6 108 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Två adresser på en hörntomt?
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Bostäder, verksamheter där anställda och andra normalt vistas, platser där många människor kan vara samtidigt (typ kyrka/idrottsanläggning etc.), tomter som väntas få bebyggelse och "industriella anläggningar av permanent karaktär som behöver regelbundna leveranser eller tillsyn"C cpalm skrev:
Nej, inte ens större transformatorstationer som står utomhus har adresser.
Fastighetsindelningen saknar betydelse för frågan vad som ska adressättas.Hemmakatten skrev:
Inser att jag nog har fel.
Jag utgick från en granntomt i vårt detaljplanerade område (ligger i landsbygden 12 km från närmaste gatlykta). Den fastigheten är stor 8 ha, klassad som allmän parkmark. Grannen ville stycka av i fyra bostadsfastigheter (om det nu har nån betydelse, tror inte det).
På fastigheten står en liten eltransformatorstation. Den fastigheten har en gatuadress, gata + nummer och en brevlåda. Kan det bero på att den ligger inom detaljplanelagt område?
Jag utgick från en granntomt i vårt detaljplanerade område (ligger i landsbygden 12 km från närmaste gatlykta). Den fastigheten är stor 8 ha, klassad som allmän parkmark. Grannen ville stycka av i fyra bostadsfastigheter (om det nu har nån betydelse, tror inte det).
På fastigheten står en liten eltransformatorstation. Den fastigheten har en gatuadress, gata + nummer och en brevlåda. Kan det bero på att den ligger inom detaljplanelagt område?
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Var är adressen placerad? Titta på ex. Eniro var siffran står någonstans. På transformatorhuset eller på annan plats?Hemmakatten skrev:Inser att jag nog har fel.
Sen antar jag det kan hända att någon satt adresser utifrån flygbilder och feltolkat huset eller liknande?
Intressant läsning. Hur har det gått för dig med detta? Jag har en fastighet med två adresser. Nu när kommunen planerar VA i området vill de nu att vi betalar för två anslutningar, eller en markant dyrare avgift än grannarna. Baserat på att det är två adresser, en för huvudbyggnaden och en för "lillstugan". Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har du några tips?Hep skrev:Du har en fastighet och en adress. Att den ligger i ett hörn spelar ingen roll, då man sedan ett antal år kommit överens om en adresstandard i landet. Så ja, kommunen både kan och ska vägra. En av flera orsaker är att det aldrig får vara något oklart vid en blåljusutryckning och du blir alla andra orsaker lägre prioriterade.
Vi har en annan utmaning. Vi har en fastighet och vill bara ha en adress. Någon klåpare har för en massa år sedan fått in att våra tre hus har varsin adress som skiljer sig med litera A, B och C. Nu eftersom ingen vet varför det blivit så, är det ingen av våra myndigheter som vågar ändra tillbaka. Med resultat att vi lite då och då förväntas ha och betala för flera sopabonnemang, elabonnemang, försäkringar etc.
Om du vill kan du få låna en adress av oss och skriva ditt företag på.
Om det är som hos oss, att det är hus som står väldigt nära varandra, är det nog bara att stå på sig och vägra med eller utan juridisk hjälp. Husen hos oss var dessutom redan ihopkopplade på samma vatten och avlopp. För är det som jag skrivit lite krångligt, men hittills har vi aldrig behövt betala dubbelt.
Om det är två helt skilda hus som i praktiken fungerar som två olika bostäder/hushåll och kanske ligger med sånt avstånd att det blir dubbla anslutningar blir det nog värre. Då har jag inget att bidra med tyvärr.
Om det är två helt skilda hus som i praktiken fungerar som två olika bostäder/hushåll och kanske ligger med sånt avstånd att det blir dubbla anslutningar blir det nog värre. Då har jag inget att bidra med tyvärr.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Baseras verkligen kommunens VA-taxa på adresser? Låter märkligt. Kan det inte snarare handla om att du har två bostadsenheter på din fastighet?J Janeliqa skrev:Intressant läsning. Hur har det gått för dig med detta? Jag har en fastighet med två adresser. Nu när kommunen planerar VA i området vill de nu att vi betalar för två anslutningar, eller en markant dyrare avgift än grannarna. Baserat på att det är två adresser, en för huvudbyggnaden och en för "lillstugan". Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har du några tips?
Ja Det är en huvudbyggnad och en lite "stuga bredvid", med bara några meters mellanrum. Byggnaderna är i dagsläget ihopkopplade på samma avlopp. Tänk dig en attefallare på tomten till ett vanligt hus.Hep skrev:Om det är som hos oss, att det är hus som står väldigt nära varandra, är det nog bara att stå på sig och vägra med eller utan juridisk hjälp. Husen hos oss var dessutom redan ihopkopplade på samma vatten och avlopp. För är det som jag skrivit lite krångligt, men hittills har vi aldrig behövt betala dubbelt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
J Janeliqa skrev:
Ja två olika byggnader som ska anslutas till kommunalt VA. Ja då blir det vanligen högre avgift än om endast ett hus ansluts. Har inget med adresser att göra.
Nej, du har rätt. De kallar det bostadsenheter. Vad menas med bostadsenhet? Var framgår det om det är en sådan? Eller finns det någon juridisk förklaring på vad bostadsenhet är?Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg