1 261 läst · 33 svar
1k läst
33 svar
Tungstartad Stil MS 170
Men nu utgår vi från att TS med sin MS 170 inte jobbar i skogen....F fribygg skrev:Just det, det beror alltså på hur mycket bränsle man använder, inte som du skrev "inte värt besväret"
Den fd forummedlemmen " Maskintok" trimmade och justerade tvåtakts maskiner för att gå på E85, ett väsentligt billigare bränsle än alkylat, han använde flera hundratals liter årligen i sin verksamhet och bedömde att det var värt besväret.
Om TS, som jag, bränner 5L om året. Vad är problemet med att köpa ett bra färdigblandat bränsle, som garanterat inte bidrar till ev driftproblem?
Men visst, vill man spara 85 kr, med en maskin som uppenbarligen inte mår bra. Så bara kör. Som sagt, var och en gör som den vill med sina maskiner.
Jag utgår från att TS inte jobbar professionellt i skog med en MS 170, men att en sån liten såg inte används i skog vågar jag inte uteslutaP Per i Hamrånge skrev:Men nu utgår vi från att TS med sin MS 170 inte jobbar i skogen....
Om TS, som jag, bränner 5L om året. Vad är problemet med att köpa ett bra färdigblandat bränsle, som garanterat inte bidrar till ev driftproblem?
Men visst, vill man spara 85 kr, med en maskin som uppenbarligen inte mår bra. Så bara kör. Som sagt, var och en gör som den vill med sina maskiner.
För TS del är det nog vettigt att följa tillverkarens blandnings anvisningar, enklast för TS är väl att då välja Sthils egen färdigblandade Motomix även om den är ännu dyrare än Aspen
Har kört mina maskiner på 98 oktan 5% etanol sen 2006. Det är inte pga problem med bränsle som dom behövt lagas. .P Per i Hamrånge skrev:10% etanol och aceton och hundra andra grejer de späder ut den med.
Bilbensin är färskvara och ska förbrukas inom ett par månader. Våra trädgårdsmaskiner står ofta still mycket längre än så.
Då kommer acetonet att bilda avlagringar i bränslesystemet, allt i plast förstörs över tid. Brukar sluta med ett förgasarbyte. Detta är speciellt prroblem i nya maskiner där förgasaren är väldigt snålt ställt för att uppfylla utsläppskrav.
Därför ska alla trädgårdsmaskiner köras med alkylatbensin, som är 100% bension, och inhenting annat. bränslet tänder bättre, åldras inte, kan lagras.
Har du någon källa på vad dom blandar i bensinen för jag lyckas inte hitta vilka tillsatser som ingår i vanlig handelsbensin.
98 oktan är ju hälften så dåligt som 95 (5% tillsatser ist för 10%). En bra kompromiss för de som har hög förbrukning och därmed tycker alkylat bensin blir för dyrt.N Niq skrev:
Bilbensin i trädgårdsmaskiner är ett större problem för nya maskiner med känsligare (snålställda pga utsläppskrav), MS 170 är nog ett bra exempel.
Jag tänker inte ge mig in i tekniskt resonemang om kemi på bränslen.Vet bara att det är ett hundratal olika tillsatser (främst etanol och aceton) i bilbensin. Ingen expert på det.
Mina synpunkter bygger på ett stort antal maskiner med driftproblem likt TS. Där tömning av tank, rengöring av förgasare och påfyllning av Aspen, har löst problemet.
Äldre maskiner är inte lika känsliga. Har själv en 30 år gammal Klippo, den har av förklarliga skäl gått på bilbensin sina första 20 år. Den går fortfarande, fast på Aspen sedan 10 år.
TS har ju sedan länge lämnat tråden.
Om TS fortfarande är kvar:
Om du är villig att testa detta, och det inte löser ditt problem, så bjuder jag på 5L:s dunken med Aspen.
Bara PM:a mig så swishar jag 250kr (helt ärligt menat). 9 gånger av 10 funkar det.
Och nej, jag jobbar inte för Aspen.
Det är mycket möjligt du har rätt. Jag var inte ute efter att ifrågasätta utan jag är på riktigt nyfiken på vad som faktiskt ingår i bensinen. Jag vet att där är många tillsatser men var första gången jag hört om aceton.P Per i Hamrånge skrev:Jag tänker inte ge mig in i tekniskt resonemang om kemi på bränslen.Vet bara att det är ett hundratal olika tillsatser (främst etanol och aceton) i bilbensin. Ingen expert på det.
