämna ytor och små streck, resultat av borttagning av gamla tapeter och spackling, visar textur och behov av ytterligare åtgärder.
    Skapa konto
BirgitS
2. Det är spackling som gäller. Det måste vara slätt innan man börjar måla med täckfärgen.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
G Gothenburg skrev:
Har tagit vara på julledigheten och passar på att fixa hallen. Även här har vi tagit bort gamla tapeter, bredspacklat och idag har jag använt sandpapper för att snygga till ytorna. Har nu två frågor till er:
1. Det finns enstaka ställen där gammalt spackel eller tapetlim sitter fast. Jag har försökt med sandpapper 120 att få bort det men det sitter verkligen. Kan jag få bort det på något sätt för om inte så är jag rädd att det kommer bli en nyansskillnad när jag väl har målat över?
2. Finns det någon bra grundfärg som fyller i streck och linjer (se sista bifogade bilden) eller är det bara att grundmåla, spackla, slipa med sandpapper, repeat som gäller?
Om du ser att det är ojämnt redan innan första lagret färg, då kommer det att se ut som s..t efter målning. Spackla och slipa till du tycker att det ser bra ut. På med ett lager färg, och sen ser du gissningsvis att det finns behov av ytterligare spackling och slipning...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok, ska testa att spackla alla små imperfektioner imorgon. Det jobbiga är när man slipar och ett litet korn fastnar i sandpappret så får man en ny repa att fixa till...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.