Vårt skafferi blir varmt av kylskåpet trots att vi har en luftspalt på ca 5 cm. Vad kan vi sätta på skafferiväggens utsida för att isolera så bra som möjligt? Det kanske bör vara max ca 1 cm tjockt eftersom vi vill ha kvar luftspalten.

A
W weberduo skrev:
Vårt skafferi blir varmt av kylskåpet trots att vi har en luftspalt på ca 5 cm. Vad kan vi sätta på skafferiväggens utsida för att isolera så bra som möjligt? Det kanske bör vara max ca 1 cm tjockt eftersom vi vill ha kvar luftspalten.

Isoleringen gör bara att skafferiet värms upp långsammare, inte att det förblir kallt. Så antingen behöver du tillföra kyla i skafferiet eller föra bort värmen från kylen så värmen inte vill vandra in i skafferiet

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Problemet är att skafferiet är vägg i vägg med en värmekälla. Det är inte optimalt. Vad finns det för möjligheter att leda in kyla i skafferiet? Finns det exempelvis en sval källare under?

Düsseldorff
En yttervägg kan också vara av nytta för en ventil. Utetemperaturen är ju betydligt lägre än innetemperaturen de flesta dagar i vårt land.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skafferiet står mot en yttervägg och har en ventil längst ner och längst upp, och små öppningar i varje hyllplan. Kylen står ganska fritt, inget skåp upptill och bara ett golvskåp och ett litet högskåp med öppet emellan, på andra sidan. Vi funderar på att skaffa en fläkt till en av ventilerna.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Finns nog som sagt andra lösningar än isolering, men svar på just isolerfrågan är väl en tunn pir skiva.

PIR-skiva låter bra, finns det tunnare än 20 mm?

Vad tror ni om det här:
Ebisol 6 mm har samma isoleringskraft som hela 100 mm tegelmur eller 360 mm betong.

eller se till att öka luftcirkulationen i luftspalten mellan kyl och skafferiet. en fläkt alltså istf isolering.

Skulle fläkten sitta ovanför luftspalten då och dra ut varmluften eftersom det är så smalt utrymme? Finns det ljudlösa fläktar? Vi vill verkligen inte ha mer ljud i köket.

T
W weberduo skrev:
Skulle fläkten sitta ovanför luftspalten då och dra ut varmluften eftersom det är så smalt utrymme? Finns det ljudlösa fläktar? Vi vill verkligen inte ha mer ljud i köket.
Du kan väl titta på datorfläktar som kan flytta rätt mycket luft utan att låta så mycket. Drivs av 5 eller 12 volt. Kan vara svårt att veta hur den ska monteras, men det beror lite på hur det ser ut. Den kanske inte behöver trycka luften utomhus, utan bara bort från mellanrummet ut i rummet. Väldigt billiga också.

Sen finns ju tangential-/tvärströmsfläktar som skulle kunna monteras ovanför spalten och suga ut luft, lite oklart hur man ska leda bort luften om den inte bara kan skickas ut i rummet. Flöde blir det dock :)
Fördel med dessa är att de flyttar mycket luft och är tysta. Kanske är lite dyra men finns både 12v och 240 v varianter om mina google-skills inte är helt kassa.

W weberduo skrev:
Ebisol 6 mm har samma isoleringskraft som hela 100 mm tegelmur eller 360 mm betong.
Det låter som mycket, men är i stort sett i samma klass som vanlig mineralull.

Bra tips på fäktar!

Skulle man alltså kunna ha endast 6 mm mineralull och få samma isolering?

Cellplast, 10 mm, 0.038 värmeledningsförmåga?

10 mm är oerhört tunn isolering jämfört med vad man brukar ha på hus idag. Men är det bara tunna träväggar gör det lite skillnad ändå. I gamla helt oisolerade sommarstugor hände det att man satte ½" treetex som isolering på insidan av väggarna.

Vad är det för väderstreck på ytterväggen? Det är ju ganska varmt ute nu så man skall inte vänta sig några underverk. Om du satsar på fläktar kan det vara poäng att ha det termostatstyrt så att fläkten inte går när det är varmare ute än i skafferiet.

Jag har ungefär samma problem, jag får inte bort värme från bakom kylskåpet. Så kylskåpet behöver jobbar rätt mycket. Jag tänkte satsa på en fläkt, men inte lätt att hitta rätt modell. Datorfläktar har jag liggandes, kanske jag kan modifiera en.

Vakuumisolering är den mest effektiva i förhållandet isoleringstjocklek/isolervärde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.