Hemmakatten
T tompajo skrev:
Tack för alla informativa svar!

Då blir följdfrågan om det borde vara möjligt att registrera en adress på en liten separat fastighet som endast har ett transformatorhus på sig?

Tom
Jo, om det är en separat fastighet så ska den ha en adress.
 
C
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jo, om det är en separat fastighet så ska den ha en adress.
Fast det är väl bara lokaler och bostäder som får adresser?
Transformatorhus tror jag inte får någon adress. Ekonomibyggnader i lantbruket t.ex. får det inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast det är väl bara lokaler och bostäder som får adresser?
Transformatorhus tror jag inte får någon adress. Ekonomibyggnader i lantbruket t.ex. får det inte.
Bostäder, verksamheter där anställda och andra normalt vistas, platser där många människor kan vara samtidigt (typ kyrka/idrottsanläggning etc.), tomter som väntas få bebyggelse och "industriella anläggningar av permanent karaktär som behöver regelbundna leveranser eller tillsyn"

Nej, inte ens större transformatorstationer som står utomhus har adresser.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jo, om det är en separat fastighet så ska den ha en adress.
Fastighetsindelningen saknar betydelse för frågan vad som ska adressättas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hemmakatten
Inser att jag nog har fel.

Jag utgick från en granntomt i vårt detaljplanerade område (ligger i landsbygden 12 km från närmaste gatlykta). Den fastigheten är stor 8 ha, klassad som allmän parkmark. Grannen ville stycka av i fyra bostadsfastigheter (om det nu har nån betydelse, tror inte det).

På fastigheten står en liten eltransformatorstation. Den fastigheten har en gatuadress, gata + nummer och en brevlåda. Kan det bero på att den ligger inom detaljplanelagt område?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Inser att jag nog har fel.

Jag utgick från en granntomt i vårt detaljplanerade område (ligger i landsbygden 12 km från närmaste gatlykta). Den fastigheten är stor 8 ha, klassad som allmän parkmark. Grannen ville stycka av i fyra bostadsfastigheter (om det nu har nån betydelse, tror inte det).

På fastigheten står en liten eltransformatorstation. Den fastigheten har en gatuadress, gata + nummer och en brevlåda. Kan det bero på att den ligger inom detaljplanelagt område?
Var är adressen placerad? Titta på ex. Eniro var siffran står någonstans. På transformatorhuset eller på annan plats?

Sen antar jag det kan hända att någon satt adresser utifrån flygbilder och feltolkat huset eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.