Mina synpunkter bygger på ett stort antal maskiner med driftproblem likt TS. Där tömning av tank, rengöring av förgasare och påfyllning av Aspen, har löst problemet
Alkylat är säkert bättre men jag kan inte påstå att jag märkt så stor skillnad. Nu har jag inte kört längre perioder med alkylat. Men jag tillhör den skaran som får huvudvärk av alkylatavgasaer.
Helt OK.N Niq skrev:Det är mycket möjligt du har rätt. Jag var inte ute efter att ifrågasätta utan jag är på riktigt nyfiken på vad som faktiskt ingår i bensinen. Jag vet att där är många tillsatser men var första gången jag hört om aceton.
Alkylat är säkert bättre men jag kan inte påstå att jag märkt så stor skillnad. Nu har jag inte kört längre perioder med alkylat. Men jag tillhör den skaran som får huvudvärk av alkylatavgasaer.
Märkligt att du får huvudvärk av alkylatbensin. Borde vara tvärt om! Gäller det både 2T och 4T?
Alkylat är ju inte giftfri på något sätt, men är så ren det tekniskt är möjligt att göra.
Har dock läst om att det inte är så ovanligt. Jag hade en röjsåg som bara skulle köras på alkylat. Tog ganska länge och att jag råkade läsa om andra som också fick det innan jag kopplade ihop att det var alkylatbensinen som gav mig huvudvärk. Har märkt det samma när jag provat alkylat i andra maskiner.P Per i Hamrånge skrev:
Ett annat tips om man är båtägare. Jag har alltid en reservdunk med alkylatbensin, färdig med rätt koppling, i båten. Eftersom reserven nästan aldrig används är det bra om bränslet är lagringsstabilt. Inför vinterförvaringen brukar jag ta en sväng med alkylatbensinen för att skölja igenom systemet. Min vän som är motorbåtskunnig förespråkar att man skall tömma systemet helt, tills motorn stannar, men mitt sätt med alkylatbensin fungerar på min motor så att den alltid startar direkt och går jämnt och fint efter vinterförvaringen.
Lysande!mattiasp skrev:
Ett annat tips om man är båtägare. Jag har alltid en reservdunk med alkylatbensin, färdig med rätt koppling, i båten. Eftersom reserven nästan aldrig används är det bra om bränslet är lagringsstabilt. Inför vinterförvaringen brukar jag ta en sväng med alkylatbensinen för att skölja igenom systemet. Min vän som är motorbåtskunnig förespråkar att man skall tömma systemet helt, tills motorn stannar, men mitt sätt med alkylatbensin fungerar på min motor så att den alltid startar direkt och går jämnt och fint efter vinterförvaringen.
Jag motsäger dig inte men hur vet du att tillsatserna är 5 % resp 10%?P Per i Hamrånge skrev:98 oktan är ju hälften så dåligt som 95 (5% tillsatser ist för 10%). En bra kompromiss för de som har hög förbrukning och därmed tycker alkylat bensin blir för dyrt.
Bilbensin i trädgårdsmaskiner är ett större problem för nya maskiner med känsligare (snålställda pga utsläppskrav), MS 170 är nog ett bra exempel.
Jag tänker inte ge mig in i tekniskt resonemang om kemi på bränslen.Vet bara att det är ett hundratal olika tillsatser (främst etanol och aceton) i bilbensin. Ingen expert på det.
Mina synpunkter bygger på ett stort antal maskiner med driftproblem likt TS. Där tömning av tank, rengöring av förgasare och påfyllning av Aspen, har löst problemet.
Äldre maskiner är inte lika känsliga. Har själv en 30 år gammal Klippo, den har av förklarliga skäl gått på bilbensin sina första 20 år. Den går fortfarande, fast på Aspen sedan 10 år.
TS har ju sedan länge lämnat tråden.
Om TS fortfarande är kvar:
Om du är villig att testa detta, och det inte löser ditt problem, så bjuder jag på 5L:s dunken med Aspen.
Bara PM:a mig så swishar jag 250kr (helt ärligt menat). 9 gånger av 10 funkar det.
Och nej, jag jobbar inte för Aspen.
En av många anledningar att jag kört med alkylatbensin i mina motorsågar, röjsågar, lövblåsar, gräsklippare, jordfräsar etc de senaste decennierna är att jag inte vill utsätta mig för mer polyaromatiska kolväten än nödvädigt. Det är väl närmast ett krav att professionella användare kör med alkylatbensin bla av den anledningen. Det lilla man kan spara på att blanda själv är inte en parameter på kartan.
