verktygsgurun skrev:
På tal om arbetsbyxor...någon mer än jag som e vansinnig på blåkläders kardborreband till mobilfickan ??
Japp, dom är helt värdelösa. Har slutat använda den fickan eftersom vad man än lägger där åker ur för eller senare.

ottot skrev:
Japp, dom är helt värdelösa. Har slutat använda den fickan eftersom vad man än lägger där åker ur för eller senare.
Om det är den nere på vänster ben har jag mina körnare och försänkare (med spetsen uppåt) i den.

--- Mats ---

Mobilfickan på Fristadsbyxa är jättebra. Det är en tygbit som viks över och fastnar med kardborreband. ID-plastfickan bredvid har en ficka också där man kan lägga den privata mobilen. (Fast det är den nog inte tänkt som egentligen)

//Patrik

Fixa ögonmått, skippa vattenpasset och testa hängslen. Inte perfekt men funkar bäst, lite jobbiga om man behöver på toa akut bara.

Slugge skrev:
Fixa ögonmått, skippa vattenpasset och testa hängslen. Inte perfekt men funkar bäst, lite jobbiga om man behöver på toa akut bara.
Vattenpass går bra, jag har ett på höger sida (blåbyxor) en tumstockficka som rymmer både tumstock och ett vattenpass. Skall man ha mer noggrannhet än vad som ryms i ett vattenpass på lite över 20 centimeter, så handlar det om att ha långa raka stycken att rikta mot (en digital vinkelmätare tar inte plats men har ingen sträcka att jämföra över). Beroende på vad man håller på med kanske man har något på plats som duger, i annat fall får man gå de där stegen extra, men väldigt ofta räcker det med vad man kan ha i fickan.

--- Mats ---

Slugge skrev:
Går inte en meter utan mitt vattenpass. :pDen ligger i en perfekt egen ficka mellan tumstocksfickan och dubbelhölstret.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Går inte en meter utan mitt vattenpass. :pDen ligger i en perfekt egen ficka mellan tumstocksfickan och dubbelhölstret.

//Patrik
Har någon fortfarande tumstock? Eller säger alla att fortfarande att tumstock istället för meterstock?

Mikael_L
Är någon så gammalmodig att han använder tum/meter-stock så mäter och räknar han säkert i tum också. ;) :rolleyes:

Mikael_L skrev:
Är någon så gammalmodig att han använder tum/meter-stock så mäter och räknar han säkert i tum också. ;) :rolleyes:
Alla mina är i tum och meter. Jag försöker se det som att det beror mest på när jag köpte dem :) Men bortsett från det, ofta står det tummått i litteratur på webben, så det är ibland bra som referens.

--- Mats ---

Vill du ha grejerna i byxorna prova hängslen eller bit ihop. Annars rekomenderar jag snickarbälte. "Timellvarning"??? Vet inte var du jobbar men på alla byggen jag varit har nästan alla grovsnickare och flertalet elektriker bälten. Bär mitt 8 timmar om dagen när jag är på såna typer av jobb som det är praktiskt på.

Timells bälte är dock något man ser få yrkesmän använda, känns lite hemmapulare. Så om just det säger vi q(;^;)p

PS väst är lite gubbigt :rolleyes:

Är det bara jag som får värmeslag av att använda bälte?
Begriper inte hur några läderfickor kan bli så saa**ns varmt?!?

Jag gick över till väst för ett par år sen efter att ha använt verktygsbälte. Började bli kass i ryggen och fickorna stack ut för mycket på sidorna, så man fastnade över allt.
Trodde att västen skulle blasta axlarna istället men det har fungerat över förväntan. Använder snickers vanliga tunna hästerfickor och då blir inte västen så bred.

Använder även flexibla-hängslen till mina byxor

http://www.projektnytt.se/Artikel.aspx?id=212

Och för guds skull.. Gå inte i samma skor år ut och år in. Se till att du får välja skor som är bekväma och har en bra dämpning i hälen. Se till att du köper skor i en butik som har någon som är utbildad och han ta fram efter behov.

har flera gånger haft chefer som snålat på skor. det straffar sig, dels brukar det ofta då bli skor som är bra i någon månad eller två. Du har ändå skorna på dig minst 11h per dag.
Senast jag hämtade ut skor för jobbet så hittade jag ett par som var näst intill gympaskor med spikskydd och komposithätta. Otroligt bekväma.

kan väl säga att jag hade tunga byxor också, så mycket saker att säkerhetskontrollen blev lagom trött på mig när jag hade fyllt lånda nr 4 när som skulle igenom metalbågen på landvetter flygplats :D

Skaffa en stridsväst som är uppbyggd enligt MOLLE-systemet (ett system med standardiserade fastsydda remmar i vilka man kan sätta en uppsjö av fickor). Komplettera med lämpliga fickor (k-pist-magfickor eller pistolmagsfickor är rätt bra för mindre verktyg som ficklampor och knivar, gevärsmagsfickor för borrkassetter och sånt, granatfickor för fetare saker och löst småplock osv, skruvmejslar kan sättas direkt i remmarna, utan fickor).

Västarna är verkligen gjorda för att ge maximal rörlighet under lång tid även med tung last (man inser inte hur mycket man dragit runt på hela dagen förrän man tar av västen och lyfter upp den i handen). De är ventilerade så att de är svala. De är robusta och tåliga.

Rekommenderas starkt.

Kolla tex här: http://www.d-gear.se (rubrikerna västar och modulära fickor). Något i den här stilen: http://www.d-gear.se/?page=/shop/flypage&p=3499&c=48

Ett rejält bälte är också bra att ha, men det har du antagligen redan. Genom att bältet hänger i västen istället för i brallorna så snörper det inte åt så mycket runt höfterna, samtidigt som belastningen blir stadigare och inte märks lika mycket.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.