Bart Bart skrev:
Zon 1 = 5.1

Zon 2 = 2.0

Killgissning så klart.
Fast med högtalare i taket är det väl 3.1.2 och inte 5.1? Beror kanske lite på vilken receiver man har också, men jag skulle rekommendera en som kan Atmos här och använda dem som höjdhögtalare

• Gilla
Pärarvid
  • Laddar…
R
Kolla skissen ovan, jag håller med @Bart om att det är använt som 5.1 (extern bas) och att högtalarna i köket är zon2.

Hade det varit tänkt som Atmos så hade man inte placerat högtalarna så i köket.

• Gilla
Mackan19
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Kolla skissen ovan, jag håller med @Bart om att det är använt som 5.1 (extern bas) och att högtalarna i köket är zon2.

Hade det varit tänkt som Atmos så hade man inte placerat högtalarna så i köket.
Fast det är 4 i taket. 3.1.2 i zon 1 och 2 i taket för zon 2 är min gissning.

Hur som helst. Köper man en receiver som klarar Atmos kan man konfigurera om på båda sätten utan att dra om någon kabel och se vad som låter bäst. Och i princip alla moderna klarar det - bara att undvika gamla begagnade 5.1 receiver så klarar man båda möjligheterna.

Nu har vi inte riktigt proportionerna på rummet och avstånd till soffan hos föregående ägare, men säg att deras soffa stod i höjd med takhögtalarna i mitten, då blir ett 7.1 system logiskt.
Men vill TS ha soffan framför dessa, så skulle jag rekommendera en 5.1 reciver.

Då med förutsättning att det är high end högtalare som sitter, vilket det troligen inte är, då dessa har lämnats kvar, så varför inte ett fett Sonos paket med deras nya Arc ultra, verkar fet😉

Är hela familjen dålig på hemelektronik, och kommer förvirra bort sig med fler fjärrkontroller, så är nog Sonos bra val med uppkoppling till TV'n automatiskt.

Har precis lagat min reciver, lite speciell 6.1, till familjens suckande.

Tycker TV'ns ljud duger gott!

R
Fast det lär inte vara nån skräp som sitter där, om så hade varit fallet så hade man inte lagt pengarna på Supra Högtalarkabel.
Vilket man tydligt ser att de använt.
😀👍

T twiden skrev:
Tjena!
Vi har flyttat in i ett hus där det byggts in högtalare i vägger och tak i vardagsrummet. Alla sladdar kommer ut vid golvet på en vägg där det vore väldigt lämpligt att hänga en TV. Jag är helt rudis på Hifi och hemmabio. Vad heter det jag behöver köpa för att få ljud i högtalarna från TV:n och gärna kunna ansluta med bluetooth från mobilen?

Det är 7 högtalare. 3 runt TV och 4 i taket längre bak i rummet. Vi har en hyffsat modern TV.

Tack!
Du får nog även kolla närmare på vad det är för högtalare (impedans och effekt) det är också avgörande för vad du behöver i andra änden.

Bart Bart skrev:
Zon 1 = 5.1

Zon 2 = 2.0

Killgissning så klart.
Skulle också gissa på det! Och att det sen stått en redig bas på golvet.

R RalleB skrev:
Fast det lär inte vara nån skräp som sitter där, om så hade varit fallet så hade man inte lagt pengarna på Supra Högtalarkabel.
Vilket man tydligt ser att de använt.
😀👍
Eller nån som tror att det låter bättre med Supra-kabel.

• Haha
  • Gilla
debbo och 1 till
  • Laddar…
R
Mugmaz Mugmaz skrev:
Så kan det absolut vara, bara menar på att man knappast lägger de pengarna på Supra kabel om man har snålat in på högtalarna🙂

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Nix, inte ett skit!
Supra kabel tyder mest på att det är en elektriker som gjort installationen, men vi får hoppas på bra högtalare, alltid roligare med en bra ljudanläggning, förutsatt att man uppskattar det!

Mäta upp innan är ju en bra ide, alt. ta en gammal förstärkare och helt enkelt provspela, då också få en uppfattning om ljudet, innan man går och köper 5.1 anläggning och baslåda.

TS behöver en impedansmätare för att kolla status på högtalarna, något som inte direkt ligger och skräpar i var mans låda.

AXS
Har du kollat vad som sitter bakom dina galler? Det ser nästan ut som att de plocka bort själva högtalaren bakom. Ändå bra att kolla vad det är som sitter där.

Mats-S
hmm ... eftersom du som du säger är novis på området så skulle jag gå till någon välrenommerad ljudaffär med personal som har koll. Tex Hifi Klubben brukar ha bra och kunnig personal, har fått bra intryck av dom när jag handlat där :)

https://www.hifiklubben.se/

Skissen säger ganska tydligt att du ska se det som en 5.0 med option på en 2.0 i en andra zon. Det är ingen atmos bara för att surroundhögtalarna sitter i taket. Höjdkanalerns i Atmos har bara en bråkdel av ljudinformationen jämfört med bakhögtalarna i 5.0. Att köra som LCR + 2 atmos kommer låta mycket sämre än LCR +SL och SR.

Du kan t.o.m. leka med att köra dem dom 7.0 om du använder de främre i taket som sidohögtalare och de bakre som bakhögtalare.

Oavsett om du kör de som 5.0 eller 7.0 så kompletterar du sedan med 2 subwoofers. Börja med att testa dem i båda främre hörnen. Kör du bara en sub så kommer troligen basen skilja sig väldigt mycket beroende på sittplats.

Ang SUV och förstärkare så får du till stor del vad du betalar för. Högtalarna bör lägst vara 4 ohm så köp en receiver som hanterar 4 ohm bra. Det ska den alltid klara.

Vill du så kan du köpa en receiver med Atmosfär och använda de främre takhögtalarna till det och komplettera med egna fristående bakhögtalare. Dock ger inte Atmos så mycket mervärde att det inte är värt det om du inte är väldigt intresserad. Skaffa i så fall gärna dipolhögtalsre eller liknande som ger ett diffusare ljud från surrounderns. Ingen vill ha en högtalare nära som spelar rakt i örat på än.

Kan du inte ta bort gallret på högtalarna och se om du kan se någon märkning. Fota gärna av elementen också och mät storleken så kan vi få lite fler ledtrådar även om märkning saknas.

Ljudet från tv till receiver tar du förslagsvis via hdmi eller toslink. Men hdmi behövs för Dolby Atmos.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.