Sedan att denna alkylatbensin har helt överlägsen lagringsbeständighet jfr vanlig soppa från macken, att den tenderar att hålla motorer rena från sot etc... ja det är verkligen inget att fundera på. Särskilt inte i applikationer som ska ha oljeblandat bränsle där har tex Aspen en helt suverän esterbaserad olja som standard, JASO FD -klassad.
Skojar inte när jag säger att jag aldrig någonsin behövt byta tändstift på mina tvåtaktsmaskiner. De är som nya efter många år i frekvent drift. Bara att tanka och köra på. Samma med fyrtaktarna. Bara detta att slippa en massa dyr och onödig service är värt massvis både i pengar och minskad frustration.
Sedan att denna alkylatbensin har helt överlägsen lagringsbeständighet jfr vanlig soppa från macken, att den tenderar att hålla motorer rena från sot etc... ja det är verkligen inget att fundera på. Särskilt inte i applikationer som ska ha oljeblandat bränsle där har tex Aspen en helt suverän esterbaserad olja som standard, JASO FD -klassad.
Skojar inte när jag säger att jag aldrig någonsin behövt byta tändstift på mina tvåtaktsmaskiner. De är som nya efter många år i frekvent drift. Bara att tanka och köra på. Samma med fyrtaktarna. Bara detta att slippa en massa dyr och onödig service är värt massvis både i pengar och minskad frustration.
Fasiken, där gav du mig en funderare. Har ju aldrig rört ett tändstift under de senaste 15 åren, det enda som behövs när det är kallt på våren (undviker vinterkörning) är lite extra blåstryck. Men nu får jag väl fan för den skrivningen i kommande vecka när lite vårarbete ska påbörjas om vädret blir bra.H Harald Blåtumme skrev:Skojar inte när jag säger att jag aldrig någonsin behövt byta tändstift på mina tvåtaktsmaskiner. De är som nya efter många år i frekvent drift. Bara att tanka och köra på. Samma med fyrtaktarna. Bara detta att slippa en massa dyr och onödig service är värt massvis både i pengar och minskad frustration.
Jag är ingen expert på dessa reduceringskemikalier. Vet bara att det specas <10% respektive <5%. Det betyder väl att det är max dessa värden? Kan kanske vara lite mindre i verkligheten, eller skilja lite mellan olika producenter.L Lovan83 skrev:
Kan bara instämma.H Harald Blåtumme skrev:En av många anledningar att jag kört med alkylatbensin i mina motorsågar, röjsågar, lövblåsar, gräsklippare, jordfräsar etc de senaste decennierna är att jag inte vill utsätta mig för mer polyaromatiska kolväten än nödvädigt. Det är väl närmast ett krav att professionella användare kör med alkylatbensin bla av den anledningen. Det lilla man kan spara på att blanda själv är inte en parameter på kartan.
Sedan att denna alkylatbensin har helt överlägsen lagringsbeständighet jfr vanlig soppa från macken, att den tenderar att hålla motorer rena från sot etc... ja det är verkligen inget att fundera på. Särskilt inte i applikationer som ska ha oljeblandat bränsle där har tex Aspen en helt suverän esterbaserad olja som standard, JASO FD -klassad.
Skojar inte när jag säger att jag aldrig någonsin behövt byta tändstift på mina tvåtaktsmaskiner. De är som nya efter många år i frekvent drift. Bara att tanka och köra på. Samma med fyrtaktarna. Bara detta att slippa en massa dyr och onödig service är värt massvis både i pengar och minskad frustration.
Problemfritt, till en liten extra kostnad.
Jag hör till skaran som också får huvudverk av alkylatbensin i röjsågen, vet inte varför. Stihl FS460. Har en reservmotorsåg, gammal HQV, som står stilla månadsvis med bensin i tanken, startar alltid. Samma med en gammal 4-takt jordfräs som går ett par gångar om året, den står med bensin i tanken året om och startar alltid. Samma med Klippo gräsklippern. Dom små motorerne är ju framtagna för att gå på bensin men kan gå på alkylat också, och gör så på alla marknader där dom inte känner till eller har råd med alkylat. Det är inte alkykatmotorer som kan gå på bensin. Det finns ju många fördelar med alkylat så klart också, men att karegoriskt säga att bensinmotorer inte bör tankas med bensin håller jag inte med om.